Nem kell kompromisszumot kötni…

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2021 december 31.

„Egy termék környezeti hatásainak több mint 80%-a a tervezési szakaszban dől el”

Az idei HUNGAROPACK versenyen számos kategóriában mutatott a DS Smith Packaging Hungary innovatív csomagolási megoldásokat. A nevezett hét konstrukcióból öt elismerésben részesült. A kizárólag hullámpapírlemez felhasználásával készült sörösdoboz multipack csomagolás Transpack szaklapunk Különdíját kapta. Az elismerés kapcsán beszélgettünk Szabó Leventével, a hazai vállalatért is felelős Subregional Sales Marketing and Innovation Directorral.

 

DS Smith és logisztika
A DS Smith sikerének alapja a pontos logisztika

 

Az innovatív csomagolásairól is ismert DS Smith 34 országban van jelen. Magyarországon milyen volumenben és területen találkozunk a termékeivel?

– Tevékenységünk összetett. Világszintű működésünk a csomagolásra, papírgyártásra és az újrahasznosításra is kiterjed. Magyarországon is komplex gyártói kapacitással működünk: két hullámtermékgyárral (Nagykáta, Füzesabony), egy ofszet csomagolóanyaggyárral (Győr), valamint 4 logisztikai szolgáltatásokat nyújtó kiszolgálóegységgel (Service Centre). Kulcsfontosságú szerepet töltünk be a különböző ágazatok értékláncában, mint e-kereskedelem, FMCG vagy épp az ipar különböző területei. Az idei évben az FMCG termékek esetében tovább bővültünk, nagykátai és győri egységünk is részt vett a BRC GS 6-os szabvány szerinti tanúsítványi eljárásban, ahol a top elismerést jelentő AA eredményt kapták meg. Ezzel pedig a közvetlen élelmiszer érintkezésű csomagolások piacán is nagyot léptünk előre.

 

Fenntartható csomagolás mérése
Circular Design Metrics, azaz a Körforgásos Tervezés Mérő számai

 

A fenntarthatóság korunk legnagyobb kihívása. Egy hullámtermék-gyártónál ez mit hozhat magával?

– A fenntartható és a hatékony csomagolás nálunk együtt jár. Abban hiszünk, hogy csak hatékony tervezéssel lehet adott ellátási láncra szabott, a terméket megfelelően védő és kifejező csomagolást alkotni. A jól átgondolt design része a tudatos anyaghasználat, a megfelelő anyagtípus kiválasztása, hogy valóban csak a szükséges és elégséges mennyiségű alapanyagot használjuk fel a gyártás során. Tehát nagy hangsúly van a tervezésen, hiszen egy termék környezeti hatásainak több mint 80%-a a tervezési szakaszban dől el. Pontosan érzékeljük kulcsfontosságú szerepünket, a csomagolás jelentőségét a fenntarthatóság terén. Mi pedig hathatósan tudunk hozzájárulni, hogy vevőink körforgásos gazdaságba illeszkedő csomagolásokkal rendelkezzenek. Ezért fejlesztettük ki a Circular Design Principles-t (Körforgásos Tervezés Alapelvei), ami lehetővé teszi partnereink számára, hogy növeljék a fenntarthatóság terén teljesítményüket a csomagolás által; csökkentve a hulladék és a szennyezés mértékét, elősegítve a természet regenerálódását, hosszabb ideig használatban tartva az anyagokat és termékeket.

A HUNGAROPACK versenyen megjelent konstrukcióink is jól példázzák, nem kell kompromisszumot kötni a termék védelme, a teljes ellátási lánc hatékonyabbá tétele, a környezeti szempontú teljesítmény növelése és a jobb felhasználói élmény biztosítása között. Ráadásul a tervezésen felül a mérés is nagy jelentőséggel bír. A csomagolóanyag-gyártó vállalatok között elsőként, az idei évben egy olyan kereskedelmi innovációt vezettünk be, melynek segítségével nagyon közérthető módon tudjuk bemutatni partnereinknek, hogy a csomagolásaik mennyire felelnek meg a fenntarthatósági elveknek, valamint azt is, hogy melyek azok a szempontok, amelyeket újragondolva még fenntarthatóbbá lehet tenni a csomagolást. Ezt szolgálja a Circular Design Metrics.

