fbpx

A nyomdaipar jelene és jövője

Írta: Csomor Zsolt - 2020 szeptember 16.

A koronavírus-járvány első hulláma miatt bevezetett korlátozó intézkedések következtében a nyomdaiparban a megrendelések száma felére esett vissza, de májustól folyamatos emelkedés tapasztalható. A digitális gyártás gyakorlatilag nullára esett vissza tavasszal, hiszen a rendezvényekre alig volt termékrendelés.

 

Áprilisban sorra mondták le a megrendeléseket

Márciusban még alig-alig volt érzékelhető a nyomdaiparban a koronavírus megjelenése Magyarországon, a karanténhelyzet miatt viszont áprilisban már sorra mondták vissza a megrendelők a megbízásaikat, és hirtelen a felére esett vissza a gyártás.

Varga Szilárd, a Pauker Nyomda kereskedelmi igazgatója arról beszélt, hogy cégüknél májusban már javultak a számok. Folyamatosan azon ötleteltek és gondolkoztak, hogyan tehetik hatékonyabbá a munkájukat. Pályáztak és beruháztak, valamint felmérték, hogyan adhatnak a célpiacnak olyan többletet, ami miatt rájuk esik a partnerek a választása.

Meg is találták azokat a pontokat, ahol nyomdaigény jelentkezett. Ez két szektort jelentett. Az egyik a már meglévő büdzsével rendelkező könyvkiadók és múzeumok, akik a félretett keretből kinyomtattatták kiadványaikat, köteteiket. A másik a csomagolóanyag-gyártás, ami a járvány alatt még inkább felértékelődött.

A digitális gyártás 80-90, akár 100 százalékban visszaesett, hiszen a rendezvények elmaradtak, nem kellettek olyan mennyiségben molinók, névkártyák, névkitűzők, de mostanra szinte a márciusi példányszámban gyártják ezeket is.

 

Az olcsó füzeteket keresték a családok

Alapvetően az iskolaszezonra készülve nem volt olyan felfokozott várakozás, mint a korábbi években, ugyanakkor a nyelviskolák és a felnőttképzési intézmények a járvány alatt is megtartották a lelkesedésüket, és normális ütemben zajlott a könyvkiadás.

A szakember becslése szerint 40 százalékkal estek vissza az iskolakezdéshez kapcsolódó termékek területén. Ez részben azért történt, mert kevesebb volt a megrendelés, részben pedig azért, mert magasabb minőséget gyártanak, a vásárlók pedig az olcsóbb termékeket keresik.

 

Van jövője a nyomdaiparnak

Habár az utóbbi években többször temették már a nyomdaipart, mégis vannak olyan szegmensek, amelyekben növekszik a gyártás. A koronavírus-járványból való kilábalás pedig erre csak ráerősít.

A vállalat egyre több megrendelőjétől hallja, hogy hiába költ online, nem térül meg. Az online és az offline piacnak is megvan a helye, keverni is lehet a kettőt, sőt, érdemes is, de hogy melyik a legjobb, azt csak az adott szektor célpiaca döntheti el.