fbpx

Megtorpant a fenntartható repülés felé tartó átállás

Írta: Csomor Zsolt - 2025 június 10.

A fenntartható repülési üzemanyagok (SAF) elengedhetetlenek a légiközlekedés zöldítéséhez, a fejlődés üteme azonban messze elmarad a szükségestől. A Boston Consulting Group friss tanulmánya szerint az iparági szereplők többsége még mindig kivár, ahelyett, hogy élen járna a változásban.

A légiközlekedés zöld jövője még mindig bizonytalan

A repülés az egyik legnehezebben dekarbonizálható iparág, miközben jelentős mértékben hozzájárul a globális szén-dioxid-kibocsátáshoz. A Boston Consulting Group (BCG) 200 vállalat több mint 500 vezetőjét kérdezte meg a szektor kilátásairól. Bár a válaszadók 80 százaléka bizakodó a 2030-as célokat illetően, mindössze 14 százalékuk érzi magát felkészültnek.

hidrogénhajtású repülőgép töltőállomás
Kép forrása: Shutterstock

A vállalatok kétharmada továbbra is kivár, ahelyett hogy aktívan támogatná a fenntartható üzemanyagokat. Míg a gyártók többet költenek fejlesztésre, a légitársaságok és lízingcégek kevésbé elkötelezettek.

Korlátozott termelés, bizonytalan jövő

A SAF (fenntartható repülési üzemanyag) globális termelése három év alatt tizenegyszeresére nőtt, de még így is csak 0,3%-át adja a repülőgép-üzemanyagoknak. A BCG szerint egy új SAF-üzem felépítése éveket vesz igénybe, és a projektek alig harmada jut el a végső beruházási döntésig. Az EU ReFuelEU Aviation rendelete előírja, hogy 2030-ra az üzemanyag legalább 6%-a legyen fenntartható, de a megvalósítás komoly akadályokba ütközik – főként az előállítás magas költsége miatt.

Összefogás nélkül nincs áttörés

A BCG szerint a fenntartható repülési üzemanyagok szélesebb körű elterjedéséhez iparági összefogásra van szükség. A kereslet aggregálása – vagyis a hosszú távú, stabil vásárlási szándék – csökkenti a kockázatokat és ösztönzi a beruházásokat. Jó példa erre a United Airlines Eco-Skies Alliance programja, amely több nagyvállalatot fog össze közös SAF-beszerzésre. Emellett egységes szabványokra is szükség van az átláthatóság és a piac fejlődése érdekében. A Boeing például a Norsk e-Fuel partnereként épít ipari méretű e-SAF gyártóüzemet Európában.

Haladéktalanul lépni kell

A SAF nem terjed el magától – az iparágnak haladéktalanul lépnie kell. Ha a vállalatok nem vállalnak aktívabb szerepet, a 2030-ra kitűzött célok veszélybe kerülnek, és a globális kibocsátáscsökkentés egyik kulcseleme elmaradhat.

Szöveg forrása: IHO