fbpx

Fénypontok a drupa 2024 szakvásáron

Írta: Transpack-2024/IV. lapszám cikke - 2024 október 07.

A nyár elején megrendezett drupa 2024 a globális nyomdaipar ünnepe volt, végre ismét személyes találkozókkal, megbeszélésekkel. A rendezvény nem csupán egy kiállítás, hanem globális találkozópont is volt, ahol a nyomdaipar jövőjét formáló trendek és irányzatok kerültek terítékre. A kiállítók felvonultatták az iparág újdonságait, és többen már a kiállítás alatt aláírt szerződésekről számoltak be. A látogatók pedig számos új ötlettel és jövőbeli kilátásokkal hagyták el a vásárt.

A 73 éve először, 1951-ben megrendezett kiállítás neve a „Druck und Papier” (nyomtatás és papír) szavak kombinációjából származik, ami jól tükrözi az esemény alapvető fókuszát. Az évek során a drupa folyamatosan bővült és fejlődött, hogy lépést tartson az iparág változásaival, beleértve a digitális nyomtatás és a fenntartható technológiák térnyerését is. Így az idei a nyolc évnyi kényszerszünet után ismét a düsseldorfi vásárváros teljes területét betöltő szakvásárán jelentős eltolódás volt érzékelhető a könyvek, napilapok előállításától, a címkék és csomagolóanyagok gyártása felé, illetve a digitális technológiák a korábbiakhoz képest lényegesen hangsúlyosabban jelentek meg.

A vásár néhány fénypontja

Működés közben volt látható a Landa nanotechnológiás nyomdagépe, mely a nyolc évvel ezelőtti kiállításon történt bemutatkozását követően még pontosabb, nagy felbontású nyomatokat állít elő kétszer gyorsabban, már az ofszetgépek teljesítményével.

A kiállítás ideje alatt a Massivit cég élőben mutatta be a Massivit 3000-et, a legújabb nagy méretű 3D nyomtatóját, amely Gel Dispensing Printing termékcsaládjuk tagja, és akár 1200 x 1500 x 1800 mm méretű tárgyak, alkatrészek, reklámkijelzők nagy sebességű gyártására készült – és ahogy a fejlesztők a helyszínen elmondták, versenyképes áron.

szakkiállítás stand nutella

A HP bemutatta a HP Indigo és PageWide digitális nyomdagépeinek és intelligens megoldásainak legújabb termékcsaládját, amelyek célja a termelési kihívások és a növekedési lehetőségek megoldása a nyomda-, címke- és csomagolóiparban. Standjukon számos korábbi változóadat-alapú megoldás is bemutatásra került, többek között a Coca-Cola nevekkel ellátott palackjai vagy a Nutella csomagolásai. A szerves- és nyomtatott elektronika újdonságai is megtekinthetőek voltak az OE-A standján. A korábban ezüstalapú festékkel nyomtatott elektronikai eszközök innovatív, az oxidációnak ellenálló rézalapú megoldásaival kevesebb mint negyedannyiba kerülnek. Ezzel jelentősebb piaci potenciállal bírnak. Továbbá bemutatták az egészségvédelemhez kialakított viselhető elektronikát, valamint a környezetbarátabb nyomtatott áramköri lemezeket is. Jelentős növekedés volt érzékelhető a flexó technológia területén. Élő prezentációkkal készült például a csehországi Soma cég, de a korábban Európában ismeretlen kínai cégek is.

Érdekes színfoltja volt az idei vásárnak a Lipcsei Nyomdaművészeti Múzeum kiállításának élő bemutatója Gutenberg korából.

Magyar kiállítók

•Budacolor Kft.

•Paperfox, Fürcht Zoltán E.V.

•Papír-és Nyomdaipari Műszaki Egyesület

•Rigo Kft.

•Varioprinting Kft.

•Vulcan Automation Kft.

drupa szakkiállítás zászló

A drupa 2024 számokban 52 ország 1643 kiállítója mutatta be innovációit a düsseldorfi vásárváros pavilonjaiban, a kísérőrendezvények sora pedig érdekes előadásokkal nyűgözte le a szakmai résztvevőket. A 174 országból érkezett nemzetközi látogatók aránya 80% volt. Európa után Ázsia volt a legerősebben képviselt régió 22%-kal, ezt követte Amerika 12%-kal. Ázsia, Latin-Amerika és a MENA (Közel-Kelet és Észak-Afrika) régió nagy növekedési potenciállal rendelkező piacok, ami a kiállítói jelenlét és a rendelésállomány jelentős növekedésében is megmutatkozott. Számos kulcsszereplő, mint például a Bobst, Canon, Fujifilm, Heidelberger Druckmaschinen, HP, Horizon, Koenig & Bauer, Komori Konica Minolta, Kurz és a Landa arról számolt be, hogy olyan szerződéseket írtak alá, amelyek jelentősen felülmúlták a várakozásaikat.

