Németországban egy különleges teherautó-kombinációt tesztelnek, amely forradalmasíthatja az áruszállítást. A jármű egyszerre két félpótkocsit szállít, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a környezeti terhelést. Sikeres próba esetén meghatározó szerepe lehet a fenntarthatóbb logisztikában.
Németország teszteli a jövő fuvarozási megoldását
2024 szeptemberében Németországban egyéves kísérleti projektet indítottak egy 31,70 méter teljes hosszúságú, EcoDuo néven ismert teherautó-kombináció kipróbálására. A logisztikai kísérleti tesztet az Autóipari Szövetség (VDA) vezeti, és tudományos támogatást kap a TÜV Rheinlandtól. Magát az EcoDuot a járműgyártó Schmitz Cargobull biztosítja.
A járműszerelvény egy nyerges vontatóból és két normál félpótkocsiból áll, amelyek egy dolly tengellyel vannak összekötve. Ellentétben a hosszú teherautókkal, amelyek félpótkocsi méretei eltérnek a normától, az EcoDuo-ban használt szabványos félpótkocsik könnyen rakodhatók a vasúti szállításra.
Kétszeres rakomány, kevesebb kibocsátás
A Schmitz Cargobull évek óta szorgalmazza, hogy ezt a járműkombinációt jóváhagyják Németországban egy kijelölt és jóváhagyott úthálózaton. A tesztfázis alatt a Sesé globális logisztikai szolgáltató üzemelteti az EcoDuo-t a Volkswagen wolfsburgi gyárától a Hannover melletti MegaHub Lehrte terminálig tartó 70 kilométeres útvonalon. Ott a nyerges pótkocsikat a vasútra rakják, és a Kombiverkehr KG hálózaton belül 1700 kilométerre szállítják Spanyolországba. A barcelonai átrakodó állomáson az egyes félpótkocsikat újra összekapcsolják, hogy EcoDuo-kombinációt alkossanak, majd Sesé közúton szállítja el végső rendeltetési helyére.
A TÜV Rheinland tudományos értékeléseket végez az EcoDuo üzemanyag-fogyasztásának, terhelhetőségének és mindennapi használatra való alkalmasságának értékelésére. Az egyéves próbaidőszak után az eredményeket felülvizsgálják annak eldöntésére, hogy a járművet jóváhagyják-e a rendszeres használathoz Németországban.