fbpx

A Gartner előrejelzése a szállítmányozási ágazatban 2024-re

Írta: Czékus Mihály - 2024 január 12.

A Gartner globális technológiai tanácsadó cég által készített éves Hype Cycle for Transportation and Smart Mobility jelentés célja annak meghatározása, hogy mely technológiák hozzák át az áttörést, és melyek maradnak el.

Kevés kérdés olyan megosztó a zéró kibocsátású szállítmányozási ágazatban, mint az akkumulátoros elektromos és hidrogénüzemű járművek témája. Az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) jelenleg túlnyomórészt domináns technológia, a szószólók azzal érvelnek, hogy mivel már messze jár a töltési infrastruktúra és a felhasználás terén, a hidrogénüzemű járműveknek esélyük sincs az elterjedésre. A hidrogénüzemű járművek tankolása azonban lényegesen gyorsabb, mint a BEV feltöltése, különösen, ha nagy járművekről van szó, és ez a tényező segített meggyőzni néhány vállalatot, hogy a hidrogént a BEV technológia komoly alternatívájának tekintsék. Egyesek, például a Toyota, milliókat költenek az üzemanyagcellás technológia kereskedelmi forgalomba hozatalára a szállítási megoldások széles skálájához. A szakemberek szerint a BEV-ekbe történő jelentős beruházások ellenére az akkumulátor meghajtása várhatóan nem fedezi az összes szállítási igényt, legalábbis ebben az évtizedben, az energiasűrűség, az újratöltési idő és a súly korlátai miatt.

szemüveg
A Gartner várakozásai szerint több mint 10 évnek kell eltelnie, amíg a hidrogén, hajtóanyagként bekerül a fősodorba

Annak ellenére, hogy a hidrogén még nem teljesen életképes – főként a tankolási infrastruktúra hiánya és a költség-versenyképes gáztermelés miatt – a szakemberek nem zárják ki a térnyerését középtávon. A hidrogénnek akkor van esélye a gyors fejlődésre, ha az ösztönzők lehetővé teszik az ár-versenyképes zöld hidrogénelosztó hálózat létrehozását, mielőtt a BEV technológia megfelelne a hosszú távú, szárazföldi és tengeri utazások felhasználási eseteinek. Az akkumulátorok nagyon alacsony energia-tömeg aránya azt jelenti, hogy a hidrogénnek még mindig van némi esélye arra, hogy 15 éven belül a légi közlekedés legfőbb zöld megoldásává váljon. A hidrogén ügyét segíti az EU és Kína is a hidrogénüzemű járműveket népszerűsítő szabályozások és ösztönzők összeállításával. Az EU előrejelzése szerint a hidrogén részaránya az energiamixben a 2018-as 2%-ról 2050-re 13-14%-ra nő. A hidrogén felhasználásának ugrásszerű elindítása a szállítmányozásban és annak ellátási láncában csak jelentős ösztönzőkkel és szabályozással lehetséges. A Gartner várakozásai szerint több mint 10 évnek kell eltelnie, amíg a hidrogén, hajtóanyagként bekerül a fősodorba.