Egy OKJ-s képzés keretében elsajátítható targoncakezelésben való jártasság alapján, de még ügyvezetői tudás birtokában sem leszünk feltétlenül tisztában azzal, hogy milyen szempontokat kell figyelembe vennünk targoncavásárláskor és a későbbi üzemeltetés ideje alatt. A legfontosabb, hogy pontosan tisztában legyünk az agyagmozgatási folyamatról.
A targonca teherbírása és emelési magassága
A villástargonca beszerzésekor többek között a gép teherbírását kell tisztáznunk. A targoncavillák terhelhetőségét jellemzően 500 mm-es tömegközéppontra határozzák meg. Azaz a gép akkor bírja el az adott terhet, ha utóbbi tömegközéppontja nem nagyobb ennél, vagyis legfeljebb a villa hosszának fél méterig terjedő felületére esik. Ha az emelendő teher tömege nem nagyobb, kiterjedése miatt azonban tömegközéppontja például 1 méternél van, nagyobb teherbírású gépre lesz szükség. Az sem mindegy, milyen magasra szeretnénk emelni a terhet a targoncával: a gépek emelési magassága általában 3-3,3 méter, de olyanokat is találunk, amelyek 6-7 méterre vagy még magasabbra is fel tudják emelni a terhet.
Meghajtás és emelőszerkezet
A targonca meghajtása is fontos szempont: el kell döntenünk, hogy gázüzemű, dízel vagy elektromos gépet szeretnénk-e. Ezek különbsége elsősorban a károsanyag-kibocsátásban mutatkozik meg. Gázüzemű és dízel targoncák bizonyos létesítményekben nem használhatóak: beltéren az elektromos vagy – adott körülmények között – a gázüzemű gépeket célszerű használni, a dízeleseket pedig csak szabadtéren. A targonca emelőszerkezetét illetően duplex, szabademelésű duplex és triplex változatokat különböztetünk meg. Kis belmagasságú terek esetén a szabademelésű kivitel alkalmazása ajánlott, ha pedig nagyobb emelési magasságra van szükség, triplex emelőszerkezetes targoncát válasszunk. A triplex oszloppal szerelt gépek szélesebb körben használhatóak, így ha megváltozik a raktározási feladat, továbbra is jó hasznát vehetjük.
Fotó: pagatgold.hu
Akkor milyen targoncára van szükségem?
Nem biztos, hogy új targonca vásárlására van lehetőségünk vagy szükségünk. A Pagát Gold csapatát kérdeztük, hogy milyen szempontokat célszerű átgondolnunk, mielőtt egy használt gép vásárlásába belevágunk. Induljunk ki a megmozgatni kívánt terhek dimenziójából és súlyából. Ha raklapos áruról van szó, egyszerűbb dolgunk van: nézzük meg, mekkora lehet a legnehezebb raklap, amit meg kell mozgatnunk. Más esetben körültekintőbben kell megvizsgálnunk a megemelni kívánt terhet: keressük meg a szűk keresztmetszeteket, amelyek az anyagmozgatás során felmerülhetnek, például változó belmagasság, rossz útviszonyok, extrém hőmérséklet. Fontos megvizsgálni a berendezés kihasználtságát, illetve, hogy egy esetleges meghibásodás mennyire hátráltatná a cég működését. Van kapacitás, hogy az esetlegesen felmerült szervizelési és más targonca üzemeltetéssel járó kötelezettségeket a cégen belül koordináljuk, vagy inkább érdemes teljesen kiszervezni ezen tevékenységeket? Ezen sorvezetők alapján könnyebben eldönthetjük, hogy használt vagy új targoncát válasszunk, esetlegesen egy tartós bérleti konstrukció mellett tegyük le a voksot. Hol használom majd? Elsősorban zaj- és környezetvédelmi szempontok alapján beltéri üzemeltetésre az elektromos targoncák a legajánlottabbak. Azonban a mai modern elektromos targoncák kültéren is megállják a helyüket, továbbá a gépkezelők komfortját az elektromos gépek esetén is növelhetjük zárt kabinnal és fűtéssel. Érdemes újragondolni a régi megszokásainkat; a régi felfogás szerint kültéren dízel, beltéren pedig gázos vagy elektromos targonca használata a megszokott. A targoncák és akkumulátorok fejlettsége miatt szélesebb körű felhasználhatóságot és alacsonyabb üzemeletetési költségeket eredményeznek az elektromos meghajtású emelőgépek, ráadásul az egyre szigorodó károsanyag normák miatt az új belsőégésű targoncák ára megnőtt, amely kihatással van a szűkülő használt targoncakínálat árai is.
