Üdvözlöm Önöket a világ egyik legrangosabb csomagolástervezési versenyén, melyet 2007-ben alapítottak. A Pentawards küldetése, hogy felismerje a tökéletességet a dizájnban, inspirációs forrást biztosítson világszerte a csomagolástervezők közösségének éves megmérettetésein.
Több okból ötszögű a Pentawards logója
A verseny alapítása óta eltelt 15 évben több mint 20 000 pályamű érkezett 64 országból, valamint a nyertesek a világ leginnovatívabb, inspiráló és erőteljes csomagolási formáit mutatják be. A gálaünnepséget minden évben a világ különböző pontjain rendezik meg.
A Pentawards hivatalos szimbóluma az ötszög, mégpedig 5 okból kifolyólag. Az ötszög a brüsszeli történelmi városközpont alakja, ahol a versenyt alapították. Az ötágú csillag a szépség jelképe, s 5 ujj van egy emberi kézen, ami fontos eszköz az ember számára a tervezés során. Továbbá a Pentawards 5 különböző díjazási szinttel rendelkezik, valamint az embereknek 5 érzékszervük van, amelyek segítségével kapnak ihletet a tervezéshez.
A verseny olyan nemzetközi zsűrivel rendelkezik, melynek tagjai a csomagolástervezés és marketing legmagasabb szintű személyiségei, ezzel is képviselve a csomagolás globális spektrumát. Az idei zsűri több mint 20 országból lett kiválasztva. Közöttük szerepel 16 márka képviselője és 24 dizájn ügynökség tagja, mint például az Amazon, P&G, Nestle, Mars, Lego, Pepsi, Xiaomi és számos másik híres vállalat. A zsűribizottság létszámának növekedésével törekszenek arra, hogy a nemzetiségek, életkorok, nemek, végzettségek, készségek és tapasztalatok változatosan jelenjenek meg a csapatban.
Ahogy a Pentawards közösség nőtt az évek során, a csomagolási értéklánc különböző rétegeinek összekötő szerepét töltötte be. Ez az egyedülálló pozíció lehetővé tette a Pentawards számára, hogy kiterjedt hálózataival olyan eseményeket rendezhessenek, ahol a csomagolási értéklánc minden pillérében gondolkodó vezetők és kreatív úttörők találkozhatnak. A nemzetközi konferenciákon, Győztesek Kiállításain és a Design Reggelin keresztül aPentawards a globális inspiráció mércéjévé vált. Rendezvényeik 2020 óta kissé rendhagyók, mivel digitális formában lehet rajtuk részt venni. Idei gálaceremóniájuk szeptember 30-án került megrendezésre, online formában.
De akkor vessünk néhány pillantást a tavalyi év néhány díjazott pályamunkájára!
2020 Pentawards Gyémánt Díj – Air Co. Vodka
Fenntartható luxus
A 14. Gyémánt Díjat (azaz a legkiemelkedőbb elismerést) a zsűri egyöntetűen az amerikai Air Company részére ítélte, mivel csomagolása és formatervezése egyaránt innovatív, előrelátó, modern és újító, mint maga a márka és annak háttere.
Azzal a céllal, hogy ők legyenek a világ legfenntarthatóbb alkohol márkája, az Air Co. tulajdona a világ első szén-negatív vodkája, melynek csomagolása újrafelhasználható és 100%-ban fenntartható. Tervezési szempontból természetesen a vodka a sztár. A címke a palack teteje felé került, így elegendő helyet hagyva az ital szemléltetésére. Ha a címkét lejjebb helyeznék, a vodka lenne az első, ami találkozik a tekintetünkkel. Maga a címke egyszerű, egyedi készítésű, természetes és nem mérgező, és egyszerűen eltávolítható az üvegről, hogy az más célokra is felhasználható legyen. Clem Halpin, a zsűri elnöke így nyilatkozott a Gyémánt Díj nyerteséről: „Itt most a luxus és a fenntartható luxus jövőjéről beszélgetünk, és ez annak a példája.”
2020 Pentawards Platina Díj – Pridem’s gin
Tengerész ihlette koncepció
Ital kategóriában Platina Díjat kapott a spanyol Enpedra Estudio által tervezett Pridem’s Gin. A prémium ital dizájnjának alapkoncepciója a tengerész téma köré épült annak érdekében, hogy reprezentálja és ünnepelje a szabadságot, és pont ezért lesz ikonikus – mondta a zsűri.
