fbpx

Tengeri hajók újrahasznosítása – vannak még trükközések

Írta: Csomor Zsolt - 2025 március 23.

A hajók újrahasznosításáról szóló uniós rendelet nagyrészt elérte célját, különösen az engedélyezett bontóüzemek jegyzékének létrehozásával, amely magasabb környezetvédelmi és szociális normákat biztosít. A szabályozás hatékonyságát viszont jelentősen csökkenti az a gyakorlat, hogy a hajótulajdonosok az újrahasznosítás előtt nem uniós lobogóra váltanak, így kikerülve az európai előírásokat.

Az Európai Bizottság értékelése a hajók újrahasznosításáról szóló uniós rendeletről

Az Európai Bizottság közzétette az uniós hajó-újrafeldolgozási rendelet értékelésének eredményeit. Az elemzés szerint a szabályozás nagyrészt teljesítette célkitűzéseit, különösen az engedélyezett hajó-újrafeldolgozó létesítmények európai listájának létrehozásával. Ez a jegyzék hozzájárult a környezetvédelmi és szociális normák javításához a hajó-újrahasznosítási gyakorlatokban. Ezenkívül a rendelet mind az EU-n belül, mind azon kívül jelentős viszonyítási ponttá vált az érdekelt felek és hatóságok számára.

tengeri áruszállító hajó bontás
Kép forrása: Shutterstock

Kihívások és problémák

A rendelet hatékonyságát azonban hátráltatja az a tendencia, hogy a hajótulajdonosok röviddel az újrahasznosítás előtt megváltoztatják hajóik lobogóját egy nem uniós ország lobogójára. Ezt a gyakorlatot főként a dél-ázsiai bontóüzemeknek történő eladásból származó magasabb bevételek ösztönzik.

További problémaként merült fel, hogy a hajók üzemeltetése során gyakran hiányzik a veszélyes anyagok leltára, amely az újrahasznosítási fázisban is sokszor nem megfelelő minőségű.

A következő lépések

Az értékelés közvetlenül megelőzi a hongkongi egyezmény 2025. év júniusi hatálybalépését, amely globális hajó-újrafeldolgozási normákat vezet be. Ezek egyes területeken kevésbé szigorúak, mint az uniós rendelet előírásai. Az Európai Bizottság tervezi annak vizsgálatát, hogy az egyezmény végrehajtása milyen hatással lesz, és szükség esetén szorgalmazza a szigorúbb nemzetközi szabványok kialakítását.

Emellett a Bizottság továbbra is ellenőrzi a rendelet betartását, együttműködve az uniós tagállamokkal, harmadik országokkal és az érdekelt szereplőkkel. A fő cél, hogy az EU lobogója alatt közlekedő hajók ne kerülhessék meg kötelezettségeiket, és az előírt létesítményekben végezzék el újrafeldolgozásukat. Továbbá a szabványok egyértelműsítése és a jogsértések szankcionálása is kiemelt feladat marad.

Az európai jegyzék frissítése

Az Európai Bizottság elfogadta a hajó-újrahasznosítási létesítmények európai jegyzékének 14. kiadását, amelyben egy hollandiai és egy törökországi hajógyárral bővült a lista. Ugyanakkor három üzem – egy-egy Lettországban, Litvániában és Törökországban – kikerült a jegyzékből.

A listán jelenleg 43 létesítmény szerepel, ebből 31 található Európában (EU-tagállamok, Norvégia és az Egyesült Királyság területén), 11 Törökországban és 1 az Egyesült Államokban.

Bár az európai hajótulajdonosok a világ flottaállományának körülbelül 30%-át birtokolják, a hajók jelentős részét továbbra is az EU-n kívül, főként Dél-Ázsiában bontják szét. Ezekben a bontóüzemekben sok esetben nem tartják be a munkavállalók egészségét és a környezetvédelmi előírásokat.

Az Európai Unió 2013-ban fogadta el a hajók újrahasznosításáról szóló rendeletet, amely szabályozási keretet biztosít az uniós lobogó alatt hajózó nagyméretű tengeri hajók lebontására és újrahasznosítására.