fbpx

Eluralkodott a káosz a legnagyobb áruszállító kikötőkben

Írta: Sajtóközlemény - 2025 augusztus 04.

Globális logisztikai kihívások, több napos torlódások okoznak gondokat számos jelentős kikötőben. Emellett a vámháború és a közel-keleti konfliktus továbbra is egyaránt kiszámíthatatlanságot, valamint kockázatokat lebegtet a levegőben.

A késések a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik

Az elmúlt években már eddig is komoly gazdasági és logisztikai kihívások nehezítették Európa és a világ működését, most pedig egy újabb kihívás jelent fennakadást. A világ számos jelentős kereskedelmi csomópontjában, köztük Európa több kikötőjében súlyos torlódások alakultak ki, amelyek olyan mértékű késéseket és bizonytalanságokat eredményezhetnek, hogy azok már a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik.

tengeri áruszállító kikötő daru
Fotó: Shutterstock

„Néhány hónappal ezelőtt még az jelentette az egyik legnagyobb kihívást, hogy az Ázsiából Európába tartó szállítmányok szállítási ideje gyakran akár két héttel is meghosszabbodott. Ennek oka az a máig fennálló gyakorlat, hogy a hajók a közel-keleti konfliktus miatt a veszélyesebb tengeri útvonalakat elkerülve, Afrikát délről megkerülve érkeznek meg Európába” – mondta dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a hajózási logisztika azonban jelenleg más kihívással is küzd.

Az óceánjárók pontossága messze elmarad a normához képest: jelenleg csupán az esetek 58,7%-ában érkeznek meg időben, ami nemcsak a korábbi 75%-os aránytól marad el, de még a világjárvány idején mért 65%-os pontosságtól is.

A pontatlan érkezés és a geopolitikai kihívások egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy számos jelentős kikötőben legalább néhány, de akár több mint 10 napos várakozási idővel is számolhatnak a teherhajók. A torlódás Európában inkább az északi kikötőket sújtja, azonban a mediterrán térségben is gondot okoz.

„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherhajók gyakran kénytelenek a kikötők közelében lehorgonyozva várakozni, amíg felszabadul elegendő kapacitás a konténerek le- és felrakodásához. Ehhez az akár 10 napos várakozási időhöz hozzáadódik az Afrika megkerülése miatt megnövekedett hajózási idő, így összességében akár egy hónapnyi plusz szállítási idő is kialakulhat.”