Átmenetileg javult a közúti fuvarozók eredménye a tavalyi év utolsó negyedévében, de alacsony és törékeny még a szektor profitja – olvashatjuk a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésben.
Lassan haladnak a fuvarozók a megemelkedett költségek továbbterhelésével Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 5,3, a belföldi fuvarozásban pedig 11,9%-os díjemelkedést mért a DigiLog Consulting 2023 IV. negyedévében, viszont a nemzetközi fuvarozásban 8,2, a belföldi fuvarozásban pedig 14,6%-os összköltség-növekedés volt kimutatható. Az aktuális infláció háromszorosát is meghaladó költségemelkedés több mint háromnegyede a használatarányos útdíj növekedéséből származott, amelynek egy részét a fuvarozók még az év végéig sem tudták áthárítani ügyfeleikre.
Kedvező piaci hatások segítették az eredményeket A gázolaj árának 4,2%-os visszaesése ebben a negyedévben jelentősen csökkentette az önköltséget 2023 IV. negyedévéhez képest, de minden más költségtétel emelkedést mutatott (a gépjárművezetői bérek 10–14, az amortizáció 15–17, a lízingkamatok 20–25, míg az indirekt költségek 5–8%-kal nőttek). A forint jelentős gyengülése (az előző negyedévhez képest 3,3%, 2023 IV. negyedévéhez viszonyítva pedig 6,6%) jelentősen segítette a nemzetközi cégek profitabilitását az utolsó negyedévben.
A fuvarozók eredménye törékeny maradt A díjemelések ellenére sem sikerült teljes mértékben áthárítani a 8,2, illetve 14,6%-os költségemelkedést az október és december közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 2,9, a belföldi fuvarozás esetében további 2,8%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tette lehetővé ekkora emelést. Az ötödik veszteséges negyedév után, a költségek szerencsés csökkenése miatt, a szolgáltatók egy része szerény profitot realizálhatott mindkét alágazatban. Az elért nyereség szintje azonban jelentősen elmarad a szokásos 4–6%-os mértéktől, fenntarthatósága pedig kétséges, mivel az árfolyam és az üzemanyag ára a legbizonytalanabb tényezők közé tartoznak, amelyeket a vállalkozások nem tudnak befolyásolni.
A költségek tovább nőnek, a díjak emelkedése sem áll meg A fuvardíjak további növekedése prognosztizálható 2025-ben, annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még valószínűsíthető. Idén a költségek további emelkedése várható, de mértéke jelentősen elmarad a tavalyi két számjegyű értéktől.
A fuvarozók többsége 5 veszteséges negyedév után nem képes továbbra is mínuszosan vagy minimális profittal működni, így kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A közúti szolgáltatók, ha lassan is, de biztosan áthárítják megbízóikra megnövekedett költségeiket, és a járművek számát is csökkentik, ha szükséges.
A DigiLog Consulting negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben.
Forrás: Közúti Fuvarozási Árindex