Az elmúlt évek globális és regionális gazdasági zavarai a logisztikai ágazatot sem kímélték. A szektor technológiai szempontból nyitott és alkalmazkodó, de egyre összetettebb kihívásokkal kénytelen szembenézni. Bár a jövő sem ígér könnyebb körülményeket, épp ez az időszak alapozhatja meg a hazai logisztika megerősödését – versenyelőnnyé formálva a túlélési stratégiákat.
Háborúk, ellátási láncok, drágulás – és folyamatos újratervezés
Az orosz-ukrán háború, a vörös-tengeri konfliktusok és a kínai-amerikai kereskedelmi feszültségek olyan mértékű bizonytalanságot okoztak, hogy a logisztikai ágazat cégek kénytelenek voltak elhagyni a klasszikus just-in-time készletgazdálkodást. A hangsúly a just-in-case szemléletre helyeződött át: nagyobb készleteket halmoznak fel a szállítási kockázatok mérséklésére. Ez de növelte a raktározási költségeket, és komoly nyomást helyezett a hazai logisztikai infrastruktúrára.
A nemzetközi szállítási útvonalak átrendeződése – például a Kína–Európa vasúti kapcsolat Ukrajnát elkerülő új útvonalai – jelentős áttervezést igényeltek. A Vörös-tenger körüli feszültségek, a Szuezi-csatorna forgalmának akár 50%-os visszaesése, a biztosítási díjak emelkedése és az alternatív útvonalak kényszerű keresése növelte a szállítási költségeket. Ez a láncolat végül a fogyasztókhoz is elér – ahogy a csomagszállítási díjak drágulása is mutatja.
Hogyan változtatják meg a robotok a belső munkafolyamatokat?
Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke szerint a hazai logisztikai szektorban az automatizáció és robotizáció a gyártó és logisztikaintenzív vállalatoknál van jelen. Az anyagellátás, raktározás és a gyártósori munkafolyamatok terén használják a modern technológiai megoldásokat, és a cégek gyakran használnak robottechnológiát a logisztikai feladatok gyorsítására.
Doór szerint a robotizáció csökkenti az élőmunkaerő-igényt a hagyományos munkaköröknél. A robotok és automatizált rendszerek használata nemcsak munkahelyeket szüntet meg, hanem új szakképzett pozíciókat is teremt.
A meglévő rendszerekhez való integráció mindig kihívás, de az új rendszerek szállítói integrátor szakértőkkel segítik a bevezetést. A magyar vállalatok rendszeresen új megoldásokat használnak az átfogó rendszerek kialakításához.
Csökkenő lehetőségek, növekvő bérek
Bár a logisztikai munkaerőhiány továbbra általános, 2025 elején a szektorban átmeneti megtorpanás figyelhető meg. A nyitott pozíciók száma csökkenhet, a cégek körültekintőbbek a toborzásban. Ugyanakkor a meglévő munkaerő megbecsültsége nő: 5–10 százalékos reálbér-emelkedés várható, főként a magasan képzett dolgozóknál.
Az elnök szerint hosszabb távon jelentős potenciál rejlik a fejlett logisztikai tudásban. Ezért az MLE kiemelten támogatja a logisztikai oktatásba való belépést, a szakképzett munkaerő képzését és megtartását. A digitalizáció és automatizáció előretörésével ugyanis nemcsak átalakulnak a munkahelyek, hanem új, magasabb hozzáadott értékű pozíciók is létrejönnek.
Szöveg forrása: autopro.hu