fbpx

A napfény lehet a légi közlekedés fenntartható hajtóereje

Írta: Csomor Zsolt - 2025 május 15.

A Caltech kutatói olyan reaktort fejlesztettek, amely kizárólag napenergiával képes repülőgép-üzemanyagot előállítani. Az új rendszer nem igényel elektromos áramot vagy fosszilis forrást – a működéséhez elég a napfény hője. A fejlesztés áttörést hozhat a zéró kibocsátású légi közlekedésben.

Elektromos áramot és fosszilis energiahordozókat sem igényel a működéséhez

A Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) kutatói újabb lépést tettek a fenntartható légi közlekedés felé: olyan napenergiával működő, termokémiai reaktort fejlesztettek, amely képes repülőgép-üzemanyag előállítására – mindezt elektromos áram vagy fosszilis tüzelőanyagok felhasználása nélkül.

áruszállító repülőgép repülőtér
Kép forrása: Shutterstock

A laboratóriumi prototípus kizárólag a napból származó hőt használja kémiai reakciók beindítására, amelyek során folyékony üzemanyag állítható elő. A rendszer működése során akár 249 °C-ot is elér, így az etilént hosszabb szénláncú molekulákká alakítja – ezek a sugárhajtóművek egyik fő komponensei.

Összetett rétegrendszer a hatékony hőhasznosításért

A kisméretű reaktor központi eleme egy többrétegű napelnyelő szerkezet, amely szilíciumból, germániumból és aranyból épül fel, ezüstalapra rétegezve. Ezt egy kvarcüveg fedi, míg a vákuumréteg a hőszigetelést biztosítja. A kutatók sikeresen demonstrálták, hogy az eszköz képes kizárólag napfény felhasználásával előállítani a repülőgép-üzemanyagként alkalmazható vegyületeket.

„Ez az eszköz igazolja, hogy a napenergia közvetlenül is képes hővezérelt katalitikus reakciókat működtetni, külső energiaforrás nélkül” – emelte ki Harry Atwater, a Caltech professzora, a LiSA igazgatója.

Légi közlekedés – teljesen napalapú folyamat a következő cél

Jelenleg az etilént még hagyományos forrásból nyerik, de a kutatók már dolgoznak azon, hogy azt is napfény, víz és CO₂ segítségével állítsák elő. Így a teljes folyamat – az alapanyagok létrehozásától az üzemanyag előállításáig – mentes lenne a fosszilis energiahordozóktól.

„Két lépésből álló folyamatot mutatunk be: CO₂, víz és napfény segítségével állítjuk elő az etilént, majd azt alakítjuk tovább. A napenergia az egyetlen külső energiaforrás” – magyarázta Aisulu Aitbekova, a projekt egyik kutatója.

A légi közlekedés az egyik legnehezebben karbonmentesíthető ágazat. Ezért a Caltech fejlesztése komoly potenciált jelenthet abban, hogy a jövő repülői valóban zéró kibocsátással közlekedhessenek.

Szöveg forrása: NRGREPORT