fbpx

A Volvo Trucks is az elektromobilitásban látja a jövőt

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2021 december 22.

A Volvo Trucks már 2040-re el kívánja érni a karbonsemlegességet, amihez kiemelkedő szerepet kap az elektromobilitás. Ezért is jelentős mérföldkő a vállalat számára, hogy az első szériaérett elektromos meghajtású tehergépkocsi, az elektromos Volvo FL immár hazánk útjain is látható.

 

A Volvo piacvezető az elektromobilitás területén

A Volvo Hungária Kft. a magyarországi piacon szeptemberben adta át az első, tisztán elektromos meghajtású elektromos Volvo FL modelljét. A teherautó a Waberer’s csoport leányvállalatánál, a WSZL flottájában dolgozik. Beszélgetésünk alkalmával Fáczán Gergelyt, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatóját először arról kérdeztem, hogy az elektromobilitás területén mik a vállalatuk célkitűzései.

– A Volvonál hisszük, hogy a haszongépjárművek területén is az elektromobilitásé a jövő. Az európai uniós CO2-kibocsátás csökkentésére vonatkozó szigorú törekvés, a karbonsemlegesség elérése 2050-re kizárólag belsőégésű motorokkal nem megvalósítható. A Volvo Trucks magának is felállított egy mércét: a 2019-es bázisévhez képest 2030-ra 40 százalékkal, 2040-re pedig nullára kívánja csökkenteni a CO2-kibocsátást. A vállalat ennek jegyében kezdte forgalmazni 2019-ben a már szériaérett elektromos meghajtású haszongépjárműveit, aminek egyik modellje mára a magyar piacra is eljutott. Ez óriási mérföldkő a vállalat életében. 2022-től pedig a Volvo Trucks termékpalettáján lévő összes modell rendelhetővé válik elektromos hajtáslánccal is. A Volvo a 40 százalékos piaci részesedésével Európában piacvezető az elektromobilitás területén.

 

Dicséretes és ambiciózus célkitűzés

Hogyan kívánja elérni a Volvo Trucks 2040-re a karbonsemlegességet?

– Természetesen a dízelüzemű tehergépjárművek nem tűnnek el egyik napról a másikra, de nincs is még tökéletesen megfelelő alternatívájuk a nemzetközi árufuvarozáshoz.

 

Fáczán Gergely
Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója

 

A célkitűzést a Volvo Trucks négyféle hajtáslánc együttes alkalmazásával kívánja elérni. Ennek egyik pillére a dízelüzem, aminek 2019. évhez képest már most 6,6 százalékkal kevesebb a CO2-kibocsátása, és még további fejlődés várható. A Volvo Hungária Kft. a magyar piacon 2021-től LNG-gázüzemű teherautókat is értékesít, amelyek károsanyag-kibocsátása 20-30 százalékkal alacsonyabb a dízelüzemű változathoz képest. Ráadásul az LNG-gázzal működő teherautók 800-900 km-es hatótávra képesek, ami alkalmassá teheti a nemzetközi árufuvarozásra, a kiterjedt kúthálózatnak köszönhetően.

A harmadik pillér a tisztán elektromos hajtás – amitől a legdinamikusabb fejlődést várjuk –, a negyedik pedig a hidrogénből előállított, elektromos árammal működő haszongépjármű, ami a Volvo esetében mintegy 5 év múlva válik szériaéretté. Az alternatív hajtásláncokat igyekszünk minél hamarabb és szélesebb körben terjeszteni: bátran kijelenthetjük, hogy a jövő már elkezdődött.

 

Egy e-teherautó hatótávja a fuvarfeladatok 40 százalékához elegendő

Sokat hallani a médiában hazánk első, szériában gyártott elektromos teherautójáról. Milyen fuvarfeladatok ellátására alkalmas az Elektromos Volvo FL, mit érdemes róla tudni?

– A jelenleg piacon lévő elektromos teherautók még nem alkalmasak nemzetközi árufuvarozásra. A most forgalomba állított jármű elektromos hajtású, 16 tonna össztömegű, 7,5 tonna hasznos teherbírású és 15 paletta kapacitású rakfelülettel rendelkező Volvo FL például teljes terheléssel 240 km megtételére képes egy feltöltéssel. Ez első hallásra kevésnek tűnhet, viszont az összes közúton végzett napi fuvarfeladat 40 százaléka nem igényel nagyobb hatótávolságot, mint amire egy elektromos teherautó egy feltöltéssel képes. A WSZL flottáját erősítő elektromos Volvo teherautó például az M0-ás melletti logisztikai központból szállít árut a belváros élelmiszerboltjaiba. Teljes munkaidőben ez naponta kevesebb mint 200 km-t tesz ki.

Amióta átadtuk az első elektromos Volvo teherautót, jelentősen megnőtt iránta az érdeklődés. Úgy gondoljuk, hogy 10 éven belül minden második értékesített Volvo haszonjármű elektromos hajtáslánccal szerelt lesz.

 

Csomor Zsolt