Az automatizáció, az alternatív hajtások és az elektromobilitás egyaránt új korszakot nyitnak a közúti áruszállításban. A Scania Carrie robotja, a DAF fenntarthatósági triója és a Renault Trucks E-Tech T elektromos nyerges vontatója három különböző, de egyaránt előremutató megközelítést képviselnek. Ezek a fejlesztések nem csupán technológiai újdonságok, hanem a jövő logisztikai kihívásaira adott határozott válaszok.
A Scania Carrie robotja kirakodja és elpakolja az árut
A Dyno Robotics által fejlesztett Carrie képes önállóan leemelni az áruszállító ketreceket a teherautókról, és navigálni a komplex belső terekben, beleértve a liftek használatát is, hogy eljuttassa az árut a végső rendeltetési helyére. A rendszer RFID technológiát alkalmaz a pontos azonosítás érdekében, és jelenleg a stockholmi Westfield Mall of Scandinavia bevásárlóközpontban tesztelik. Ez a fejlesztés része a HITS (Fenntartható és Integrált Városi Közlekedési Rendszer) kutatási kezdeményezésnek, amely célja hatékonyabb és környezetbarátabb városi szállítási megoldások kidolgozása

Másodpercenként fél méteres tempo
A Carrie robot prototípusa jelenleg 0,5 m/s sebességgel mozog, és képes manőverezni szűk folyosókon és emelkedőkön is. A jövőbeli tervek között szerepel a rendszer továbbfejlesztése, hogy nagyobb teherbírással és még kompaktabb kialakítással rendelkezzen, lehetővé téve a szélesebb körű alkalmazást különböző logisztikai környezetben. A Scania elképzelése szerint a jövőben a teherautók együtt érkezhetnek a Carrie-hez hasonló robotokkal, amelyek önállóan végzik el az árukiszállítást, csökkentve ezzel a sofőrök terhelését és növelve a szállítási hatékonyságot. Ez a megközelítés különösen releváns lehet a sofőrhiány és a városi forgalmi korlátozások kihívásainak kezelésében.
Ez az innováció nemcsak a logisztikai szektor számára jelent előrelépést, hanem hozzájárulhat a városi környezetek élhetőségének javításához is, csökkentve a forgalmat és a környezeti terhelést.
DAF Trucks: biodízel és napelemek a jövő logisztikájáért
A közúti áruszállítás globális dekarbonizációja már nem a jövő, hanem a jelen egyik legsürgetőbb kihívása. A logisztikai iparban tevékenykedő szereplők közül egyre többen keresik azokat a megoldásokat, amelyekkel az éghajlatvédelmi célok és az üzleti fenntarthatóság egyszerre szolgálhatók. A DAF Trucks a PACCAR MX-13 motor legújabb generációját már úgy fejlesztette, hogy az teljes mértékben kompatibilis legyen a B100-as biodízel használatával. A B100 – vagyis 100%-os, tiszta biodízel – megújuló forrásokból előállított üzemanyag, amely alkalmas arra, hogy akár 90%-kal csökkentse a közúti szállítás szén-dioxid-kibocsátását, az úgynevezett „well-to-wheel” számítási módszertan szerint.
A biodízel-kompatibilitás elérhető a DAF „New Generation” sorozatának három zászlóshajó modelljénél: XF, XG és XG+. Az új motor nemcsak a környezet szempontjából hoz előrelépést, hanem technikailag is megbízhatóan teljesít: nem igényel jelentős átalakítást, a teljesítmény pedig a klasszikus dízelmotoréhoz mérhető. Ez a technológia különösen azoknak a flottaüzemeltetőknek lehet vonzó, akik még nem álltak át elektromos vagy hidrogénhajtásra, de szeretnék csökkenteni ökológiai lábnyomukat.
A biodízel mellett szól az is, hogy bizonyos régiókban adó- és forgalmi kedvezmények is társulhatnak hozzá, így nemcsak környezeti, hanem gazdasági előnyt is kínál.
Napelemek a tetőn: csendes energia a mozgásban
A fenntartható működtetés másik pillérét az elektromos energia kinyerése és felhasználása adja. A DAF-hoz tartozó PACCAR Parts bemutatta azokat az ultravékony, rugalmas napelemeket, amelyeket teherautók fülkéjére, pótkocsijára vagy dobozos felépítményére is fel lehet szerelni.

