fbpx

A Scania jövőbe tekintő megoldásai

Írta: Transpack-2022/V. lapszám cikke - 2022 október 24.

A Scania számára kiemelt jelentőségű a környezetünk óvása, stratégiai célkitűzése a fenntartható közlekedési rendszer felé történő elmozdulás elősegítése. A vállalat törekvéseinek eredményei közül most három kiváló megoldást mutatunk be.

A Scania két új, nagy teljesítményű biogázmotort mutatott be

A Scania két új gázmotor bevezetésével tovább bővíti és fejleszti a nehéztehergépkocsik számára kínált biogáz-kínálatát. Ez szorosan kapcsolódik a Scania idén, korábban indított nagyszabású gázüzemű kezdeményezéséhez, amikor több új gáztartály-megoldást mutattak be. Az új, 13 literes motorok 420 és 460 lóerősek, és a kettő együtt az európai tehergépkocsi-piac nagy teljesítményre való igényének nagy részét lefedi, beleértve a távolsági szolgálatra szánt tehergépkocsikat is. A biometán képes akár 90%-kal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást az energiahordozó teljes életciklusára vetítve. A nagyteljesítményű motorok és a minden eddiginél nagyobb hatótávolságot biztosító tartályos megoldások (mind CBG, mind LBG tartályok) kombinációja minden típusú fuvarozó számára lehetőséget ad a biometán-alapú tehergépkocsi-megoldások választására. „A 40 tonna össztömegű, hosszú távú fuvarozásra szánt járműszerelvények mostantól akár 1400 km-es hatótávolságra is képesek cseppfolyósított biometánnal a tartályukban. Mivel a rendelkezésre álló töltőállomások hálózata is gyorsan bővül, a gázmotoros teherautók igazán erős alternatívává váltak azok számára, akik fokozatosan ki akarnak lépni a fosszilis üzemanyagok használatából, és csökkenteni szeretnék CO2-lábnyomukat. Az új motorok a Scania kínálatában immár több éve szereplő 13 literes gázmotoron alapulnak. A Scania a motorok teljesítményének növelésével és a jövőbeli törvényi előírásokra való felkészüléssel demonstrálja azon szándékát, hogy még nagyobb piaci részesedést szerezzen a gázüzemű tehergépkocsik piacán, szem előtt tartva a fenntarthatóságot. A gázmotoros tehergépkocsik üzemeltetése egyszerű más alternatívákhoz képest, és nem kell lemondani a vezethetőségről, a rugalmasságról, és a járművezető kényelméről sem” – mondta Stefan Dorski, a Scania Trucks rangidős alelnöke és vezetője.

Mérföldkő a villamosított közlekedésben

A Scania online rendezvényen mutatta be az elektromos tehergépjárművek (BEV – akár 624 kWh kapacitású akkumulátorral is elérhető) következő szintjét, amely nagy érdeklődést váltott ki. A Scania új BEV tehergépjármű-generációja a Scania klasszikus jellemzőire épül, mint például a modularitás, a fenntarthatóság és a teljes üzemgazdaságosság, amely meghaladja a belső égésű motorral hajtott tehergépkocsiktól elvárhatót. A Scania előzetesen elvégezte az összes szükséges digitalizációs „házi feladatot” is, hogy az új elektromos tehergépkocsik teljes körű megoldásokká váljanak olyan szolgáltatásokkal, mint a töltés, a finanszírozás, a biztosítás és a karbantartás. Azáltal, hogy a Scania kétféle fülkét (R és S fülkéket), és a tengelytávolságok széles skáláját kínálja, a BEV teherautók kínálata hirtelen sokkal nagyobb lett.

