fbpx

Ahogy egy fiatal magyar cég tapossa a személyre szabott csomagolás útját

Írta: Transpack - Hirdetés - 2021 február 06.

A Coca-Cola jó példa, de még nem biztos a recept. A csomagolástervezés inspiratív feladat, nem elég ismerni a terméket, esetleg az életútját, ennél sokkal többre van szükség. A gyártó elvárásait, a célközönségét, a forgalmazás helyét és módját is érezni kell, amikben természetesen a gyártó tudására (is) támaszkodunk.

A csomagoláshoz szükséges törvényi előírásokat és nem utolsó sorban a csomagolóanyagot, sőt, a technológiát, esetleg a háttérlogisztikát már mi ismerjük jobban, a grafikai „életérzés”, a szerethető és eladható csomagolás megálmodása viszont több, mint kivitelezés – vallja Sipos Balázs, a SIPOS Csoport második generációját képviselő I Print 4 You Nyomda marketingvezetője.

 

csomagolás

 

„A csomagolás színház is, létrehozhat egy történetet”

Sir Jonathan Ive, az iPhone és iPad modellek zseniális tervezője egy interjújában vallotta be, hogy az ipari szintű és sebességű fejlődés és a tömegtermelés egyik hátránya (és a tervezők aggálya) az, amikor megszűnik a törődés, az odafigyelés. A törődés megléte (vagy hiánya) ugyanis nem a gyártott mennyiségtől, de még csak nem is a minőségétől függ. A külcsíny, azaz a csomagolás tervezésekor értéket és figyelmet teremtünk. Ha ez átjön, megérzi a vásárló, akkor nyert ügye lehet egy bevezetés előtt álló terméknek is. Hogy mennyire volt Ive idealista? Az iPhone sikerét nézve egyértelmű.

Az egyéni üzenet, vagy ahogy mondani szokás, a személyre szabott csomagolás nem új keletű. Sőt, jóval megelőzte Jonathan Ive gondolatait is, hisz a logózott, névre szóló reklámtárgyaknak már kialakult kultúrája van (aminek a világjárvány és a korlátozó intézkedések természetesen nem tettek jót). A jelöléstechnika már kijárta a maga útját, gravírozásban vagy a digitális nyomdákkal a címkézésben szinte nincs is lehetetlen. A flexibilis csomagolásban ugyanakkor még szinte zárt ajtókat döngetünk. Hiába a mindenki által ismert, világszerte sikeres Coca-Cola kampány, senki sem hitte, hogy a recept megismételhető, pláne azt, hogy mintázható. Ma már 200 körüli ilyen csomagolóanyag-gyártó gép üzemel világszerte, tehát egyfajta folyamat mégis elindult. Ezzel egy új színt kap az iparág, elkezdődhetett az egyedi üzenetű, valóban személyre szabott chipsek, müzlik, csokiszeletek korszaka. Mi pedig időközben megtanultuk a referencia erejét, a lokális sikerek örömét. Lassabb, mégis határozottan örömteli tanulási folyamat ez a SIPOS Design csapatának is, akik – természetesen a HP Indigo 20000 háttértudásával – újszerű öteleteik segítségével, olyan már eddig is sikeres gyártókat inspirál, mint az aszalt gyümölcseiről ismert NOBILIS, a mindenmentes Hester’s Life, vagy a bio- és natúrélelmiszereket forgalmazó Biopont és Naturfood. Szintén ez a szemlélet motivált minket, amikor a Nánási-féle „Nekem a Balaton” kisboltban elérhető Pap Kolbászműhely termékeinek egyedi csomagolását terveztük újra. Elengedhetetlen, hogy a termékgyártó és a csomagolástervező elképzelése alakot is öltsön, ráadásul a várva várt fogyasztóval valóban egymásra találjanak, a megálmodott terveket Magyarország első és egyetlen szélespályás digitális nyomdagépén a SIPOS Csoporthoz tartozó Sipospack Kft. sóskúti gyárában és a herceghalmi I Print 4 You Nyomdában egyedi igény szerint le is gyártjuk.

Az ötletek tehát így kerülnek a tervezőasztalról először a polcokra, majd a fogyasztó kezébe. Újra és újra…

 

csomagolás

 

SIPOS Csoport | +36 23 820 607 | www.siposgroup.hu

 

szerző: Sándor Ildikó