Magyar találmány optimalizálhatja a gumiabroncs kopását

Horváth Zsolt találmányának köszönhetően a jövőben a targoncafelhasználók optimalizálhatják a gumiabroncs kopását. A szabadalmi eljárás folyamatában lévő abroncsellenőrző-rendszer tesztelési fázisban áll, amihez jelentkezőket várnak, főként Pest megyéből.

 

Nem csak a költséget csökkenti

A Zsolaka Kft. 1993-ban alakult ipari abroncsok forgalmazására és árufuvarozásra, de utóbbival 2002-ben felhagyott. A vállalkozás ma már Magyarországon az Italmatic, a Sunbear, a Talon, a Numa és a Barum kizárólagos képviselete, valamint Continental egyik vezető forgalmazója a szuperelasztikus targoncaabroncs piacon. Emellett a Sun-TWS csoport közép-kelet-európai raktárbázisa is.

 

targonca gumiabroncs abroncsellenőrző zsolaka
Horváth Zsolt, a Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója

 

Horváth Zsolt, a Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója 2016-ban olyan abroncsellenőrző-rendszert talált ki, amivel mérhető a tömör gumiabroncs elhasználódásának mértéke. A cégvezetőt arról kérdeztük, hogy mi inspirálta a rendszer kifejlesztésére.

– A tömör gumiabroncsokon a gyártók ugyan jelölik a koptathatóság mértékét, a tapasztalat viszont az, hogy gyakori a túlkoptatás, sokszor pedig 5-8 százalék kopóréteget is hagynak rajta az üzemeltetők. Előbbi biztonsági szempontból, utóbbi viszont környezetvédelmi és gazdasági szempontból is hátrányos. Az általam kifejlesztett rendszer hozzájárulna, hogy ne hagyjuk ezt a pluszt az abroncsokban. Habár az ötletet gazdasági okok inspirálták, gyorsan rájöttem, hogy környezetvédelmi szempontból is igen jelentős.

 

A futómű hibáit is jelzi

– Hogyan működik az abroncsellenőrző-rendszer?

– Az általam kifejlesztett rendszer nem az abroncsot, hanem a targonca hasmagasságát méri. A gép hasára, a kerekek mellé helyezünk el egy-egy szenzort, amik adatokat közölnek a központi számítógépnek. Egy algoritmus pedig meghatározza, hogy éppen milyen méretű a gumiabroncs. Természetesen márkaváltás vagy új típus választásakor kalibráció szükséges, de az néhány perc alatt elvégezhető. A technológiával optimalizálható a gumiabroncs kopása, ráadásul a különböző futóműproblémák is kiszűrhetők.

Targoncagyártókkal szeretnénk tárgyalni arról, hogy a rendszert integrálják gépeikbe. Az utólagos felszerelésnél nehéz megvédeni a felszerelt eszközöket, integrálva viszont jól elrejthetők.

Ilyen jellegű méretellenőrző-rendszer még nincs a világon, ezért szabadalmi kérelmet is benyújtottunk, amit be is fogadott a hivatal. Április elejétől kampánysorozatot is indítunk különböző médiafelületeken, hogy minél szélesebb potenciális réteggel ismertethessük meg ezt a lehetőséget.

 

– Hol tart most a megvalósítási szakasz?

– A rendszer tesztelése zajlik, amit a világjárvány jelentősen nehezít, ugyanis a vállalatok nem szívesen engednek be külsősöket a fertőzésveszély miatt. Jelenleg három gépen vizsgáljuk az abroncsellenőrzőt, de szeretnénk még 10 targoncát bevonni a folyamatba. Ehhez olyan cégek megkeresését várjuk főként Pest megyéből, ahol a sok használat miatt gyorsan mérhető a kopási folyamat.

 

Az egész világ jól járna

– Említette, hogy környezetvédelmi szempontból is jelentős a találmánya. Mit jelent ez pontosan?

– Azáltal, hogy a gumiabroncs kopórétegét teljesen elhasználjuk, viszont a kemény mag és az elasztikus réteg – ami a rugózást biztosítja – sértetlen marad, az abroncs felújítható. Így lényegesen olcsóbban állítható elő „új” gumiabroncs, a használt abroncsok kétharmada pedig nem a hulladéklerakóba kerül. A felújítás viszonylag lokálisan megoldható: ez csökkenti a szállítási távolságot, ami szintén hozzájárul a környezetvédelemhez. Amennyiben az abroncsellenőrzőt és hozzá kapcsolt felújítási rendszert együtt vizsgáljuk, pár tized százalék károsanyag-kibocsátás-csökkenést is elérhetünk. Globális szinten ez igen jelentős szám.

Meg kell ragadni minden olyan lehetőséget, amivel ha csak néhány százalékkal is, de csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást vagy éppen ökológiai lábnyomunkat a bolygónkért és az emberiségért.

 

abroncsellenőrző gumiabroncs környezetvédelem rendszer targonca Zsolaka kft
..