fbpx

Ez a tartályhajó több száz autó kibocsátását spórolja meg

Írta: Csomor Zsolt - 2025 augusztus 07.

Új hajótípuson debütál a szélmeghajtás: a speciális vitorlákat két darab 250 méter hosszú, vegyes üzemű tartályhajóra szerelik, ezzel évente összesen több mint 2300 tonna szén-dioxid-kibocsátást takaríthatnak meg.

A hajók hatékonyan hasznosítsák a szél energiáját

A BAR Technologies a WindWings szélmeghajtó rendszerét két új LR2 típusú, vegyes üzemű tartályhajónál alkalmazza a jövőben. Ez az első alkalmak egyike lesz, amikor a technológiát ilyen nagy léptékben és ilyen kiemelt hajókategóriában alkalmazzák – az LR2-k ugyanis globálisan szállítanak finomított kőolajat és vegyi anyagokat a világpiacra.

olajszállító hajó tanker
Fotó: Shutterstock (illusztráció)

A Suzuka és a Long Beach nevű, 250 méter hosszú tartályhajók egyenként két darab, 37,5 méter magas WindWings vitorlát kapnak. A technológia beépítése a tervek szerint 2025 novemberében kezdődik, a hajók átadására pedig 2027 első negyedévében lehet számítani.

A WindWings vitorlák aerodinamikai kialakítása lehetővé teszi, hogy a hajók hatékonyan hasznosítsák a szél energiáját, ezzel csökkentve az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást. A vitorlák automatikusan igazodnak a szélirányhoz, és együttműködnek a hajó egyéb meghajtórendszereivel, például a kétütemű motorokkal. A technológia olajszállító hajókra történő telepítése erősödő iparági bizalmat jelez a szélmeghajtás iránt, hiszen az energiaforrás ingyenes, skálázható és gazdaságilag is megalapozott alternatív üzemanyag lehet a jövő hajótervezésében.

A két darab, 37,5 méteres WindWings egység naponta átlagosan három tonna üzemanyagot takarít meg, ami évente körülbelül 2300 tonnával csökkenti a hajó karbonkibocsátását – ez több mint 500 hagyományos személyautó kivonásával egyenértékű eredmény.

Szöveg forrása: NEW technology