A gyönyörű dizájn két összetett elemből áll: egy feltűnő, matrózkalap formájú dugóból, ami adja a termék személyiségét és hangsúlyozza egyediségét. Továbbá egy címkéből, amely négy különböző részből tevődik össze, melyek teljesen átölelik a csonka kúp alakú palackot.
2020 Pentawards Platina Díj – Happy Ghost
Sötét, ködös és misztikus hangulatot idéz
Professzionális koncepciójú ital kategóriában Platina Díjas lett az orosz Happy Ghost, melyet Pavla Chuykina tervezett. Ez volt az első professzionális koncepciójú Platina Díj. Ez a játékos dizájn olyan, amit egyszerűen lehet többszörözni a piacra kerülő termékeknél. Az ötlet egy szellemről szól, aki 1916-ban jelent meg először, majd az utóbbi években az italboltok polcain bukkant fel. Ennek a karakternek a bemutatásához egyedi módon a palack alján egy mély benyomódást alkalmaznak, amihez kísérteties szempárokat párosítanak, emellé az üveg megteremti a sötét ködös és misztikus hangulatot.
Jellegzetes és szórakoztató formatervezés
Étel kategóriában Platina Díjat kapott a kínai NongFu Wangtian, amit a Shen Zhen BOB design tervezett. Ezen terméknél a tervezés egyszerűsége és hatékonysága vette le a lábáról a zsűrit. Ennek a csomagolásnak a kreatív ötlete, hogy a chili formáját tubus alakjában hozza vissza, amivel a vásárlónak közvetlenül adja a chili szedésének élményét. Jellegzetes és szórakoztató formatervezési megoldásának köszönhetően elsőként fogják észre venni a polcokon, és arra csábítani a fogyasztókat, hogy vásárolják meg, próbálják ki, és osszák meg barátaikkal, családjukkal.
2020 Pentawards Platina Díj – NongFu Wangtian
Gyönyörű és imádni való lágyfényű kamerát idéz
Szépség-testápolás kategóriában a Platina Díjat a szintén kínai Chioture vitte el, melynek tervezője a Shanghai Nianxiang Brand Design & Consulting Co. Ltd. Ez a CHIOTURE alap sminkkészlete, amely élénk és fiatalos sminkmárka. A termék kicsomagolásának folyamatára fókuszálnak. Ez adja az egyik legnagyobb fogyasztói élményt, melyről kutatások is készülnek. A márka egyszerű és szórakoztató tulajdonságait tekintve innovatív dizájnt alkalmaztak a termék jellegzetességeinek bemutatására: egy gyönyörű és imádni való lágyfényű kamerát. A felhasználó lecsavarja az „objektívet”, majd kihúzza a jobb oldali „fogantyú ecsetet”, amelyet ezt követően a fényképező bal felső sarkában lévő márkaikonos keresőbe helyezheti, ha épp úton van.
2020 Pentawards Platina Díj – CHIOTURE
Mindössze 70 darab készült a gyűjtői kiadásból
Luxus kategóriában a Platina Díjat a francia Hennessy kapta, amit az Appartement 103 tervezője, Filipe Pantone alkotott meg.
A Hennessy igencsak limitált számban adta ki ezt a Gyűjtői Kiadást – csupán 70 darabot világszinten, amit a világhírű és úttörő utcai művésszel, Felipe Pantone-nal kollaborálva készítettetek el. Az együttműködés eredménye egy tiszta és fényes fehér PET-doboz, amelyet ha kinyitunk, kitárul előttünk Felipe Pantone egész világa a grafikai elemek és textúrák prizmáján keresztül. Ezen élmény középpontjában a fogyasztót felkérik, hogy saját művészi szobrát felépítse a személyre szabott Hennessy V.S üveg köré, amelyet a legmodernebb digitális technológiával nyomtatnak CMYK-színmódban. Az exkluzív kancsó egy talapzaton áll, a moiré-kész (moiré: nyomtatásban megjelenő, szabályosan ismétlődő nemkívánatos mintázat neve) rudak rácsának közepén, amelyet a fogyasztók helyezhetnek el, mozgathatnak és cserélgethetnek, hogy megváltoztathassák a palack optikáját.
2020 Pentawards Platina Díj – Hennessy
Ha kíváncsi arra, hogy 2021-ben milyen csomagolások szálltak versenybe, és ezek közül kiknek sikerült lenyűgözni a zsűrit, akkor látogasson el a Pentawards oldalára (www.pentawards.com), és merüljön el a kreativitás világában!
Pente Szilvia