Logisztikai trendek a következő évtizedre

Írta: Transpack-2025/IV. lapszám cikke - 2025 szeptember 20.

Jövőbeli trendek és technológiai újítások, amelyek várhatóan átalakítják a logisztikai szektort – ilyenek például az autonóm járművek, a blockchain és a fenntartható szállítás.

Ezek a logisztikai trendek olyan irányvonalakat és technológiai fejlesztéseket ölelnek fel, amelyek várhatóan átformálják a szektort az elkövetkező évtizedben. Emiatt az iparági szereplőknek már most fel kell készülniük a változásokra, hogy versenyképesek maradhassanak. A jövőbeli trendek a digitalizáció, az automatizálás, a fenntarthatóság és az ügyfélélmény javítása köré összpontosulnak. Íme néhány kulcsfontosságú tényező, amely átalakítja a logisztikai iparágat már 2025-ben is – és azt követően.

Autonóm járművek és drónok a last mile logisztikában – globális kitekintés

A last mile logisztika (az áru végső célállomásra történő kiszállítása) a legköltségesebb és legösszetettebb láncszeme a szállítási folyamatnak. A megnövekedett e-kereskedelem, a gyors szállítás iránti igény, valamint a munkaerőhiány mind arra ösztönzi a vállalatokat, hogy innovatív megoldásokat keressenek. Itt lépnek be az autonóm járművek és drónok, amelyek forradalmasíthatják az utolsó kilométeres kiszállítást. Azonban a technológia bevezetése és elterjedése régióról régióra eltérő számos jogi, kulturális és infrastrukturális tényező miatt.

autonóm szállító robot

Európa – a szabályozás és a fenntarthatóság kihívásai

Európában az autonóm járművek és drónok, last mile logisztikában történő alkalmazása viszonylag lassan halad, elsősorban a szigorú szabályozási keretek és az adatvédelmi aggályok miatt. Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra és a környezetbarát megoldásokra.

A városi infrastruktúra, a sűrűn lakott területek és a változatos közlekedési rendszerek akadályozzák a nagy méretű autonóm járművek széles körű elterjedését. A jogi keretek még nem egységesek az EU-ban, ami lassítja a fejlesztéseket. Kisebb, alacsony sebességű önvezető robotok és szállítójárművek tesztjei folynak zárt egyetemi kampuszokon vagy ipari parkokban. Néhány városban – például Londonban és Hamburgban – tesztelnek már autonóm minibuszokat és kisebb áruszállító robotokat.

A drónok légi szabályozása pedig rendkívül szigorú az EU-ban, különösen a sűrűn lakott területek feletti repülés és a „láthatáron túli” (BVLOS) műveletek esetében. A zajszennyezés és a magánélet védelme is komoly aggályokat vet fel. Ugyanakkor gyógyszer- és sürgősségi segélyszállításban távoli területeken már zajlanak tesztelések például Írországban és Svájcban. Nagyobb volumenű csomagküldés azonban a belátható jövőben még nem várható.

USA – a technológiai innováció és a pragmatizmus országa

Az Amerikai Egyesült Államokban a technológiai innováció és a pragmatizmus hajtja az autonóm last mile (utolsó kilométeres) logisztikai megoldások fejlődését. A szabályozás itt rugalmasabb, és a nagyvárosi agglomerációk ideális terepet biztosítanak a teszteléshez.

Számos nagy technológiai vállalat, mint a Waymo és a Cruise, jelentős befektetéseket eszközöl az önvezető járművek fejlesztésébe. A szövetségi és állami szabályozások viszonylag támogatóak, ami elősegíti a kiterjedt tesztelést. Phoenixben (Waymo) és San Franciscóban (Cruise) már működnek önvezető robotaxi-szolgáltatások. Jelentős a beruházás az autonóm teherautók és kisebb önvezető szállítórobotok fejlesztésébe is a csomagszállítás területén. A Starship Technologies robotjai például számos egyetemi kampuszban és városban szállítanak élelmiszert és kisebb csomagokat.

cruise önvezető autonóm jármű

Az FAA (Szövetségi Légiközlekedési Hivatal) egyre inkább támogatja a drónos kézbesítés fejlesztését, különösen kereskedelmi felhasználásra. Az Amazon, a Google (Wing) és a Walmart is aktívan teszteli és fejleszti saját drónos kézbesítő rendszereit. A Wing már kereskedelmi szolgáltatásokat nyújt Virgin államban és Texasban. Az Amazon is elindított drónos kézbesítési szolgáltatásokat bizonyos területeken – elsősorban kisebb csomagok vagy élelmiszerek esetében, de a Walmart is teszteli a drónos kiszállítást.