 

Fagyasztott, hűtött ételekhez csomagoló tálca
ECO Bowl™ – fagyaszott, hűtött és készételek műanyag csomagolásának új, még könnyebben újrahasznosítható alternatívája

 

Az innovatív megoldások keresése során mennyire lehet összeegyeztetni a fenntarthatóságot, a praktikusságot az eladhatósággal?

– Az elmúlt év során mind a vevőkkel való kapcsolattartás terén, mind módszertan, működés tekintetében számos nagy horderejű fejlesztést indítottunk el. Mi sem példázza ezt jobban, mint hogy vállalatunk megduplázta kutatás-fejlesztésre fordított pénzügyi keretét. Ezek a fejlesztések 3 területre fókuszálnak: új alapanyagok, a hulladék csökkentése és egy új fejlesztési központ létrehozása. Az innovációk másik fontos hajtómotorja a 2020ban közzétett „A jelenben a jövőért” fenntarthatósági stratégiánk megvalósítása, amiben határozott lépéseket teszünk a körforgásos gazdaságra való áttérés érdekében. Ennek egyik eredményeként kifejlesztettük az előbb említett Circular Design Principles-t (Körforgásos TervezésiAlapelveket). Új szintre emeltük partnereinkkel az együttműködést is. Olyan hatékony digitális eszközrendszert alkalmazunk a mindennapokban, melyek lehetővé teszik a fizikai távolság áthidalását méghozzá úgy, hogy a virtuális közegben megtartott workshopokon jól nyomon követhetők a fejlesztések egyes lépcsőfokai, valamint megvizsgálható a végeredmény. Továbbfejlesztjük egyedülálló PackRight központjaink működését, valamint egy különleges interaktív teret hozunk létre, még szemléletesebbé téve a csomagolástervezést és a létrejövő konstrukció funkcionalitásait. A termékfejlesztés terén is számos újdonsággal jelentkeztünk a piacon: az EcoBowl, ami a fagyaszott, hűtött és készételek műanyag csomagolásának könnyen újrahasznosítható alternatívája, a Touchguard, ami speciális bevonat a kartondobozok külsején, mely vírusölő hatása révén a végfelhasználók nagyobb biztonságát szolgálja, és a ParceLive, ami a csomagolásba építhető multiszenzorosnyomkövető.

 

Infineon Econo csomagolva
Az Infineon Econo újragondolt csomagolását HUNGAROPACK nagydíjjal értékelte a zsűri

 

Az idei HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Verseny díjkiosztóján több díjat is átvehettek. Minden szegmenst meg kívántak méretni?

– Ebben az évben valóban több kategóriában, a nevezett hét konstrukciónkból ötöt elismerésben részesített a szakmai zsűri; elnyertünk egy HUNGAROPACK Nagydíjat, és a HUNGAROPACK Print szakdíj mellett a Transpack különdíját is megkaptuk, valamint két okleveles elismerést gyűjthettünk be. A díjazott csomagolásaink között szerepel autóipari, elektronikai csomagolás, display megoldás, multipack, ipari csomagolás és omnichannel konstrukció is. Ez is azt mutatja, hogy széles körben tudjuk hatékonyan támogatni partnereinket csomagolásainkkal.

A HUNGAROPACK versenyen elért eredményünk lehetővé teszi, hogy világszinten is megmérettessük magunkat. Díjazott konstrukcióink közük a HUNGAROPACK Nagydíjat nyert autóipari termék csomagolási megoldásával neveztünk a WorldStar versenyre.

