fbpx

Három fő ok generálja a raktártechnológiai fejlesztéseket

Írta: Transpack-2024/VI. lapszám cikke - 2024 december 26.

Nincs vagy egyre fogy az emberi munkaerő; egyre kisebb költséggel kell egyre rugalmasabb és hatékonyabb munkát végezni; ráadásul a fenntarthatósági elvárásokat is követni kell. Mindezt úgy, hogy az orosz háború és a német ipar lassulása súlyos tehertétel a magyar logisztikai, intralogisztikai iparágnak. Milyen irányban mennek – ha mennek – a fejlesztések, milyen tényezők vezetik a fejlesztők gondolkodását, és mikorra várja a szektor a beruházások élénkülését?

Lassulás

Nem járnak jó idők az intralogisztikai szektorra. A geopolitikai feszültségek – akár a Vörös-tengerre, akár az oroszok, Ukrajna elleni háborújára gondolunk – zavarokat, instabilitást okoznak az ellátási láncok globális rendszerében. Ez költségnövekedést, áruellátási zavarokat és késedelmeket is okoz, továbbá hozzájárul az európai, benne a hazánk számára kulcsfontosságú német gazdaság lassulásához. Az intralogisztikában – mint azt a lapunk által megkérdezett iparági szereplők is érzékeltetik – ez a helyzet csökkenti a logisztikai, intralogisztikai szolgáltatások iránti keresletet, illetve csökkenti, késlelteti a beruházások megvalósítását.

Ugyanakkor a fejlesztési kihívások arra késztetik mind a szolgáltatókat, gyártókat, mind a raktárüzemeltetőket, felhasználókat, hogy lépést tartsanak a különféle szakmai, társadalmi, szabályozási elvárásokkal.

Munkaerőhiány

Az intralogisztikai szektorban is – akárcsak az ipar más területein, a mezőgazdaságban vagy a humán szféra szolgáltatóipari szegmenseiben – az egyik legégetőbb, a fejlesztési igényt leginkább előhívó tényező a munkaerőhiány. „Nemcsak mennyiségi hiányról van szó, hanem minőségi és morális problémákról is. Többműszakos alkalmazásra szinte egyáltalán, de lassan már hagyományos beosztásba sem találni megfelelő szakembert” – mondja például a ZENIT Logisztikai Eszközök Kereskedőháza Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Szomor László szerint ez a hiánytünet a targoncavezetőtől a szakmérnökig szinte minden álláshelyre elmondható, pedig a kezdőfizetések sem rosszak. „A magas bérek ellenére napi munkaerő-utánpótlási gondokkal küzd az ágazat, és sokszor a megfelelő motiváció, lojalitás, a körültekintő munkavégzésre irányuló törekvés sem jellemzi az alkalmazottak egy részét” – foglalja össze a cégvezető.

Hasonló értelemben nyilatkozik a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezetője is. Horváth Zoltán szerint nem véletlen, hogy az intralogisztikai fejlesztések egyik fő motorja a hiányzó emberi munkaerő helyettesítése, illetve a munkaerő-optimalizáció. „Az elmúlt pár évben különösen megélénkült az érdeklődés az automatizálás iránt, hiszen nincs elegendő mennyiségű, megfelelően képzett munkaerő. Mindenki szeretne automatizálni vagy robotizálni. Azt tapasztaljuk, hogy dinamikus fejlődés jellemző a magyar piacra is. A gazdasági és társadalmi változások egyértelműsítették, hogy az ilyen technológiák hiányában akár az ellátási láncok biztonsága is komolyan sérülhet. Mára már mindennapos az ezekben a technológiákban való gondolkodás a beruházóknál és az üzemeltetőknél is” – erősíti meg Horváth Zoltán.

