A berlini InnoTrans nemzetközi közlekedési technológiai szakkiállításon az érdeklődők egy különleges tűzoltó és mentő motorvonatot is láthatnak. A Servicejet füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, miközben speciális szűrőinek segítségével az utasai friss levegőt szívhatnak.
Vészhelyzetben teljesen önellátó
A Stadler Rail AG az ÖBB Infrastruktur AG számára fejlesztett egy különleges tűzoltó és mentő motorvonatot. A jármű felsővezetékről, nagy teljesítményű, padló alatti akkumulátorokról és dízelgenerátorról egyaránt üzemel. Így vészhelyzetben teljesen önellátó, és például a füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, hogy az embereket biztonságba helyezhessék, és az égő járműveket eloltsák.
A mentővonat több mint háromszáz személy befogadására képes. Hatékonyan védi őket a füstgázoktól, mivel az egész szerelvény nyomás alatt van, és a klímaberendezés speciális szűrőkön át kapja a levegőt. A tűzoltáshoz 40 ezer liter víz és ezer liter habkészítmény áll rendelkezésre. A nagy teljesítményű oltórendszerek a klasszikus tűzoltáshoz 10 bar, permetező ködhöz akár 100 bar nyomást is használnak – olvasható az iho.hu oldalon.
A Servicejet nevű vonat két részből áll, 68 méter hosszú, végigjárható, és akár 160 km/h sebességgel is haladhat mindkét irányban. Nemcsak vészhelyzetekben, hanem rendszeres szerviz- és karbantartási munkákhoz is használják, ráadásul elegendő teljesítménye van a sérült, akár kétezer tonnás vonatok vontatásához vagy egy meghibásodott vonat áramellátásához – akár felsővezeték nélkül is. Az alkalmazástól függően különböző konfigurációjú görgős konténerekkel is megrakható.
A Servicejet bemutatkozik szeptemberben a berlini InnoTrans 2024 szakkiállításon is.