A rendszer lényege, hogy a napenergia segítségével folyamatosan tölti a jármű akkumulátorait, csökkentve ezzel az üzemanyag-fogyasztást és az indítórendszerek terhelését. Ezzel nemcsak a CO₂-kibocsátás mérséklődik, hanem az elektromos rendszer kopása is – ami hosszabb akkumulátor-élettartamot és ritkább szervizigényt jelent.
A fejlesztés célja nem az, hogy a napelemek teljes egészében kiváltsák a motor hajtását, hanem hogy támogató energiát biztosítsanak a fedélzeti elektronikához, világításhoz, klímaberendezésekhez vagy telematikai eszközökhöz. Az ilyen kis mértékű támogatás is érzékelhető hatást gyakorolhat az üzemeltetési költségekre – különösen hosszú távú fuvarok esetén, ahol a folyamatos energiaellátás kulcsfontosságú.
A napelemes rendszer minden DAF márkakereskedésben és PACCAR Parts forgalmazónál elérhető lesz, opcionális konfigurációkban.
Renault Trucks E-Tech T: elektromos áttörés a hosszú távú fuvarozásban
A közúti áruszállítás villamosítása hosszú időn át kizárólag a városi és regionális fuvarfeladatok területén számított reális alternatívának. A távolsági teherforgalom elektromos átállása azonban mérnöki, energetikai és logisztikai szempontból is komoly kihívásokat vetett fel – egészen mostanáig. A Renault Trucks E-Tech T elektromos nyerges vontató 2025-ben sorozatgyártásba kerülő generációja új mércét állít fel ebben a szegmensben: egyetlen töltéssel akár 600 kilométeres hatótávolságot kínál, amellyel a 40 tonnás hosszú távú közúti szállításban is valós alternatívát nyújt a dízelüzemű modellek kiváltására.

A Renault Trucks már évek óta stratégiai célként kezeli az elektromobilitás kiszélesítését, és ennek érdekében teljesen új járműarchitektúrát dolgozott ki. A 2023 végétől már elektromos modelleket is gyártó bourg-en-bressei üzemben megvalósuló sorozatgyártás első teljes értékű képviselője az E-Tech T, amely több szempontból is úttörő a kategóriájában. A 600 kilométeres hatótávolság eléréséhez kulcsfontosságú volt egy új technológia bevezetése: a hátsó elektromos tengely, az úgynevezett „e-axle” alkalmazása. Ez az egység egyetlen hátsó kompakt modulba integrálja az elektromos motort, a hajtásláncot és a sebességváltót, ezzel pedig nem csupán hatékonyabb energiaátvitelt biztosít, hanem jelentős helyet szabadít fel a jármű alvázán – többek között további akkumulátorcsomagok elhelyezésére.
20%-ról 80%-ra mindössze körülbelül 60 perc alatt feltölthető
Az E-Tech T modellváltozattól függően három-négy, egyenként 90 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral szerelhető, amelyek összesen akár 540 kWh tárolási kapacitást biztosítanak. Ez a konfiguráció teszi lehetővé a 600 km-es hatótávolságot, amely különösen jelentős előrelépés a 300–400 kilométeres városi határokhoz képest.
Az akkumulátorok töltése 250 kW-os DC villámtöltéssel történik, amelynek révén az energiatartalék 20%-ról 80%-ra mindössze körülbelül 60 perc alatt feltölthető. Ez lehetővé teszi a napi kétműszakos üzemeltetést, minimális állásidővel, feltéve, hogy a szükséges töltőinfrastruktúra rendelkezésre áll.
Az új modell egyébként nem csupán hatótávban és technológiában kínál többet, hanem fenntarthatóságban is. Az E-Tech T zéró helyi károsanyag-kibocsátással üzemel, így teljes mértékben megfelel az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírásoknak. A 2030-ra kitűzött uniós célok – miszerint a közúti áruszállításban is drasztikusan csökkenteni kell a CO₂-kibocsátást – ezzel a járművel jelentősen közelebb kerülhetnek a megvalósításhoz. Nem véletlen, hogy a Renault Trucks célkitűzései között szerepel: 2030-ra eladásaik 50%-a elektromos járművekből álljon, 2040-re pedig kizárólag zéró emissziós modellek kerüljenek ki a gyártósorról.
Farkas Imre