fbpx

Változások a csomagolóiparban

Írta: Transpack-2024/VI. lapszám cikke - 2025 január 14.

ÚJDONSÁGOK A drupa SZAKKIÁLLÍTÁSRÓL

A gazdasági és strukturális tényezők kölcsönhatása átalakítja a csomagolóipart. Ezek a fejlesztések nem jelentenek alapvető kihívást az alkalmazkodóképességéről ismert iparág számára. Ennek ellenére minden piaci szereplőt változtatásra kényszerítenek.

A gazdasági tényezők elsősorban a jövedelmezőséget befolyásolják

Emelkedő energia- és nyersanyagköltségek: hosszú távon a jelentős áremelkedések nem tarthatók fenn még akkor sem, ha azokat áthárítják a vásárlókra. A csomagolóanyagok gyártói nem kerülhetik el az energiahatékony gyártósorok bevezetését. Ugyanilyen fontos a minőségellenőrzés és a hulladékcsökkentés. Miután 2021-ben és 2022-ben jelentősen megemelték áraikat, a gépgyártók most átalakítják kínálatukat, és az automatizálás a fő szempont. A digitális gépek és a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése lehetőséget nyit a csomagolásgyártók számára, hogy új karrierlehetőségeket kínáljanak, és javítsák az imázsukat – ezáltal pedig új tehetségeket vonzanak be.

drupa szakkiállítás

Strukturális tényezők

Csökkenő példányszám

Feltételezhetjük, hogy a következő években felgyorsul a kis szériák irányába mutató tendencia. A márkacikkeket gyártók termékkínálata egyre sokrétűbbé válik, miközben értékesítési előrejelzéseik mind összetettebbek. Az igény szerinti termelés (on-demand termelés) válik megszokottá. A gyakori jogszabályváltozások miatt a márkacikk-gyártóknak folyamatosan frissíteniük kell a csomagolásukra nyomtatott információkat. Ehhez minden alkalommal új nyomólemez szükséges.

Változó csomagolási feladatok

Manapság már nem csak a csomagolás védőfunkciója fontos. Vevőket kell megnyerniük, információkat közvetíteniük a fogyasztóknak, és támogatniuk kell az ellátási láncok optimalizálását. A csomagolások kialakítását egyre inkább újratervezik, személyre szabják, QR-kóddal látják el és szérializálják. Ezek az új feladatok nagyobb követelményeket támasztanak a nyomtatással szemben is. Folyamatosan változó példányszámokhoz vezetnek minden típusú csomagolásban.

Dizájn és miniatürizálás

A csomagolásdizájn egyre fontosabb mind a fogyasztók, mind a márkatermékek gyártói számára. A különleges dizájn vonzó a fogyasztók számára, míg a csomagolás miniatürizálása csökkenti az anyagfelhasználást, a környezetterhelést és a költségeket. Ezek a trendek gyakori ismétléseket igényelnek a dizájnban, valamint nagyobb teljesítményű gépeket, amelyek bonyolultabb formátumokat is képesek előállítani.

Új szabályozás

A márkacikkek gyártói és kiskereskedői kötelesek átláthatóságot teremteni a csomagolásuk összetételét és eredetét illetően. A felhasznált anyagokra, az újrahasznosított anyagok arányára és az újrahasznosíthatóságra vonatkozó információk bizonyos típusú csomagolásokat és az azokat előállító gépeket elavulttá tehetik. A nagy márkacikk-gyártók közül sokan egyértelműen elkötelezték magukat amellett, hogy 2025-ig újrahasznosíthatóvá teszik a csomagolásaikat.

Felelősség a környezetért

Tekintettel a csomagolás, környezetre gyakorolt hatásával kapcsolatos egyre növekvő aggodalmakra, a piacon a műanyagok helyett a papír és a karton felé fordul a tendencia. Ugyanez vonatkozik az új, könnyebben újrahasznosítható monoanyagok kifejlesztésére is. A kihívás azonban az újrahasznosításhoz megfelelő infrastruktúra megteremtésében rejlik. A csomagolóanyagok gyártóinak pedig olyan gyártási folyamatokat kell megvalósítaniuk, amelyek lehetővé teszik ezen új anyagok ipari méretű feldolgozását a bevonástól kezdve, a fémgőzölésen, a nyomtatáson és a kasírozáson át, a kész csomagolások megfelelő hegeszthetőségi és nyitási funkcióval történő előállításáig.

