A magyar közlekedéstörténet minden bizonnyal legnagyobb szállítmánya egy 750 tonnás, 100 méter hosszú, 6 méter széles és 5,4 méter magas járműszerelvény volt, amely 2×20 tengelyen haladt végig a hazai közutakon. A monumentális rakomány a Marosnémeti (Mintiai) hőerőmű építéséhez szükséges berendezéseket szállította.
A szállítás előkészítésén több mint egy éve dolgoznak
Európa legnagyobb hőerőművéhez egy 380 tonnás generátort szállítottak, amely az Egyesült Államokból érkezett hajón. A berendezést először a Dunán és a Tiszán úsztatták fel egészen a szegedi Tápé-réti komp kikötőjéig, majd onnan indult tovább a közel 300 kilométeres közúti útjára. A szállítás előkészítésén több mint egy éve dolgoznak a Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberei.
A speciális szállítás biztosítása és az útvonal előkészítése számos intézkedést igényelt, amelyekben a Magyar Közút szakértői is közreműködtek. Az előkészületek során hidakat kellett alátámasztani, engedélyt szerezni a vasúti átjárók használatára, valamint értesíteni és bevonni az érintett önkormányzatokat. Emellett a teljes útvonal állapotát felmérték, illetve talajmechanikai vizsgálatokat is végeztek. Az akadálymentes haladás érdekében a szakemberek eltávolították vagy megemelték az útba eső közlekedési táblákat és légvezetékeket. A közlekedés biztonságát kísérőjárművek, szakkísérők és rendőri jelenlét biztosította.
A hőerőmű működéséhez három hasonló méretű generátorra és további három kisebb tömegű transzformátorra van szükség, amelyeket ugyanezzel a módszerrel és útvonalon szállítanak. Az utolsó szállítmány várhatóan április végén vagy május elején hagyja el az országot.
Szöveg forrása: szegeder.hu