Szinte már hagyományos módon, az év vége közeledtével ellátogatunk a STI Petőfi Nyomda Kft.-hez. Ez idén sem történt másként, amikor is Kolozsvári György értékesítési igaztagótól kértem egy kis évértékelőt, de szó esett fejlesztésekről, illetve a napjainkban mind hangsúlyosabb fenntarthatóságról ás automatizálásról is.
A nehézségek ellenére tartjuk a tavalyi szintet
Az elmúlt évek során az év végi beszélgetéseink alkalmával Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója a nyomdaipart sem kímélő nehézségek ellenére folyamatos fejlődéséről számolt be. Az idei év is bővelkedett kihívásokkal. Ennek ellenére tudták tartani a korábban szinte már megszokott trendet?
– Napjainkban sajnos olyan világot élünk, ahol a változás lett az állandó. Ez azt jelenti, hogy a korábbi évek folyamatosan növekedő tendenciája az idei évben megváltozott. És habár növekedésről nem számolhatok be, azért a tavalyi szintet a nehézségek ellenére tartjuk. Ezzel az eredménnyel nem is lehetünk elégedetlenek, hiszen látjuk, tapasztaljuk és olvassuk, hogy a fogyasztói termékek forgalma minden piacon csökkent. Az inflációs hullám – amivel Európa szembesült – természetes reakciót váltott ki, a keresletcsökkenést.
Számos szektor számára gyártunk fogyasztói termékcsomagolásokat, így van képünk arról, hogy milyen változás ment végbe a nem élelmiszer típusú, az élelmiszer vagy például a higiéniás termékek esetében. Különböző mértékben, de mindenhol komoly keresletcsökkenést tapasztalható.
Gyakran addig érdekes a környezetvédelem, míg nem kerül többe
Az utóbbi években mind inkább növekszik a társadalom környezetvédelem iránti elkötelezettsége. Mivel vásárlás során a fogyasztó először a csomagolással találkozik, ezért ott talán még hangsúlyosabb ez a kérdés.
– A környezetvédelem témaköre érdekes kérdés, ugyanis azt tapasztalom, hogy ez az elköteleződés nem mindig valós. Sajnos olykor a partnereink körében is tetten érhető, hogy a környezetbarát megoldás csak addig érdekes, amíg nem kerül többe. Tisztelet a kivételnek, de valóban ez a helyzet.
Nemrégiben egy olyan termékkör csomagolóanyagát „nyertük” el, amelyet korábban távolkeletről szereztek be. A partner azzal keresett meg bennünket, hogy drága és környezetszennyező keresztül utaztatni a világon a csomagolóanyagot (persze történt ez akkor, amikor a konténer árak magasak voltak), ezért európai forrást keres. Be is indult volna az üzlet, de közben a kereslethiány drasztikusan lecsökkentette a távolkeleti szállítási díjakat. Így már nem volt „elég érdekes” a környezetvédelem, és továbbra is az ázsiai beszállítója mellett döntött.
Nem állítom, hogy minden törekvés hamis, de a komoly környezetvédelmi aktivitások mellett megjelentek a látszatintézkedések is. A papíralapú csomagolóanyagok valóban felfutóban vannak, azonban rövidtávon véleményem szerint jelenős növekedés nem várható. És a műanyag lobbi is elég erős még…
A cégek soha nem látott helyzetbe kerültek az utóbbi években
Nehézségekben bővelkedtek az utóbbi évek, de mi napjainkban a legnagyobb kihívás az STI Petőfi Nyomda Kft. számára?
– Az elmúlt három évben soha nem látott helyzetbe kerültek a cégek. A pandémiás zárt időszak alatt aggódtunk, hogyan hat a jövőnkre, a működésünkre, de szerencsére azt az időszakot probléma nélkül átvészeltük – sőt megerősödtünk annak hatására. Az emberek abban az időben világszerte több időt töltöttek otthon, több olyan terméket fogyasztottak, amelyhez mi is gyártunk csomagolóanyagot. Volt néhány termékcsoport, ahol kevesebb volt a megrendelés, de azt ellensúlyozta a gyorsan fogyó, főként élelmiszer-jellegű termékekhez szükséges csomagolóanyag.