Milyen árat fogadhatunk el?
- Fontos, hogy a vásárlás során olyan kereskedőkkel vegyük fel a kapcsolatot, akik hozzáértők a témában. Egy-egy árajánlatot nehéz összehasonlítani, hiszen a használt targoncák specifikációi gyakran lényegesen eltérnek egymástól. Érdemes a szakértő értékesítő tanácsaira odafigyelni, és mérlegelni azokat!
- Lehetőségeink gyakorta gazdasági okaink miatt korlátozottak. Ha tehetjük, érdemes kkv-k számára kiírt pályázati lehetőségek vagy hitelek után érdeklődni!
Milyen felszereltségre van szükségünk?
- Hasonlítsa össze az emelési típusokat, illetve nézze meg, hogy a raktár adottságai milyen alapvető követelményeket támasztanak a gép felé. Vegye figyelembe a kezelő igényeit, a szállítás során fellépő terheléseket, körülményeket. Az alapfelszereltségű targoncák természetesen jóval olcsóbbak, mint speciális társaik, például a szűkfolyosós targoncák. Az üzemeltetési költségről se feledkezzünk meg!
- Gondosan szedje össze az üzemeltetéssel járó költségeket! Ebbe bele kell számolni a karbantartást, javítást, valamint ezek során fellépő anyagköltségeket, alkatrészek árát. Hasonlítsa össze ezeket a számokat típusonként. Az elektromos targonca üzemeltetése ugyan olcsóbb, de lehet, hogy hamarosan új akkumulátort kell bele szerelni.
- Kérjen fotót az adattábláról! Sok mindent elárul, ha megvan, és láthatóan gyári, nem betűnként, házilag beütött. Kérdezzünk rá a garanciára, szavatosságra!
„Nyissa ki a motorháztetőt, és indítsa el a motort. Könnyen kell indulni, és simán kell járni” – erről már a Pannon-Targ Kft. kollégáival beszélgettünk. Ellenőrizze alul, felül és a motor oldalán az olajszivárgásokat. Ellenőrizze az indítómotor járását, zajmentességét, így az esetleges fogaskoszorú meghibásodásokat kizárhatja. Indítsa és állítsa meg a targoncát többször. A targonca járatásánál figyeljen a furcsa zajokra: kopogás, kattogás és minden egyébre, ami szokatlan. Ellenőrizze a targonca motor által kibocsátott füstöt terhelten és terheletlenül is. A motor által kibocsátott kékes vagy fekete füst a motor gyengébb állapotára utalhat. Akár egy gyors kompressziómérést is kérhet az eladótól. Emelje ki teljesen, majd süllyessze az emelőszerkezetet gáz adásával, majd anélkül. A műveletet simán, egyenletesen kell a targoncának végrehajtani. Kiemelt állapotban döntse előre, majd hátra az emelőszerkezetet, és ellenőrizze a döntőhenger csapszege, perselyek állapotát. Ezt követően leeresztett állapotban ellenőrizze a targonca emelőszerkezetének állapotát, az emelőtagok kopottságát és a görgők állapotát, hézagolását. Túl nagy mozgása nem lehet. Végül, de nem utolsósorban teherpróba. Emeljen fel a targonca teherbírásával megegyező súlyú rakományt, majd várjon néhány percet, és ellenőrizze, hogy a targonca a súlyt képes-e megtartani anélkül, hogy visszaengedi. Kis mértékű süllyedésengedélyezett.
