fbpx

Harminc éve nem volt ilyen drágulás a közúti fuvarozásban

Írta: Kohout Zoltán - 2023 február 16.

A rendszerváltás óta nem látott mértékű költségnövekedés ment végbe a közúti fuvarozásban. Ezt nemzetközi viszonylatban több mint 25%-os, belföldiben 35%-os díjemelés ellensúlyozta az év végére. És ami eztán jön, az sem igazán derűs.

közúti fuvarozás
(Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

25-35 százalékos drágulás

A DigiLog Consulting 2022 IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexe(KFX) szerint a közúti fuvarozás költségei az inflációt lényeges meghaladó mértékben emelkedtek az elmúlt évben. „A rendszerváltás óta nem látott mértékű költségnövekedést, a nemzetközi fuvarozásban 25,1%-os, míg a belföldiben 34,9%-os díjemelés kompenzálta volna maradéktalanul, melyet a fuvarozók többé-kevésbé el is értek az év végére”, mondta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

A költségek megugrásának fő oka az energiaválságból következő gázolajár-emelkedés volt, ami a növekedés közel kétharmadáért felelős. A második kiemelt elem a gépjárművezetők bérének évek óta tartó, trendszerű emelkedése, ami a növekedés ötödét okozza. Messze lemaradva az előbbiektől, de még érezhető drágító tényezők: az autópályadíjak, az eszköz költségek (amortizáció, lízing kamat) és az egyéb költségek emelkedése (irodai személyzet, telephely, javítás-karbantartás stb.).

Fontos kiemelni, hogy az év utolsó 3 hónapjában már a hatékonyság és termelékenység sem tompította a fenti negatív hatásokat, ugyanis már visszaesett a kereslet a logisztikai szolgáltatások iránt. A hazai üzemanyagárak intenzívebb emelkedése és a nemzetközi fuvarozást jelentősen segítő forintgyengülés okozta a belföldi és a nemzetközi fuvarozás között kialakult jelentős különbséget, tovább növelve ezzel a hazai infláció átlag feletti értékét.

Nagy kérdés az idei évben

A tanácsadócég előrejelzése szerint a költségek növekedése nem áll meg, hanem folytatódik 2023-ban is, de lendülete és szerkezete jelentősen megváltozik. A korábban legextrémebb komponens, az üzemanyagár vélhetően nem drágul tovább éves átlagban, de a többi költségelem részben átveszi a helyét. A munkaerő költsége tovább kúszik felfelé, emelkednek az autópályadíjak, sőt az eszközköltségek is jelentősen növekednek a kamionok árának és a finanszírozási kamatok megugrása miatt. Az intenzív inflációs környezetben pedig dinamikusan emelkednek az egyéb költségek is. Tovább rontja az idei kilátásokat a csökkenő piaci igény, ami a kiskereskedelem és a beruházások 4-5%-os csökkenésből szükségszerűen következik. Az egyetlen pozitívnak ígérkező piaci trend az ipari termelés, és az ezzel párhuzamosan az export növekedése lehet, melyet több neves elemző jelez előre.

Az év legnagyobb kérdése, hogyan tudják a fuvarozók érvényesíteni vagy kigazdálkodni a 2023-ra prognosztizált közel 10%-os költségnövekedésüket egy recessziós környezetben. Nagyon kiélezett ártárgyalásokra lehet számítani az év első felében, hiszen ilyen gazdasági helyzetben a megbízók is spórolni szeretnének. A kapacitástöbblet pedig fokozza az árnyomást az egyébként is nagyon versengő közúti piacon.

(Forrás: DigiLog Consulting/MLSZKSZ)