A Scania következő szintű villamosított tehergépkocsijai mindegyik jár-műszerelvényes változatban kaphatók. A várható hatótávolság a tömeg, a konfiguráció és a domborzat függvényében változik, de egy 40 tonnás 4×2-es nyergesvontató-félpótkocsis szerelvény hat akkumulátorral akár 350 km-t is megtehet két feltöltés között, autópályán 80 km/h átlagsebességgel számolva. Egy 64 tonnás „skandináv” kombináció ugyanilyen körülmények között körülbelül 250 kilométeres hatótávolságra számíthat. A töltési kapacitás akár 375 kW is lehet, ami azt jelenti, hogy egy óra töltés általános szabály szerint körülbelül 270–300 km-es hatótávolságot biztosít. A névleges teljesítmény a Scania 40 R vagy S esetében 400 kW (ami 560 lóerőnek felel meg), míg a Scania 45 R vagy S esetében 450 kW (kb. 610 LE). A következő szintű Scania villamosított teherautók már rendelhetők, a gyártás pedig 2023 negyedik negyedévében kezdődik.

Finta Tihamér (Scania Hungária Kft.), Balla Zoltán és Stadler György (HAVI Logistics Kft.)

Forgalomba álltak hazánk első hibrid Scaniái

A HAVI Logistics Kft. és a Scania Hungária Kft. együttműködése jelentős múltra tekint vissza. A két cég kapcsolatában most új fejezet kezdődik, köszönhetően annak a két innovatív hajtású teherautónak, amelyekkel teljesen elektromos üzemmódban is lehet árut szállítani a városközpontokban.

A HAVI Logistics Kft. két darab Scania G 360 HEV teherautót vásárolt, amelyek még unikálisnak számítanak a hazai fuvarozásban. A kéttengelyes, 4×2-es hajtásképletű, valamint a háromtengelyes 6×2-es hajtásképletű G 360-as ugyanis hibrid hajtáslánccal készül, ami lehetővé teszi az üzemanyagköltségek optimalizálását, továbbá lehetőséget biztosít az alacsony emissziójú zónákba történő behajtásra. Mindkét jármű szigetelt doboz felépítményes és emelőhátfalas. A különbség mindössze annyi, hogy az egyik 5,20 méter hosszú, a másik 7,20 méteres hűtődobozzal készült. Ezzel összhangban a rövidebb, 4350 milliméteres, a hosszabb pedig 4750 milliméteres tengelytávolsággal gördülhetett le a gyártósorról. Természetesen az össztömeg terén is mutatkozik némi különbség, mivel a kéttengelyes 18 tonnás, a másik pedig 26 tonnás.

A Scania által kifejlesztett hajtáslánc terén azonban nincs különbség. Mindkét teherautó kilenc literes, 360 LE-s dízelmotorral készül, amelynek munkáját egy 130 kW teljesítményű elektromotor egészíti ki. A villanymotor lényegében a könnyebb és simán elindulásból veszi ki a részét, tisztán elektromos üzemmódban pedig kizárólag ez az erőforrás felel a G 360-as mozgatásárért. Az új teherautók kapcsán mindössze két új kapcsolóval kell megismerkedniük a sofőröknek. Az egyik a tisztán elektromos üzemmód aktiválását, a másik pedig a dízelmotorral történő akkumulátortöltés bekapcsolását szolgáló gomb. A Scania tapasztalatai szerint a belső égésű motor meglehetősen gyorsan feltölti a jármű 30 kWh-os akkumulátorát, így a gépkocsivezető akár ki is kapcsolhatja a dízelmotort, hogy tisztán elektromos üzemmódban közelítse meg a lerakóhelyet. A G 360 HEV egy feltöltéssel hozzávetőlegesen 15–20 kilométer megtételére képes, ami elegendő lehet arra, hogy a városközpontokban kizárólag elektromos üzemmódban közlekedjen. Az akkumulátort menet közben nemcsak a motor, hanem a fékezési energia-visszanyerés, vagyis a rekuperáció is tölti.

A HAVI Logistics Kft. határozott elképzelése, hogy a jövőben csak olyan teherautót vásárol a Scaniától, amelyben alternatív hajtás van.