- Ellenőrizze az összes látható hidraulikatömlőt, nincs-e szivárgás vagy sérülés, ami a későbbiekben gondot okozhat. Ellenőrizze a hidraulikus munkahengereket, hogy szárazok-e, és a krómozott szár sérülésmentességét is. Az olajelosztószelep és vezérlőszelepek tömítettségéről szintén érdemes meggyőződni. • A targonca működését a munkakörülményekhez hasonló feltételekkel érdemes kipróbálni. Vegyen fel egy tetszőleges rakományt, és haladjon a targoncával előre, hátra majd forduljon jobbra és balra kis ívben, közben próbálja ki a féket mindkét irányba és a hajtáskioldót. Lehetőség szerint próbálja ki a targoncát emelkedőn (rámpán), előre- és hátramenetben felfelé haladva, ezzel meggyőződhet a váltómű állapotáról, már ha az elérte az üzemi hőfokot. Sok esetben a hideg váltó még bírja az igénybevételt, de miután bemelegszik, erőtlenné válik.
Ha már megvettük, mi a teendő?
A balesetmentes és biztonságos munkavégzés érdekében elengedhetetlen, hogy a járművek állapotát folyamatosan felügyeljük. Azonban akadnak olyan ellenőrzési pontok, amelyeket nem elég időszakosan szemlézni, napi ellenőrzést követel meg. Egy napi „lista” segíthet a későbbi, nagyobb szervizigényű meghibásodások megelőzésében, valamint saját és munkatársaink testi épségének megóvásában.
Fotó: anyagmozgatas.com
Indítás előtti vizuális ellenőrzés
– A munkaterületen találhatóak olyan zavaró tárgyak, amelyek balesetet okozhatnak? Amennyiben igen, tisztítsd meg a területet!
– A motorolajszint, üzemanyagszint, hűtőfolyadék megfelelő? (LPG, gáz- és dízelüzemű targoncák esetében).
– A csavarok, anyák, védőburkolatok, láncok vagy hidraulikus tömlők nem sérültek, hiányoznak vagy lazák?
– Az akkumulátor teljesen fel van töltve? Nincsenek sérült vezetékek? A csatlakozók nem lazák, kopottak vagy piszkosak? A szellőztető sapkák nem tömődtek el? Elegendő a cellákban lévő elektrolitszint (elektromos targoncák esetében)?
– A kerekek és abroncsok nem kopottak, sérültek? A légnyomás megfelelő?
– A villák megfelelő állapotban vannak? Ellenőrizd a derékszöget, repedéseket, sérüléseket, reteszek állapotát és a felfüggesztést!
– Van folyadékszivárgás, nedves folt vagy csepegés?
– A kürt a munkakörnyezetben hallható, és elég hangos? Egyéb figyelmeztető eszközök működőképesek?
Indítás utáni (napi) műszaki ellenőrzés
– A lábfék (üzemifék) pedálját lenyomva, a targonca simán megáll?
– A kézifék működőképes?
– A tengelykapcsoló és sebességváltó simán, egyenletesen mozog, nem ugrál vagy rángat?
– A műszerfalon minden lámpa és mérőműszer működik?
– Kormányzáskor a targonca egyenletesen, simán mozog, nem akadozik?
Az emelőszerkezet nehézség nélkül működik? Ellenőrizd, hogy a villákat felemeli a maximális magasságra, majd teljesen leereszti a villákat!
– Az emelőszerkezet döntése megfelelő, simán mozog, megtartja a szintet? Ellenőrizd úgy, hogy az emelőszerkezetet előre és hátra billented!- A hidraulikahengerek és a tömlők a fenti ellenőrzések után nem szivárognak?
– Nincs a targoncának szokatlan hangja?
– A világítás, a fényjelzések, a fényszórók és a figyelmeztető lámpák kielégítően működnek?
– Végső, de nem utolsó sorban töltsük ki az emelőgépnaplót, és tegyük meg feljegyzéseinket.
Összeállította: Sándor Ildikó