Az automatizálás, mint kényszerítő tényező az SR-LOGISTIC szakmai vezetői szerint is az egyik legfontosabb indokká vált a fejlesztésekben. „Az utóbbi ötnyolc évben vált, válik egyre égetőbbé a munkaerőhiány, ami régen nemcsak szervezési probléma, hanem a jövedelmezőség, a fejlesztés akadályává is vált” – mondja Hrutka Ferenc. A cég ügyvezetője szerint tehát már nem csak a pontosság, a biztonságosabb, a gyorsabb munkavégzés – vagyis az emberi hibák kiküszöbölése – miatt automatizálnak az intralogisztikai cégek, hanem azért is, mert már nincs elég megfelelő munkaerő.

Az SSI SCHÄFER értékesítési igazgatója, Palasik Márton is megerősíti, hogy az intralogisztikai automatizáció iránti keresletet alapvetően a munkaerőhiány generálja, különösen a közép-kelet-európai és balkáni régiókban. „A logisztikai és raktározási munkák még mindig nehéz fizikai munkaként vannak jelen, amit sok esetben nem tartanak vonzónak a munkavállalók. Az automatizáció célja, hogy csökkentse ezt a fizikai terhelést, növelje a pontosságot és a gyorsaságot, így válaszolva a hatékonysági kihívásokra” – fejti ki Palasik Márton.

Kihívások

Az ágazatban a fejlesztések irányait alapvetően 3-4 döntő kihívás mozgatja. Az első a mindent átfogó technológiai fejlődés, amelyből ez a szektor sem maradhat ki. Nagy az igény automatizált, digitalizált, robusztus logisztikai rendszerek bevezetésére. Ezek mögött elsősorban a működési költségek (üzemanyag, rezsi, munkabér) csökkentése vagy emelkedésük ellensúlyozása áll. Ugyancsak fontos a környezeti szempontok figyelembevétele, továbbá a piaci igények gyors változása és a váratlan események kezelésének képessége – különösen, amióta „megkóstoltuk”, hogy milyen az, amikor egy járvány vagy geopolitikai feszültség felborítja az ellátási láncok megszokott, olajozott működését.

raktár polcrendszer gépkezelő
Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán

Fejlesztési trendek

Izgalmas fejezet az innováció trendjei között az, ami az SSI SCHÄFER kutatási-fejlesztési erőfeszítéseinek fókuszában áll: az IoT-technológiák kiterjesztésével kiemelt cél a fejlett szenzortechnika mélyebb integrálása. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan valódi prediktív karbantartási rendszereket valósítsunk meg, amelyek jelentősen csökkenthetik a leállások kockázatát, és maximalizálhatják az üzemidőt. Emellett kiemelten foglalkozunk a nagy sebességű, automatizált anyagmozgatási megoldások fejlesztésével, melyek új szintre emelhetik a raktári hatékonyságot, és potenciálisan átalakíthatják az anyagmozgatási piacot világszinten” – vázolja Palasik Márton.

A ZENIT részéről Szomor László – nem függetlenül az európai és magyarországi gazdasági helyzettől – úgy ítéli meg, hogy jelenleg átmenetileg háttérbe szorultak az átfogó, nagyszabású, 10 millió euró vagy afeletti fejlesztési beruházások, így a figyelem jelenleg elsősorban az AGV-kre, a robottargoncákra, a kisebb ráfordítást igénylő technológiákra és eszközökre vagy a kisebb volumenű korszerűsítésekre irányul ezen a téren is. Az automatizálás egyébként természetesen nemcsak a munkaerő pótlására irányul, hanem a hatékonyság növelésére is. Gyorsabb, pontosabb munkára képes egy jól automatizált berendezés, és a gépi technológiák elméletben korlátlanul igénybevehetők az emberi munkaerővel szemben. Továbbá a munkavégzés biztonságát is jobban szolgálja egy automatizált technológia, gép, ami az éjszakai műszakban sem fárad, így jobban óvja a személy- és vagyonbiztonságot.