A környezeti terhelés csökkenése a gyakorlatban mérhető? A nagydíjat elnyert Infineon Econo innovatív csomagolásuk ezt a területet feszegette már.

– Igen komplex kihívásnak kellett megfelelnünk az Infineon Econo csomagolásának újragondolásakor: fenntarthatóság, méretoptimalizálás – a sokváltozós, különböző méretű termékek miatt – és a könnyebb, hatékonyabb összeállítás. Miután megvizsgáltuk az Econo termékek korábbi csomagolási folyamatát, újraterveztük a lépéseket, így egy merőben frissebb és hatékonyabb konstrukciót alakítottunk ki. Ennek eredményeként az új csomagolás EUR raklapra és légi fuvarozásra is tökéletesített méretkialakítással kisebb helyet igényel. A korábbi kézi szettelés helyett automatizált csomagoló és termék gyártósor lett bevezetve. Az automatizáláshoz harmonizáltuk a dobozokat, hatra szűkítve a méretvariációk számát. A csomagolás újraalkotása során a felhasznált hullámpapírlemez alapanyag-össztömegét 22,6%-kal csökkentettük, ami a CO2 lábnyom mérséklését eredményezte. Emellett 100%-ban újrafelhasználható, visszaforgó PET anyagra váltottunk a korábbi PU-t. Az így létrejött új csomagolás kevésbé sérülékeny, robusztusabb és hatékonyabb, melynek révén nagyobb védelmet nyújt a termékeknek.

 

Sör, pohár, munltipack csomagolás
A multipack csomagolás dizájnere Kérges-Kőműves Anna volt

 

A Transpack szaklap Különdíját kapta a Borsodi sör multipack csomagolása. Milyen alapanyagokat alkalmaztak a csomagoláshoz?

– Ehhez a megoldáshoz kizárólag hullámpapírlemezt használtunk. Az alapanyagot tudatosan és hatékonyan alkalmaztuk, különösen nagy figyelmet fektetve az alapanyagveszteség minimalizálására. Így a sörösdobozok közötti elválasztó elemeket a doboz ablakának kivágásaiból alakítottuk ki, elkerülve a plusz elemek használatát.

Ennek a konstrukciónak a dizájnere Kérges-Kőműves Anna volt, milyen instrukciókkal látták el a megrendelő, illetve a DS Smith részéről?

– Partnerünk, a Borsodi Sörgyár arra kért bennünket, hogy tervezzünk olyan csomagolást, amiben biztonságban eljutnak kedvelt termékei a vásárlókhoz. Külön kérés volt, hogy a sör mellett esztétikusan és kreatívan tegyük láthatóvá az ajándék poharat, valamint könnyen kezelhető, kitűnően záródó legyen a multipack.

Izgalmas volt olyan konstrukciót létrehozni, ami megfelelően kiemeli a terméket, ugyanakkor megóvja azt. A látványos termékmegjelenítéséhez – ez esetben a pakk4 dobozos sört és egy söröspoharat foglal magában – a doboz elülső és hátsó oldalán a pohár körvonalával megegyező ablakokat alakítottunk ki, hangsúlyozva a csomagolásban lévő plusz terméket. Ezzel sikerült olyan megjelenést teremtenünk, hogy akár ajándékcsomagolásként is funkcionálhat. Az áruvédelem érdekében, az ajándék pohár rögzítésére egy különálló betétet építettünk be a konstrukcióba, ami megfelelő helyen tartja a törékeny tárgyat, megóvva a sérülésektől.

A ragasztott aljnak köszönhetően egyszerűen és gyorsan összeállítható és tölthető a csomagolás, míg az oldalakon kimetszett fogófülek a vásárlók számára teszik praktikussá.

 

Transpack szaklap különdíja
A sörösdobozok multipack csomagolásában Transpack szaklapunk különdíját is elnyerte a DS Smith

 

Barna Ferenc