Globális logisztikai kihívások, több napos torlódások okoznak gondokat számos jelentős kikötőben. Emellett a vámháború és a közel-keleti konfliktus továbbra is egyaránt kiszámíthatatlanságot, valamint kockázatokat lebegtet a levegőben.
A késések a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik
Az elmúlt években már eddig is komoly gazdasági és logisztikai kihívások nehezítették Európa és a világ működését, most pedig egy újabb kihívás jelent fennakadást. A világ számos jelentős kereskedelmi csomópontjában, köztük Európa több kikötőjében súlyos torlódások alakultak ki, amelyek olyan mértékű késéseket és bizonytalanságokat eredményezhetnek, hogy azok már a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik.
„Néhány hónappal ezelőtt még az jelentette az egyik legnagyobb kihívást, hogy az Ázsiából Európába tartó szállítmányok szállítási ideje gyakran akár két héttel is meghosszabbodott. Ennek oka az a máig fennálló gyakorlat, hogy a hajók a közel-keleti konfliktus miatt a veszélyesebb tengeri útvonalakat elkerülve, Afrikát délről megkerülve érkeznek meg Európába” – mondta dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a hajózási logisztika azonban jelenleg más kihívással is küzd.
Az óceánjárók pontossága messze elmarad a normához képest: jelenleg csupán az esetek 58,7%-ában érkeznek meg időben, ami nemcsak a korábbi 75%-os aránytól marad el, de még a világjárvány idején mért 65%-os pontosságtól is.
A pontatlan érkezés és a geopolitikai kihívások egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy számos jelentős kikötőben legalább néhány, de akár több mint 10 napos várakozási idővel is számolhatnak a teherhajók. A torlódás Európában inkább az északi kikötőket sújtja, azonban a mediterrán térségben is gondot okoz.
„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherhajók gyakran kénytelenek a kikötők közelében lehorgonyozva várakozni, amíg felszabadul elegendő kapacitás a konténerek le- és felrakodásához. Ehhez az akár 10 napos várakozási időhöz hozzáadódik az Afrika megkerülése miatt megnövekedett hajózási idő, így összességében akár egy hónapnyi plusz szállítási idő is kialakulhat.”