Új, környezetbarát közlekedési útvonal kiépítésén dolgozik a spanyol Baleària, amely elektromos meghajtású gyorskompokat kíván üzembe állítani Európa és Afrika között. A cég célja, hogy két teljesen elektromos, nulla károsanyag-kibocsátású járművel indítson járatokat a spanyol Tarifa és a marokkói Tanger között – számolt be róla az Offshore Energy portál.
Korszerű technológia és nagy teljesítmény
Az új kompok csúcstechnológiás meghajtórendszert kapnak: a hajók mozgatásáról négy darab, egyenként 11 500 kW-os nagy teljesítményű akkumulátorral működő egység gondoskodik, összesen 16 megawatt teljesítménnyel. Ez a konfiguráció lehetővé teszi, hogy a két kikötő közötti, körülbelül 30 kilométeres távolságot teljes egészében elektromos üzemben tegyék meg. Az akkumulátorok töltése mindössze 40 percet vesz igénybe a kikötőkben kialakított gyorstöltő állomásoknak köszönhetően.
Mind Tarifa, mind Tanger kikötője speciálisan kialakított töltőinfrastruktúrával fog rendelkezni, amelyet automatizált robotkarok egészítenek ki. Ezek a robotkarok önállóan csatlakoznak a hajókhoz, biztosítva ezzel a zökkenőmentes töltési folyamatot. A fedélzeti és kikötői rendszerek együttesen 39 MWh kapacitású energiatárolást tesznek lehetővé – ez körülbelül 765 elektromos gépkocsi töltéséhez elegendő energiát jelent. A fejlesztésben több hazai és nemzetközi szakmai partner – mérnöki és energetikai vállalat – is szerepet kap.
2027-re indulhatnak az első járatok
A két elektromos hajó a spanyolországi Gijón városában, az Armon hajógyárban készül, a munkálatok várhatóan két évig tartanak. Az elkészült kompok 87 méter hosszúak és 25 méter szélesek lesznek, fedélzetükön akár 804 utasnak és 225 autónak is jut hely. A járművek legnagyobb sebessége elérheti a 26 csomót, ami körülbelül 50 km/h-nak felel meg.
A tervezés során különös figyelmet fordítanak az utaskényelemre is: a tágas belső terek és a modern szolgáltatások mellett a T-Foil technológiának köszönhetően a hajók stabilitása is kiváló lesz. Ez a rendszer jelentősen csökkenti a tengeri hullámzásból adódó kilengéseket, így az utazás alig különbözik majd egy szárazföldi élménytől.
A Baleària tervei szerint 2027-ben indulhatnak el az első, teljesen karbonsemleges járatok a Gibraltári-szorosban. A vállalat legalább 15 évig kívánja fenntartani a szolgáltatást a frissen elnyert üzemeltetési szerződés keretében.
Szöveg forrása: NEW technology