A 170 000 szakmai látogató körülbelül 96%-a erősítette meg, hogy teljes mértékben elérte a látogatásával kapcsolatos célkitűzéseit. A legtöbben (több mint 50%) a nyomdaiparból érkeztek, ám jelentősen megnőtt a csomagolóipar részesedése is, amelyre a növekedés motorjaként számos kiállító koncentrált.

Fókuszban a fenntartható technológiák

A technológia a kulcsa a fenntarthatósági célok elérésének – a drupa kiállítói ezt számos gyakorlatorientált fejlesztéssel és konkrét megoldással illusztrálták. Elsődleges prioritást élvez az erőforrás-hatékonyság és a működőképes körforgásos gazdasághoz vezető út. Ezenkívül a VDMA, a Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége Touchpoint Sustainability elnevezésű különbemutatója felsorakoztatta a legkorszerűbb innovációkat, bemutatta a bevált gyakorlati felhasználási eseteket, és számos előadáson keresztül messzemenő kitekintést adott a fenntartható nyomdaipar jövőjére.

Külön-bemutatók, tudásátadás

A drupa szakvásár számos kísérőprogramot is kínált, beleértve a szakmai előadásokat, workshopokat és panelbeszélgetéseket. Ezeken a programokon az iparág vezető szakértői osztották meg tudásukat és tapasztalataikat, de szó esett az aktuális trendekről és kihívásokról is. Emellett kiváló lehetőséget biztosítottak új szakmai kapcsolatok kialakítására.

A speciális fórumok, a drupa cube, drupa next age (dna), Touchpoints Packaging, Touchpoints Textile és a Touchpoints Sustainability számos szakember figyelmét ragadták meg. A szinte folyamatos változások és az ebből eredő új üzleti modellek idején intenzív tudásátadást és fontos útmutatást nyújtottak. Az utóbbi években a fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre nagyobb szerepet kap. A drupa szakvásáron is számos kiállító mutatott be olyan technológiákat és megoldásokat, amelyek csökkentik a nyomtatási folyamatok környezeti hatását például újrahasznosított anyagok használatával vagy energiahatékonyabb nyomtatási eljárásokkal.

szakkiállítás bemutató

Átalakulás és növekedés

A drupa teljesen világossá tette, hogy az iparágban nagy lehetőségek rejlenek a jövőre nézve, még a sok kihívás ellenére is, és hogy a kilátások biztatóak. A Smithers adatai szerint az elmúlt pénzügyi évben a globális nyomdaipar mintegy 840 milliárd eurós forgalmat ért el, és továbbra is, ugyan területenként és szegmensenként változó ütemben, de világszerte fejlődik.

A digitalizáció, mint meghatározó tényező

Az automatizálás központi szerepet kapott az idei drupa kiállításon, nagy hangsúlyt fektetve az AI-ra és az intelligens munkafolyamatokra, beleértve a szoftvermegoldásokat is. Világossá vált, hogy a digitális és analóg technológiák ideális esetben kiegészítik egymást. A hagyományos iparági vezetők digitális megoldások széles skáláját mutatták be, míg néhány startup cég, a digitális úttörők hagyományos összetevőket integráltak kínálatukba. A robotika ugyancsak fontos szerepet játszott a különböző pavilonoknál, szemléltetve az okosgyárak felé vezető utat.

Négy év múlva újra

A drupa szakvásár a jövőben is meghatározó szereplője marad a nyomdaipari színtérnek. A folyamatos technológiai fejlődés és az iparág változó igényei újabb és újabb kihívásokat és lehetőségeket teremtenek, amelyekre a drupa innovatívan reagál. A következő drupa szakvásár 2028-ban várhatóan még nagyobb hangsúlyt fektet majd a digitális technológiákra, az automatizálásra és a fenntarthatóságra, biztosítva ezzel, hogy továbbra is a nyomdaipar egyik legfontosabb eseménye maradjon.

Összességében, a düsseldorfi drupa szakvásár a nyomdaipar számára nem csupán egy kiállítás, hanem inspiráló és előremutató platform, amely elősegíti az innovációt, a tudásmegosztást és az iparág jövőjének alakítását.

Csaba László és Csaba Péter Gábor | Pack-Market Kft.