Japán – a precizitás és a technológiai felkészültség nemzete

Japánban a precizitás, a magas technológiai felkészültség és az idősödő társadalom jelenti a fő mozgatórugót az autonóm last mile logisztikai megoldások fejlesztésében.

Japán élen jár az önvezető technológiák fejlesztésében, a kormányzat és a vállalatok szorosan együttműködnek. A demográfiai változások (idősödő népesség, munkaerőhiány) miatt nagy az igény az automatizált megoldásokra. Ezért tesztelik az autonóm kiszállító robotokat és járműveket lakott területeken is, különösen a vidéki régiókban, ahol a hagyományos kézbesítés nehezebb. Az önvezető buszok és taxik is egyre inkább részei a városi közlekedési rendszereknek. A japán kormány aktívan támogatja a drónos kézbesítés fejlesztését is, különösen a távoli és hegyvidéki területeken, ahol a hagyományos szállítás bonyolult.

autonóm önvezető autóbusz

Kína – az e-kereskedelem motorja és a gyors bevezetés

Kína a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca, ami hatalmas keresletet generál az autonóm last mile logisztikai megoldások iránt. A kormányzat erőteljesen támogatja a technológiai fejlődést, és a bevezetési folyamat rendkívül gyors.

A hatalmas piac, a gyors technológiai fejlődés és a kormányzati támogatás lehetővé teszi az autonóm járművek gyors bevezetését. A nagyvárosi agglomerációk és a robbanásszerűen növekvő online rendelések ideális környezetet biztosítanak. Autonóm kiszállító robotok már széles körben működnek egyetemi kampuszokon, ipari parkokban és lakónegyedekben, különösen a nagyobb városokban. Ilyen például Peking, Sanghaj és Sencsen. Az Alibaba (Cainiao) és a JD.com jelentős beruházásokat eszközöl saját autonóm flottáinak fejlesztésébe.

Kína, mint a világ egyik vezető dróngyártója (pl. DJI) a drónos kézbesítésben is élen jár. A szabályozás rugalmasabb, mint Európában, ami elősegíti a gyors bevezetést. A JD.com már évek óta használ drónokat vidéki és nehezen megközelíthető területekre történő szállításra. A drónos kézbesítés egyre inkább elterjed a városi környezetben is, különösen a kisebb csomagok és élelmiszerek esetében.

Összefoglalva, az autonóm járművek és drónok forradalmasíthatják a last mile logisztikát, de a bevezetés üteme és formája régiónként jelentősen eltér. Míg az USA és Kína a gyors bevezetésre és a technológiai pragmatizmusra fókuszál, Európa a szabályozás és a fenntarthatóság kihívásaival küzd. Japán pedig a hagyományos precizitással válaszol a kihívásokra, melyeket a demográfiai nyomás okozta igények is táplálnak. A jövőben várhatóan tovább folytatódik a technológia fejlődése és az alkalmazási területek bővülése, de a jogi keretek harmonizációja és a társadalmi elfogadottság elérése kulcsfontosságú lesz a széles körű elterjedéshez.

Mesterséges intelligencia és Big Data

A mesterséges intelligencia (MI) és a Big Data már most is egyre nagyobb szerepet játszanak a logisztikában, de az évtized végére várhatóan még nagyobb hatást gyakorolnak a döntéshozatalra. Az MI képes lesz optimalizálni a szállítási útvonalakat, előre jelezni a keresletet, és személyre szabott szolgáltatásokat nyújtani az ügyfeleknek. A Big Data segítségével a logisztikai vállalatok valós idejű információkat kaphatnak az ellátási lánc minden egyes részletéről, lehetővé téve számukra a raktárak, járművek és szállítási folyamatok hatékony kezelését.

