fbpx

3 billió forintnyi munka: megújul a vasúti törzshálózat

Írta: Kohout Zoltán - 2023 február 15.

Persze sajnos nem nálunk, de a magyar határon is egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a vonatok átkelése.

Évtizedes lemaradás után nagyszabású modernizáció

Európai uniós segítséggel, háromezer-milliárd forintnyi pénzből nemcsak a korridorok egy-egy szakaszát, hanem teljes vasútvonalakat építenek át emelt sebességre Romániában. Emellett az új, egységes biztosítóberendezések révén a belföldi forgalmak mellett a nemzetközi vasúti áruszállítás is nagyban gyorsul majd – írja a Magyar Vasút legfrissebb száma.

Több évtizedes elhanyagoltság után felgyorsult a román vasúthálózat felújítása. A lőkösháza–kürtösi magyar-román határtól Brassóig szinte a teljes Rajna–Duna korridoron folyamatban vannak a felújítási munkák, és a késések ellenére egy–két éven belül szinte a teljes vonalszakasz megújul, sőt, a Kárpátokon túl javarészt már végeztek is a teendőkkel. Összesen félezer kilométernyi vasútszakasz áll átépítés alatt, a projektek többsége már befejezés előtt áll. Ezek felújításának összköltsége 1800 milliárd forintnak felel meg, ami kilométerenként mintegy három és fél milliárd forintos költséget jelent a javarészt emelt sebességű, 160 km/órás sebességre engedélyezett pályák esetében. A felújításokkal a későbbiekben sem állnak le: a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) forrásaiból az Arad–Temesvár–Karánsebes vasútvonal 45 kilométeres, Arad és Temesvár közötti szakaszára 2022 végén szerződtek. Korábban nagy hiány volt a fejlesztésekből: a román állami vasúttársaság, a CFR összeállítása szerint karbantartásra és felújításra 2014 és 2018 között átlagosan 74 milliárd forintnyi lej jutott, míg beruházásokra 120 milliárdnyi. Olyan stratégiát dolgoztak ki, amivel nyolcezer kilométernyi vasútvonal újulhat meg a következő 15 évben, 2300 milliárd forintnyi forrásból.

vonat
(Illusztráció: TransportMedia)

Kétvágányúsítások, vágánycserék, új vonalak

A terv a magyar határtól Nagyváradon át Kolozsvárig vezető szakasz, a Kürtös–Arad–Brassó–Bukarest–Konstanca fővonal, az Arad–Karánsebes–Krajova–Vidin (Bulgária) szakaszok modernizálását helyezi a középpontba, ezeken az ETCS2 szintje mellett az emelt, 160 km/órás sebességet kívánják elérni. A másik két korridoron már jórészt zajlanak a munkák, vagy legalábbis az előkészületek. A 300-as vasúti vonalcsoport 300-as számú gerincvonalán, a Nagyvárad–Kolozsvár szakaszon is még csak a felkészülésnél tartanak – a villamosítást, és ahol csak lehet, a kétvágányúsítást 2026-ig az RRF-pénzekből szeretnék megvalósítani, ám ebben az elképzelésben még vannak jelentős kockázatok.

Ettől eltekintve a források már ma is adottak a jelentős vasút-rehabilitációs programhoz. Románia az Európai Bizottság által jóváhagyott Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve igen jelentős vasúti fejlesztéseket irányoz elő: összességében 3,7 milliárd eurót, mai árfolyamon hozzávetőlegesen másfél ezer milliárd forintnak megfelelő összeget. Nemcsak a vágányok cseréjére és átépítésére telik ebből a pénzből, hanem teljesen új vasútvonalak épülnek, a források az állomások felújítása mellett mindenhol tartalmazzák az egységes Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERMTS) kiépítését. Románia egy stratégiát is elfogadott annak érdekében, hogy 2025 és 2030 között minden TEN-T vonalon kiépülhessen az egységes vasúti biztosítóberendezés – ez jelentős mértékben felgyorsíthatja a ma még kifejezetten lassú román vasúti közlekedést, de a magyar határon is egyszerűbbé és gyorsabbá válhat ezáltal a vonatok átkelése.

Hatalmas fejlődést tesz lehetővé a megegyezés Európával

A határátlépés napjainkban még igen komplikált és lassú, nemritkán torlódások alakulnak ki. Keleti szomszédunk schengeni övezethez csatlakozása ugyan elmaradt az idei évben, de várhatóan hamarosan sor kerül rá. Ez pedig a közúti áruszállítást számottevően, ráadásul a belépés pillanatában azonnal fel fogja gyorsítani.

A 2021–2027 között Romániának járó 31,5 milliárd forintos uniós támogatásból a Kohéziós Alapból és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból 7,2 milliárd eurót szánnak infrastruktúra-fejlesztésre. A partnerségi megállapodást Románia 2022 októberében már aláírta az Európai Bizottsággal, így idén indulhatnak a projektek, de az RRF pénzekről is megállapodtak már a tavalyi évben.

forrás: Magyar Vasút