fbpx

Hazánkban található a világ egyik legokosabb autópályája

Írta: Csomor Zsolt - 2025 július 30.

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1–M7 autópálya közös budaörsi szakaszán. Üzembe helyeztek egy olyan digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelésével és modellezésével a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lehet. A most kialakított infrastruktúra nemcsak az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is.

Valós időben jeleníti meg a tereptárgyakat és a közlekedő járműveket

Az Eureka Central System projekt keretében, a Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) együttműködésében megvalósuló fejlesztés részeként az M1–M7 mintegy 800 méteres budaörsi szakaszán 39 szenzort helyeztek el. Ezek valós időben figyelik a járművek mozgását az útszakasz mindkét oldalán, az adatokat pedig a cég központi szuperszámítógépébe továbbítják.

autópálya
Fotó: Shutterstock

A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének munkatársai elvégezték a műszerek (radarok, LIDAR-ok, hőkamerák, optikai kamerák) kalibrálását, valamint betanították azokat a mesterséges intelligencia modelleket, amelyek révén a rendszer mára képes előállítani a teljes digitális leképezést. A „digitális iker” néven ismert rendszer valós időben jeleníti meg az autópálya tereptárgyait és az ott közlekedő járműveket.

A digitális iker olyan információkkal is elláthatja a közlekedőket, amelyeket a járművek szenzorhiány vagy elhelyezkedés miatt nem tudnak érzékelni. Így a takarásban vagy távol zajló eseményekről is pontos adatokhoz juthatnak, ami kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, javítva a reakcióidőt, csökkentve a balesetek számát.

Ideális az önvezetés tesztelésére

„A digitális iker ideális lehetőséget teremt a vezetőtámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is. A tesztek valós szituációk széles körében, kockázatmentes virtuális térben végezhetők, így jelentősen rövidülhet a fejlesztési idő” – mondta dr. Rövid András, a BME környezetérzékeléssel foglalkozó kutatócsoportjának vezetője, az Eureka projekt szakmai irányítója.

A kutatócsoport az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium programjában is aktívan részt vesz, és abban bíznak, hogy az Európában elsőként nálunk létrehozott okosautópálya-szakasz nemzetközi autóipari partnereket is bevonzhat. Mindez erősítheti Magyarország pozícióját a mobilitási technológiai fejlesztések területén.

Az M1–M7 okosautópálya-szakasza hamarosan 800 méterről 1500 méterre bővül, ezzel tovább nőnek a tesztelési lehetőségek. Az itt szerzett tapasztalatokra épülhet az intelligens forgalomirányítás nagyobb léptékű kiépítése, amelynek célja a balesetek számának drasztikus csökkentése. Egyetlen baleset miatti forgalomleállás ma óránként átlagosan 50–60 millió forintos veszteséget okoz. Az intelligens rendszer képes olyan dinamikus irányítási műveletek biztonságos végrehajtására is, mint a leállósáv időszakos forgalomba vonása a forgalmi helyzet függvényében.