A Seascape című elemzésben 9 ezer – éttermekből, halkereskedésekből és szupermarketekből származó – mintát vizsgáltak, és azt találták, hogy a vizsgált termékek 36 százalékán nem a ténylegesen azokban található halat vagy tenger gyümölcsét tüntették fel a csomagoláson.
Nagy-Britanniában és Kanadában volt a legmagasabb, ahol 55 százalék a megtévesztő címkével ellátott (egyébként nem is csak élelmiszer-, hanem gyógyszeripari) termékek aránya, az Egyesült Államokban pedig 38 százalék. Németországban a Szent Jakab-kagylónak nevezett minták 48 százaléka valójában a kevésbé kedvelt japán fésűkagyló volt. Az olasz halpiacokon és halkereskedőknél a vizsgálat céljából megvásárolt 130 cápafilé 45 százaléka volt hamis néven feltüntetve a csomagoláson: a kedveltebb és értékesebb fajok helyett olcsóbb és kevésbé kedvelt fajokat értékesítettek. Sok esetben veszélyeztetett vagy sebezhető fajok kerültek a fogyasztók elé, sőt, olyan feldolgozott termékeket is találtak a szakemberek, amelyekben disznóhús volt rákgolyók helyett. A probléma mindennapos az éttermekben is. Az egyik tanulmány elkészítéséhez több mint 100 kutató 23 európai ország 180 étterméből küldött be titokban gyűjtött, összesen 283 mintát – az éttermek harmada helytelenül címkézett terméket árult.
Összeállította: Kohout Zoltán