A flexibilis csomagolás az erőforrás-hatékonyság igazi bajnoka

Írta: Transpack-2025/V. lapsám cikke - 2025 október 28.

A csomagolás megítélésének imázsproblémája van – vagy inkább csak volt. Egyre több fogyasztó ismeri fel, hogy a probléma oka nem maga a csomagolás.

A Censuswide piackutatása szerint a fogyasztók értékelik a könnyedséget

„A csomagolást általában már nem tekintik kizárólag minden baj gyökerének. Ehelyett az élelmiszer-pazarlást vélik a valódi problémának” – mondja Guido Aufdemkamp, a Flexible Packaging Europe (FPE) ügyvezetője. Ez a fejlemény olyan kezdeményezések oktatási munkájának is tulajdonítható, mint a SAVE FOOD. Az Aufdemkamp ezt az újragondolást paradigmaváltásnak hívja: „A flexibilis csomagolás az erőforrás-hatékonyság igazi bajnoka. Csak annyi anyagot használ fel, amennyi feltétlenül szükséges, és hatékonyan védi a terméket.” Ez egy olyan előny, amelyet nem szabad alábecsülni, különösen a nyersanyagárak emelkedésének idején.

A Censuswide piackutató intézet hat európai országban végzett fogyasztói felmérése azt mutatja, hogy a fogyasztók nagyra értékelik a flexibilis csomagolást. Néhány esetben meglepő mértékben, még a klasszikus, merev csomagoláshoz képest is. Miért lehet ez? „Lehetséges, hogy a fogyasztók tudatos vagy nem tudatos meggyőződése a flexibilis csomagolások előnyeiről erősebb, mint ahogyan azt az iparági szereplők gondolják. Személy szerint el tudom képzelni, hogy sok fogyasztó vásárláskor különösen értékeli a flexibilis csomagolás alacsony anyagtömegét” – magyarázza Aufdemkamp.

csokoládé alufólia csomagolás
▪Azok a fogyasztók, akik gyermekkorukból emlékeznek az alufóliába csomagolt csokoládéra, gyakran később is ragaszkodnak hozzá (fotó: shutterstock.com)

A Censuswide adatai szerint a csomagolási módok közötti preferálás erősen függ a vásárlók generációs hovatartozásától és magától a terméktől. Például azok, akik fényes alufóliába csomagolt csokoládén nőttek fel, gyakran társítják azt a minőség érzésével. És itt jön képbe az érzelmi tényező ereje. „Például, ha a fogyasztók gyermekkorukban az alufóliába csomagolt csokoládét kiváló minőségű termékként ismerték meg, akkor valószínűleg később is ezt a fajta csomagolást fogják előnyben részesíteni.”

Sikeres partnerség és folyamatos növekedés

Az Ocean Package alapítása után négy évvel a két barát – akik ugyanabban a müncheni városrészben nőttek fel – ma már lenyűgöző ügyfélportfólióval büszkélkedhetnek, amelyben olyan nevek szerepelnek, mint az Outfittery, a Toyabo és a Maison 365.

Az elmúlt hónapokban az Ocean Package együttműködést kezdett a logisztikai óriás UPS Europepal. A két alapító – akiket ma már öt alkalmazott támogat – büszkék arra, hogy egy ilyen ismert céggel állhatnak partnerkapcsolatban. „Csak Németországban évente 5 milliárd csomagot szállítanak ki, Európában pedig 18 milliárdot. Ez hatalmas lehetőség számunkra” – mondja Mayer. Ő és Linn jelenleg egy pooling rendszert fejlesztenek ki dobozaikhoz, hasonlóan a bevált palackbetéti modellhez.

Az árak észlelése, az adagméret és a csomagolási stratégia

A piackutatók szerint az emelkedő árak – például a kakaó vagy a vaj esetében – bár különböző mértékben, de változtatnak a fogyasztói magatartáson. Míg a csokoládé vásárlását gyorsabban átgondolják, a vaj iránti kereslet az áremelkedés ellenére is változatlan marad. A csomagolás gyakran csak csekély szerepet játszik ebben, de mégis befolyásolja a vásárlási döntéseket olyan szempontok szerint, mint a kényelem és az adagméret. Különösen a sajt esetében látható, hogy a kényelmi megoldások milyen erősen jellemzik a keresletet. Újrazárható csomagolás, könnyű adagolás – ezek a népszerű megoldások. Ugyanakkor a kulturális különbségek is egyre nyilvánvalóbbá válnak. Aufdemkamp szerint, amíg a német és a lengyel fogyasztók inkább szeletelt sajtokat vásárolnak, a franciák és az olaszok inkább egész tömböket.

Guido Aufdemkamp
Guido Aufdemkamp a Flexible Packaging Europe ügyvezetője (fotó: FPE)

Piaci trendek – a kávézási kultúra, mint lehetőség

A kulturálisan befolyásolt fogyasztói magatartás egy másik példája a kávéfogyasztás. A globalizáció ellenére az elkészítési módja meglepően változatos a mokkafőzőtől az automata kávéfőzőig. Ezért a csomagolás terén is rugalmasságra van szükség. A flexibilis megoldások – legyenek azok tasakok vagy kapszulák – alkalmazkodnak a gyártók és a fogyasztók igényeihez. És megmutatják, hogy milyen sokoldalú lehet a csomagolás.

A flexibilis csomagolás – jobb, mint a hírneve?

Érdekes módon a fogyasztók gyakran kedvezőbbnek értékelik a flexibilis csomagolást, mint magát az iparágat. Aufdemkamp ezt is a közvélemény nyomására adott reakció eredményének tekinti. „Talán ismét több bátorságot kellene mutatnunk, és magabiztosabban kellene kommunikálnunk termékeink előnyeit.” Az olyan együttműködések, mint amilyenek a nagy márkagyártók között a PPWR-törvény részeként létrejöttek, megmutatták, hogy milyen hatékony lehet a közös megközelítés.

ÖSSZEGZÉS

Guido Aufdemkamp egyértelmű üzenetet küld az iparágnak. „A csomagolást általában csak akkor ismerik fel, ha használat közben problémákat okoz, vagy legkésőbb akkor, amikor kidobják. Ezért nem valószínű, hogy valaha is valódi szeretet övezi – legfeljebb egyfajta tolerancia és elfogadás.” Az iparágnak magabiztosan kell bemutatnia a csomagolás előnyeit, és nyíltan kell kezelnie a problémákat. Aufdemkamp felhívása a csomagolóipar felé a következő: „Ne álljunk tétlenül, hanem folytassuk az intenzív fejlesztést a csomagolás minden területén a javítás és optimalizálás érdekében. Az elmúlt években elért ugrásszerű fejlődés az anyagmegtakarítás területén már önmagában is nagyon lenyűgöző, és egy újabb pozitív jel a fogyasztók számára.”

Kecskés Katalin | Forrás: Interpack Magazin


Transpack Tudástár: Flexibilis csomagolás – A flexibilis csomagolás az erőforrás-hatékonyság bajnoka: minimális anyagfelhasználással védi a terméket, csökkenti a hulladékot és támogatja a körforgásos gazdaságot. Egyre több fogyasztó ismeri fel, hogy nem a csomagolás, hanem az élelmiszer-pazarlás a valódi probléma.

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.