A pandémia utáni időszak újabb változást hozott. A kialakult világpolitikai helyzet hatására energiaár-robbanás történt – márpedig az energiaár a gazdaság minden elemére hatást gyakorol. Habár 2023-ban ezek növekedése már nem volt olyan drasztikus, mint amilyenre számítottuk, de a hatását nem tudtuk ellensúlyozni. Ez komoly kihívás, illetve amit már a beszélgetésünk elején említettem – a gazdaság alapját adó kiskereskedelmi fogyasztás csökkenése is komoly hatást gyakorol az iparági szereplőkre. Ha a korábbihoz képest kevesebb fogyasztói termék fogy, akkor természetesen nem is kell annyi csomagolóanyag. Ennek a jelenségnek a következményeit már az STI Csoport is szenvedi. Hiába tudtuk tavaly kiválóan megtartani a portfóliónk eredményességét, ha az idei évre visszaeséssel reagált szinte a teljes szektor.
Költséghatékony beruházás, a környezetvédelmet is szem előtt tartva
2023-ban hajtottak végre nagyobb volumenű beruházást? Esetleg terveznek vagy kivárnak?
– A tavalyit is meg szeretném említeni, amikor a stancolóüzemünk kapacitását fejlesztettük két csúcstechnikás kivágógéppel, melyek együttes értéke elérte az 1 milliárd forintot. Idén pedig novemberben érkezett vállalatunkhoz közel 1,2 milliárd forintos beruházás keretében az új, Heidelberg típusú ofszet nyomógépünk. Ez a modern, jól felszerelt gép várhatóan növeli a vállalatunk hatékonyságát és a vevői elégedettséget. A gép kiválasztásánál nagy hangsúlyt fektettünk a környezetvédelmi szempontokra és az energiahatékonysági mutatókra: az új nyomógépünk – 1 millió ívre jutó – energiafogyasztása 15%-kal alacsonyabb a régebbi gépekhez képest.
Alapanyagot csak felelős erdőgazdaságból
Tehát a beruházásaikkor a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe veszik. Mit tesz még az STI Petőfi Nyomda a fenntarthatóságért?
– A csomagolóanyag-gyártók körében szerencsésnek mondhatjuk magunkat. Mivel kizárólag papíralapú termékeket gyártunk, már csak emiatt is környezettudatosnak tekinthetjük magunkat. Most a kritikusok rögtön közbevágnának, hogy a fakivágások miatt ez nem így van, de jobb tiszta vizet önteni a pohárba. A globális papíripar az erdőgazdálkodás 40%-át teszi ki (forrás: WWF). És ennek csupán a fele köthető a csomagolóanyag-gyártásához (forrás: McKinsey). Tehát a globális fakitermelés kb. 20%-a kerül közvetve vagy közvetlenül a csomagolóanyag-gyárakba. A csomagolóipar ennek ellenére komolyan veszi az ökológiai lábnyom kérdését. Azon kartonalapanyagok, amelyeket az STI Csoport feldolgoz, mind felelős erdőgazdálkodásból származnak.
A jövő a digitalizáció
Napjaink másik hangsúlyos témaköre az automatizáció, digitalizáció, ami mind inkább az életünk részét képezi. Az STI Petőfi Nyomda rálépett már erre az útra?
– Cégünknél régóta beszédtéma a robotizáció kérdése, és több tanulmányt készítettünk arról, hogy mely területen vezethetnénk be. 2024-ben jelentős beruházást tervezünk e tekintetben, elsősorban a kikészítési területen.
Tisztában vagyunk azzal, hogy az automatizálásé a jövő, ami hozzájárulhat a vállalatunk eredményességéhez. És ami még fontosabb – a nyomdánk történelmében voltak már szűkös esztendők, de a csapat mindig elkötelezetten dolgozott. Célunk, hogy a hullámvölgyek minél kisebbek és rövidebbek legyenek, amiért kollégáinkkal közösen mCsomor Zsoltindent megteszünk.