A többség nem gondol bele, de a közúti szállítmányozásnak sok olyan tényezője van, ami az egyértelmű előnyök mellett komoly hátrányokat is jelent. Bizonyos esetekben a kamionnal közúton történő szállításnak pedig olyan akadályai vannak, ami mellett nem is éri meg ezt a formát választani. Ilyenkor jön elő az, hogy vagy más szállítási módot kell választani, vagy az ellátási láncot kell ehhez igazítani.
Közúti szállítás előnyei
A közúti, kamionos szállításnak több előnye is van a többi szállítási formához képest. A megfelelően előkészített és csomagolt árukat akár door-to-door, tehát ajtótól-ajtóig lehet szállítani relatív költséghatékonyan, ha a rakodótér hatékonyan kihasználható. A gyors szállítási idő lehetővé teszi, hogy hamar eljusson a kért áru a megfelelő helyre. Mivel egy rugalmas szállítási formáról van szó, és az útvonalak is dinamikusan változtathatók, ezért rövid szakaszokon történő szállítás során ez egy kedvelt megoldás.
Egyedi igények
Viszont manapság egyre gyakrabban szoktak közúton nagyméretű elemeket és tárgyakat is szállítani. Ilyenkor nemcsak az iparban használt alapanyagokról vagy szerkezetekről van szó, hanem például magáncélú tárgyakról is. Ilyen lehet egy motorcsónak vagy akár egy hajó is. Ezeknek a szállításához viszont gyakran speciális eszközökre van szükség. Fekete András, a Ship Store, ügyvezetője szerint bár egyedi árak vannak ezen a piacon, de egy profi cég az ilyen szállítást 1 euró/km áron szokta vállalni. Ez azt jelenti, hogy ha a Balatonról a horvát tengerpartra akarunk elszállítani egy hajót, az 7-800 ezer forintos tétel lesz. Túlméretes szállítmányok és egyedi igények mellett az összeg pedig bőven 1 millió forint felett fog alakulni. A profi cégek természetesen rendelkeznek biztosítással a rakományra vagy szállítmányra, de ha saját eszközöket szállíttatunk, akkor érdemes külön biztosítást is kötni. Egy hajó szállítása során érdemes hajóbiztosítást kötni és ilyenkor a Casco állja majd a hajóban keletkező kárt.
A közúti szállítás hátránya és az új kihívás
A közúti szállításnak az előnyök mellett több hátránya is van. A kisebb kamionoknál limitált a rakodótér mérete, sokszor súlykorlátozásoknak is meg kell felelni. Ha pedig a rakomány értéke alacsony, akkor a nagy távolságra történő szállítás egész egyszerűen nem térül meg.
Ilyenkor sok gyártó kerül komoly dilemmába, s valahogy alkalmazkodni kell a helyzethez. Ahol az áru fajlagos súlyhoz viszonyított értéke alacsony, ott egész egyszerűen nem éri meg nagy távolságra szállítani közúton. És ugyan nem éri meg, de azért mégis el kell juttatni a terméket a vásárlóhoz.
Amikor a gyár megy a kamionhoz
llyen kihívással szembesült évekkel ezelőtt hangszigetelő anyagokat és habokat is gyártó cég, a Trocellen. Az autóiparba is beszállító cég úgy tudja kiszolgálni a teljes európai piacot, hogy több gyárat hozott létre a régióban. A Trocellen anyacége Japánban található, de mégis sorra létesíti az európai gyárakat és telephelyeket. Így ma már Németországban, Olaszországban, Magyarországon és Spanyolországban is megtalálhatóak. A gyártás mellett a szállítási kihívásokat is orvosolni lehetett így. A termékek ugyanis hajón nagyon lassan érnének a célállomásra, a repülővel történő szállítás pedig túl drága lenne. A gazdaságos közúti szállítási hatósugár pedig 700-1000 km-re tehető ezeknél a hab alapú termékeknél. Egy német autóipari cég telephelyei Magyarországról pont ezen a 700-1000 km-es hatósugáron mozognak. Berlin vagy Frankfurt ugyanis 800-900 km-re fekszik hazánktól. A távolabbi országok, mint Franciaország vagy épp Spanyolország kamionnal gazdaságosan ilyen termékeknél már nem is elérhetőek.
Azt látjuk tehát manapság, hogy a gyárakat, telephelyeket, logisztikai központokat ma már sokszor úgy helyezik el, hogy nem is feltétlen a kamion megy a gyárhoz és a raktárhoz, hanem inkább a gyár, illetve a raktár keresik a kamionokat, illetve a megfelelő hatósugarat.
Szerző: Papp Gábor
Képek forrása: Freepik