Hrutka Ferenc is megerősíti, hogy az automatizáció fejlesztésének elsődleges célja a költségcsökkentés mellett a hatékonyság, a digitális vezérlésű automatizált eszközök gyorsabb, hatékonyabb, precízebb munkavégzése.

Az utóbbi évek piaci igényeire válaszolva a költséghatékonyság-növelés és a munkaerő-optimalizálás érdekében a folyamatok a raktárautomatizáció irányába tolódtak el – erősítik meg a Jungheinrich Hungáriánál is. „Jelenleg a legegyértelműbb irány a technológiai oldalon a mobil robotok fejlődése és tömeges megjelenése. A hatékonyabb működés érdekében egyre több vállalat számára fontosok a biztonsági megoldások, a digitális szolgáltatások. A digitalizációt, amelybe beletartozik a mesterséges intelligencia is, számos termékünknél alkalmazzuk. Többek között az autonóm mobil robotjainknál, számos asszisztens rendszerünknél, személyfelismerő kameráinknál vagy akár intelligens akkumulátor-menedzsment rendszereinknél” – válaszolta kérdésünkre Horváth Zoltán.

Minden téren gyorsul a tempó

Az intralogisztika jelenlegi fejlesztési irányai között a gyorsaság több szempontból is kihívást jelent mind a fejlesztőknek, mind a szolgáltatóknak, raktárüzemeltetőknek. Egyrészt az utóbbi időben – különösen a Covid-világjárvány idején és azóta – mind nagyobb ütemben nő az online kereskedelem volumene. Egyre kevésbé elfogadott az internetes vásárlásoknál a többhetes kiszállítási határidő, illetve a rövid szavatossági idejű áruk megjelenése ezen a piacon ugyancsak generálja ezt a trendet.

A gyorsaság másik aspektusa a raktárüzemeltetők változásra való képességének a „reakcióidejét” érinti. Noha a világjárvány előtt is lehetett érzékelni az akkor még stabilnak tűnő logisztikai láncok kitettségét, sérülékenységét, a változó körülményekre való gyors válaszképesség azóta még fontosabbá vált. A rugalmasság több fő területen vált alapvető kívánalommá. Egyrészt a gyorsan változó vásárlói igények és trendek, másrészt a különféle globális krízisek ellátási láncra gyakorolt hatásai rugalmas készletkezelést és gyors reakciót igényelnek a raktárüzemeltetőktől. Harmadrészt folyamatosan jelennek meg a cikkünkben is érintett új technológiák (MI, automatizálás stb.), amelyek gyors implementálását biztosítani kell.

Az intralogisztikai fejlesztő cégek ezt azzal szolgálják ki, hogy – a cikkben érintett automatizált eszközökön túl – olyan informatikai rendszereket és szoftvereket hoznak létre, amik könnyen testre szabhatók, alkalmazhatók, és gyorsan alkalmazkodnak a változó körülményekhez. Ennek része, hogy olyan, adatalapú elemző és prediktív modelleket adnak az iparágnak, amik segítik a gyors döntéshozatalt. Ahol pedig még dolgoznak emberek, ott nagyon hasznos és fontos hozzájárulás a raktározási személyzet folyamatos képzése a legújabb technológiákban, szintén a gyors alkalmazkodás érdekében.

A Jungheinrich ezt többek között azzal támogatja meg ügyfeleinél, hogy elébe megy az egyedi raktári-üzemi igényeknek. A koncepció kialakításától, a termékeken, implementáción az üzemeltetést támogató szolgáltatásokon keresztül, egészen a gépek újrahasznosításáig kínál megoldásokat. Ehhez a széles termékpaletta mellett teljes körű szerviz- és supportszolgáltatást is biztosít.