A blockchain és az ellátási láncok nyomon követhetősége

A blockchain technológia a logisztikában kulcsszerepet játszik a biztonság, átláthatóság és hitelesítés terén. Mivel minden tranzakció és szállítási adat egy decentralizált és biztonságos rendszerben tárolódik, a blockchain növeli a szállítmányok nyomon követhetőségét és csökkenti a csalások lehetőségét. Ez különösen fontos lehet a nemzetközi kereskedelemben, ahol a vámkezelés és a határokon átnyúló szállítások bonyolultak és időigényesek.

Fenntarthatóság és zöld logisztika

A fenntarthatóság már most is egyre fontosabb tényező a logisztikai iparágban, mely várhatóan még nagyobb figyelmet kap. Az elektromos járművek (EV-k) és a megújuló energiaforrások alkalmazása, valamint a zöld csomagolás és az energiatakarékos raktározás mind olyan megoldások, amelyek segíthetnek csökkenteni a logisztikai szektor környezeti hatását. Az iparági szereplők folyamatosan dolgoznak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésén és a fenntartható szállítási megoldások bevezetésén.

Integrált ellátási láncok és digitalizált platformok

A logisztikai szektorban egyre inkább elterjednek az integrált ellátási láncok, ahol a különböző szereplők (szállítók, gyártók, forgalmazók, raktárak) valós időben oszthatják meg egymással az információkat. A digitális platformok lehetővé teszik a rugalmas együttműködést, a költségek és időpontok optimalizálását, valamint a szállítási folyamatok jobb irányítását. Az integrált rendszerek és a felhőalapú megoldások segítenek az adatáramlás hatékonyságának növelésében és a gyors reagálásban.

Raktárautomatizálás és robotizálás

Az automatizált raktárak és a robotizált rendszerek várhatóan egyre elterjedtebbek lesznek a logisztikai központokban. Az automatizált rendszerek gyorsabbá, pontosabbá és költséghatékonyabbá teszik a raktározást és az árukezelést. A robotok képesek a polcok feltöltésére, a csomagok szortírozására és a termékek kiszállítására – mindezt emberi beavatkozás nélkül. Ezzel jelentős mértékben növelhetik a raktárak hatékonyságát és csökkenthetik a munkaerőköltségeket.

Precízió és hatékonyság a felkelő nap országában

Japán a technológiai innovációk fellegvára, élen jár a raktárautomatizálás és robotizálás területén is. A szigetország logisztikai szektora különösen nyitott az újításokra, amit több tényező is befolyásol: a magasan fejlett technológiai infrastruktúra, a születési ráta csökkenéséből adódó munkaerőhiány, a precizitás iránti kulturális igény, valamint a természeti katasztrófákra való felkészülési kényszer. Mindez egyedülálló lendületet ad a japán raktárautomatizációnak.

A japán logisztikai szektor sajátosságai és kihívásai

Japán gazdasága nagymértékben függ az exporttól és az importtól, ami rendkívül fejlett logisztikai hálózatot igényel. Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése itt is megnövelte a szállítási volumeneket és a gyorsabb kézbesítési igényeket. Ezzel párhuzamosan azonban egyre égetőbb problémává vált a munkaerőhiány, különösen a fizikai munkát igénylő raktári és szállítási feladatoknál. Az idősödő társadalom miatt egyre kevesebb fiatal lép be a munkaerőpiacra, ami az automatizálás felé tereli a vállalatokat.

Emellett a földrengések és cunamik veszélye arra ösztönzi a japán vállalatokat, hogy olyan raktárakat hozzanak létre, amelyek ellenállóbbak a katasztrófákkal szemben, és minimalizálják az emberi beavatkozás szükségességét vészhelyzet esetén. A precizitás és a minőség iránti kulturális igény szintén hozzájárul az automatizálás előnyben részesítéséhez, hiszen a robotok és automatizált rendszerek képesek a szinte hibátlan működésre.

