fbpx

Szeretem megtalálni a hatékony üzenetet

Írta: Transpack-2023/VI. lapszám cikke - 2023 december 19.

A TRANSPACK-KÜLÖNDÍJAS HORVÁTH BIANKA A CSOMAGOLÁSTERVEZÉSRŐL, MOTIVÁCIÓRÓL

A CSAOSZ méltán egyre népszerűbb Hungaropack Student Csomagolástervezési Diákversenyén én lapunk egyik különdíját Horváth Bianka, a Corvin Rajziskola hallgatója nyerte el Zöld Óvoda csíracsomagolás elnevezésű pályamunkájával. A fiatal tervező azt mondja, hogy egyszerre fontos neki a termék vásárlói elérése, a felhasználó szempontjainak felmérése, a környezettudatos szemlélet erősítése.

Horváth Bianka
Horváth Bianka

Fejlődés és motiváció

Milyen iskolai szinten dőlt el, hogy tervezéssel, grafikával, alkalmazott kreatívval akar foglalkozni?

– Viszonylag későn fogalmazódott meg bennem, hogy szeretnék ezzel foglalkozni. Az alkotás iránti vágy már gyerekkorban is megvolt, de ez a vágy sokfele irányult. Szerettem írni, rajzolni, végül az egyetemi éveim alatt mesterszakon kezdtem el komolyabban fontolgatni, hogy szeretnék grafikával foglalkozni. Akkoriban egy kommunikációs szakkollégium aktív tagja voltam, ezzel párhuzamosan a munkahelyemen is kommunikációval foglalkoztam. Mindkét szerepben volt alkalmam kipróbálni magam különböző feladatkörökben, mint például rendezvényszervezés, szövegírás és természetesen a grafika. Mivel utóbbi adta a legtöbb örömet, ezért kezdtem keresni a fejlődési lehetőségeket. Eleinte éltem a szakkollégium és az internet adta lehetőségekkel. De úgy éreztem, hogy egyedül lassan haladok, és szükségem lenne szakmai visszajelzésre a fejlődéshez, ezért elkezdtem képzéseket keresni, és jelentkeztem a Corvin Rajziskolába.

Mi motiválja a grafikai tervezésben?

– A grafikai tervezésben a kísérletezést élvezem legjobban, főleg a design korai fázisaiban, amikor az ember még tapogatózik, és próbálja megtalálni a legjobb kifejezési formákat. Szüntelenül lenyűgöz, hogy ugyanazt az üzenetet, hangulatot hányféleképpen lehet átadni.

Mi motiválja az ipari, alkalmazott területen, amikor egy termék védelmére, marketingjére, logisztikájára egyaránt irányul a tervezői-alkotói munka?

– Beszéljünk bármilyen műfajról, minden tervezési folyamatban a problémák feltárását, megoldását és a rendszerek felépítését tartom a legizgalmasabb feladatnak. Szeretem megkeresni azokat a vizuális elemeket, azokat a grafikai megoldásokat, amelyek a leghatékonyabban juttatnak el egy üzenetet, információt az emberek felé.

Legyen szó weboldalról, csomagolásról, e-learningről, mindig igyekszem szem előtt tartani, hogy a termék végső soron a felhasználó kezébe kerül. A cél az, hogy neki minél érthetőbb, egyszerűbb és élvezetesebb legyen a termék használata. És mindeközben a márka üzenete, arculata, egyénisége se vesszen el. Persze, sokszor nem egyszerű feladat megtalálni az egyensúlyt a felhasználó, a megrendelő és a tervező akarata között. Kell hozzá egy kis kompromisszumkészség, és az sem árt, ha jó kapcsolat alakul ki a szereplők között.

Ötletelés és friss szemek

Hogyan tervez, milyen fogásokat alkalmaz: skiccel? Körülnéz a bolti kínálat hasonló csomagolásai között? Barátokkal-tanárokkal egyeztet?