Fenntarthatóság

A Jungheinrich Hungária ügyvezetője a fejlesztések, a szektorban végzett kutatások legfőbb irányát ugyancsak három megatrend köré csoportosítja: fenntarthatóság, mesterséges intelligencia és ergonómia. „A fenntarthatóság a vállalati stratégiánk központi eleme. Az ökológiai, gazdasági és társadalmi szempontok figyelembevétele tükrözi azt a növekvő jelentőséget, amelyet ügyfeleink is a fenntarthatóságnak tulajdonítanak, és ami döntő tényezővé vált a pályázatok során” – mondja Horváth Zoltán. Emlékeztet, hogy a cég fenntartható intralogisztikai termékei és megoldásai szinte 100%-ban a villamosításra, a környezetbarát teljesítmény és tartósság érdekében a lítium-ion technológia folyamatosan növekvő arányára támaszkodnak. Az ügyvezető ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a környezetbarát megoldások egyben – az automatizálás és a digitalizálás révén – optimalizálják az erőforrásokat, elősegítik a gazdasági hatékonyságot.

Az intralogisztikai beruházások is lassulnak a német és magyar gazdaság fékeződésével

Palasik Márton szerint az európai fejlesztői és gyártói szféra szakmai értelemben továbbra is versenyképes, különösen a minőségi és a hosszú távú megoldások terén. „Cégünk egyik fő erőssége például a megbízhatóság és a robusztus végtermék, ami különösen fontos a kritikus ipari alkalmazásokban. Mindez olyan fejlesztéseken alapul, amelyek az EU-n belül zajlanak, biztosítva a magas minőségi szabványokat és a rugalmasságot. Ugyanakkor az árverseny intenzív a keleti versenytársakkal szemben, akik sokszor alacsonyabb költségek mellett tudnak gyártani” – mondja az SSI SCHÄFER értékesítési igazgatója. Úgy ítéli meg, hogy az európai szféra a technológiai innováció, a testreszabható megoldások és a fenntarthatóság terén mégis, továbbra is erős versenyelőnyt élvez.

Viszont a gazdasági környezet már korántsem ilyen kedvező. Szomor László, a ZENIT ügyvezetője szerint a német ipar, különösen az autógyártás dinamikájának csökkenésével a hazai gyártói, raktározási, (intra)logisztikai szolgáltatások is fékezni kényszerülnek. „Van érdeklődés a szektorban a fejlesztési beruházások iránt, de a konkrét döntéseket gyakran folyamatosan elhalasztják idénről jövőre – de hallom, hogy sokan már 2026-ra.”

Ez nem csoda: egy kkv-nál egy korszerű, alsó-középkategóriás intralogisztikai fejlesztés 0,5-1 millió eurónál kezdődik. Egy átfogó, több nagy raktárra kiterjedő nagyszabású program pedig 10 millió euró feletti kiadást jelent. Ezt erősíti meg Hrutka Ferenc is, aki szerint akár 1-2 millió eurós, illetve 3-4 milliárd forintos raktározásfejlesztési programok kapcsán is azt tapasztalja, hogy akkor kapnak lendületet, amikor valamilyen Európai Uniótól eredő vagy hazai állami fejlesztési, hitel- vagy más támogatási program hozzáférhető.

raktár targonca gépkezelő
Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán

Palasik Márton mindehhez hozzáteszi, hogy az elmúlt évek gazdasági kihívásai és a bizonytalan pénzügyi helyzetek hatására a raktárfejlesztési projektek egyre gyakrabban támaszkodnak alternatív finanszírozási megoldásokra. „Kiemelt szerepet kaptak a lízingkonstrukciók, amelyek rugalmasabb, kockázatcsökkentő megoldásokat kínálnak ügyfeleink számára. Emellett az ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztési pályázatok, mint az olaszországi vagy magyarországi programok, komoly támogatást nyújtanak a modernizációs projektekhez. Nem elhanyagolható továbbá a kimondottan hazai piacra célzott, például a GINOP által biztosított források szerepe, amelyeket ügyfeleink aktívan keresnek és használnak fel”.

Kohout Zoltán