A raktárautomatizálás kulcsfontosságú elemei Japánban

A japán logisztikai központokban számos automatizált technológiát alkalmaznak, amelyek hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez és a költségek csökkentéséhez:

• Automatatároló és visszakereső rendszerek (AS/RS): Ezek a rendszerek rendkívül magas raktárakban teszik lehetővé a termékek automatizált tárolását és kiadását, maximalizálva a rendelkezésre álló terület kihasználását. Japánban különösen népszerűek, mivel a korlátozott földterület miatt a vertikális tárolás kulcsfontosságú.

• Autonóm mobil robotok (AMR) és AGV-k (Automated Guided Vehicles): Az AMR-ek és AGV-k széles körben elterjedtek a raktárakban a termékek mozgatására, a rendelések komissiózására és az áruátvételi, illetve kiszállítási folyamatok automatizálására. Különösen a nagy e-kereskedelmi raktárakban látni számos ilyen robotot, amelyek gyorsan és pontosan navigálnak a zsúfolt folyosókon.

Az innovációk között említhető a mesterséges intelligencia (MI) egyre szélesebb körű alkalmazása a készletgazdálkodásban és a kereslet-előrejelzésben, valamint a gépi látás technológiák fejlesztése a hibák azonosítására és a minőségellenőrzésre. A „Lights-out” (fény nélküli) raktárak – ahol az emberi jelenlét minimális és a robotok teljes mértékben átveszik az irányítást – is egyre inkább terjednek.

Bár Japán élen jár a raktárautomatizálásban, vannak kihívások. A kezdeti beruházási költségek magasak lehetnek, és a technológiák integrálása komplex feladat. Emellett a képzett munkaerő hiánya is problémát jelenthet az automatizált rendszerek üzemeltetéséhez és karbantartásához.

autonóm mobil robot amr

Ügyfélélmény és személyre szabott szolgáltatások

Az ügyfélélmény javítása egyre fontosabbá válik, és a logisztikai cégek számára elengedhetetlen, hogy a szolgáltatásokat személyre szabják és zökkenőmentessé tegyék. A valós idejű követés és a gyors, rugalmas kézbesítés a legfontosabb igények közé tartoznak. A jövőben a digitális és fizikai kereskedelem közötti határok egyre inkább elmosódnak. A logisztikai cégeknek képesnek kell lenniük a gyors adaptációra, hogy megfeleljenek a fogyasztói igényeknek, amelyek az online és offline élmények keveredését igénylik. Az omnichannel megoldások és az integrált raktározás lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy online rendeljenek, majd személyesen vegyék át a terméket – vagy épp fordítva.

Az elkövetkező évtizedben a logisztikai szektor technológiai fejlődése, a fenntarthatósági törekvései és a globális e-kereskedelem növekedése új ipari tájat alakítanak ki. A vállalatoknak fel kell készülniük az automatizált, digitálisan integrált és fenntarthatóbb logisztikai megoldásokra, hogy versenyképesek maradhassanak. A jövő logisztikai környezetében a technológia és az innováció kulcsszereplők lesznek, amelyek új kihívásokat, egyben lehetőségeket is hoznak.

Csaba László, Csaba Péter Gábor | Pack-Market Kft. | Fotók: Unsplash.com és a szerző felvételei


Transpack Tudástár: Autonóm last mile – drónok és önvezető futárok

A „last mile” ma a logisztika legdrágább, legbonyolultabb szakasza. A következő évtizedben ezt az önvezető földi szállítóegységek (robotok, kisáruszállítók) és a drónos kézbesítés alakítja át: cél a gyorsabb, rugalmasabb és olcsóbb kiszállítás. A bevezetés üteme régiónként eltér: Európában szigorúbb a szabályozás és erős a fenntarthatósági szűrő; az USA-ban pragmatikusabb, tesztvezérelt a terjesztés; Japánban a munkaerőhiány és a precizitás igénye gyorsít; Kínában a hatalmas e-kereskedelmi volumen és a rugalmas bevezetés pörgeti az elterjedést. Keresztfeltétel mindenhol: jogi keretek (különösen BVLOS-nál), városi infrastruktúra, társadalmi elfogadottság és a digitális integráció (valós idejű nyomon követés, platformkapcsolatok).

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.