– Szinte mindegyik. A tervezési folyamat része az ötletelés és a konkurencia felmérése. Érdemes tudni, mi van a polcokon, megfigyelni, milyen megoldások vannak a piacon. Ilyenkor mindig próbálok arra figyelni, hogy például van-e olyan probléma a felhasználó szemszögéből, amire egyik sem ad megoldást, és hogyan lehet egyszerűsíteni vagy akár környezetbarát megoldásokat találni.

A szakmai visszajelzés pedig mindig aranyat ér. Egyrészt, amikor túl régóta dolgozik valamin az ember, hajlamos elsiklani olyan hibák felett, ami egy friss szemnek egyből szemet szúr.

Szerintem ezzel a jelenséggel szinte mindannyiunk találkozott már. Sokszor az is elég, ha mi magunk távolodunk el egy kicsit a munkánktól, akár csak egy kávészünet erejéig.

Másrészt úgy gondolom, hogy konstruktív visszajelzés nélkül nincs fejlődés. Mindenkinek vannak olyan vakfoltjai magával vagy a munkájával kapcsolatban, amire néha csak egy másik ember tud rámutatni. A Corvinban ebből a szempontból nagyon szerencsés voltam. Egy inspiráló csoportban tudtam alkotni, ahol folyamatosan adtunk visszajelzést egymásnak, és ötleteket a munkához.

Mi vezette, amikor a csíracsomagolást megtervezte? Hogyan írná le a tervezői vezérmotívumot (színek, tipográfia, betűelrendezés, használathoz illeszkedés stb.)?

– A csomagolás tervezésekor a Zöld Óvoda céljait tartottam szem előtt. A Zöld Ovi fő témája a környezettudatosság megismertetése a gyerekekkel. Így amikor választanom kellett a Corvinban, hogy milyen csomagolást készítsek, próbáltam egy olyan tevékenységet találni, ami visszatérő elem a Zöld Óvodákban. Így esett a választás a csíráztatásra, ültetésre. Az volt a célom, hogy megszerettessem a gyerekekkel a csíráztatást. Ezért igyekeztem játékosabb formába csomagolni a csíramagokat, mint amilyeneket jelenleg a polcokon látunk.

A tervezés előtt készítettem egy dinamikus arculatot a márkának, ami megadta a vizuális megjelenés alapjait a csomagolás elkészítésekor. A témából adódtak a harsány, de természetközeli színek és a játékos betűk.

A végeredmény egy moduláris csomagolás lett – három különböző csíramag, hat piramisba csomagolva. A piramisok összeillesztve adják ki a Zöld Óvoda dinamikus logóját és a csíra szót, és a dobozokat egy szalag köti össze, ami felakasztható. Alulról a növények illusztrációja, felülről a feliratok láthatóak, figyelembe véve a gyerekek és a felnőttek nézőpontját. A dobozon belüli útmutatóban szintén dominálnak az érthető illusztrációk a szöveges leírások mellett, hiszen a célközönség elviekben még nem tanult meg olvasni.

Tanítás és tanulás

Mik a távlati tervei? Itthon vagy külföldön képzeli el a (szakmai) jövőjét?

– Jelenleg egy határterületen dolgozok instructional designer pozícióban, ahol olyan digitális tananyagokat hozunk létre, amik megkönnyítik a kollégák betanulását vagy szélesítik a látókörüket például a fenntarthatóság témakörében. Ebben a szerepkörben egyszerre kell szem előtt tartani a könnyed felhasználói élményt, az anyag megfelelő strukturáltságát, hogy ne legyen túl sokegyszerre, legyen egy jó dinamikája az interaktív és az informatív részeknek, és persze a vizuális megjelenés sem utolsó. Ez a pozíció remekül ötvözi a grafika és a tanulás, tanítás iránti szeretetemet. Egyelőre szeretnék ezen a területen maradni, de nem tartom kizártnak, hogy pár éven belül újra fellobban a vágy, hogy tanuljak valami újat, és kipróbáljam magam más területeken is, például UX- vagy játéktervezésben.

Rosta Péter, Szarka Judit Soproni Egyetem