Ha a gazdasági és strukturális tényezőket összefüggésben tekintjük, akkor világossá válik, hogy a csomagolóipar számos óriási kihívással néz szembe. Fejlődnie kell, és rugalmasabbá, érzékenyebbé és alkalmazkodóbbá kell válnia.

drupa szakkiállítás stand

Milyen lehetőségek vannak, és milyen változások várhatóak?

Automatizálás és minőség-ellenőrzés

Az automatizálás növekvő tendenciája lehetővé teszi, hogy kevesebb szakképzett munkaerővel dolgozzanak a vállaltok, ezenkívül segít minimalizálni a hibákat és a hulladékot. A minőségbiztosítási rendszerekkel – például AVT vagy Accucheck – felszerelt gépek kompenzálhatják vagy leállíthatják a gyártási eltéréseket. Az AIval integrálva ezek a rendszerek jelentősen erősebbé válnak, és lehetővé teszik a gépkezelők számára, hogy nagyon kevés kézi beavatkozással egyidejűleg több gépet is felügyeljenek.

Digitalizáció

A digitalizáció már meghonosodott a címkegyártásban. A faltkartonok, a flexibilis- és hullámkarton-csomagolások gyártásánál viszont kevésbé elterjedt. A csomagolásgyártás digitális átalakítása azonban túlmutat a nyomtatáson. Ez magában foglalja a nemesítést és a stancolást is, amint azt többek között a Highcon, a SEI Laser, az MGI és a Jetfx megoldásai mutatják. Talán ezek még nem érik el a hagyományos technológiák termelékenységét, de szükség van rájuk a teljes gyártási folyamat optimalizálásához. Lehetővé teszik továbbá a csomagolóanyagok gyártói számára, hogy a hagyományos gépeiket arra összpontosítsák, amire azokat tervezték – közepes és nagy példányszámok gyártására.

A digitális technológiák intelligensen kiegészítik a hagyományos gyártási technológiákat, és a kettő ötvözésével születnek meg a hibrid megoldások.

Workflow menedzsment

A csomagolásgyártásban a megrendeléstől, a nyomdai előkészítésig, a gyártáson és minőségellenőrzésen át, a számlázásig a gyártási és a működési folyamatok munkafolyamat-menedzsmenten keresztül történő optimalizálása alapvető fontosságú. Az adatvezérelt folyamatok növelik a működési folyamatok hatékonyságát, és lehetővé teszik az erőforrások optimális elosztását. Ez rövidebb piacra kerülési időt és nagyobb rugalmasságot eredményezhet. Az AI itt is hatékonyabbá teszi a szoftvereszközöket és gépeket, miközben maximális rugalmasságot és megelőző karbantartást tesz lehetővé. Célszerű megismerni az ESKO, a Hybrid Software és más hasonló megoldásokat kínáló szolgáltatók termékeit.

Web-to Packaging és új üzleti modell

A digitalizáció és az automatizálás fokozatosan elvezet bennünket a robotizált gyárak felé, amelyek éjjel-nappal termelnek, minimális emberi beavatkozással. A csomagológépek nagy beszállítói robottechnológiába fektetnek be, vagy átvesznek olyan robotgyártóktól, mint a Durst és a BOBST. Kevesebb mint öt éven belül lesznek olyan gyárak, amelyek az ipar 4.0-nak megfelelő csomagolást gyártanak. Emellett a csomagolóiparban folytatódik a konszolidáció. Minden piaci szegmensben jelentős beruházásokra van szükség. A meglévő szakértelmet pedig új készségekkel kell bővíteni a felvásárlások és az egyesülések megkönnyítése érdekében.

drupa szakkiállítás stand

Az alábbi táblázat világos áttekintést ad a csomagolóipari piacok dinamikájáról. A dscoop által közzétett legutóbbi adatok általános globális növekedést, a digitális technológiák pedig erősebb növekedést mutatnak.

A növekvő globális piacon a gépgyártók támogatni fogják a csomagolónyomtatókat és a csomagolóanyagok gyártóit azáltal, hogy több digitalizált és automatizált gépet biztosítanak számukra. A csomagolóiparban érintettek számára a következő kihívások lesznek a legjelentősebbek: növekedés menedzselése, összetettebb csomagolási formátumok előállítása, környezetvédelmi előírások betartása, új szabályozások bevezetése, új tehetségek bevonása az iparba, új üzleti modellek fejlesztése (mint például web-to-pack fejlesztése) és új piaci szereplők fogadása az alkalmi nyomtatványok piacáról.

Kiss Rozália