A Deutsche Bahn árufuvarozási leányvállalata az egyeskocsi üzletág radikális csökkentését tervezi, mivel annak működtetése tartósan veszteséges. Ha a forgatókönyv megvalósul, a dolgozók fele elveszítheti állását, miközben a német piac jelentős logisztikai űrrel szembesülne.
Drasztikus lépés a vasúti teherszállításban
A német Handelsblatt értesülései szerint a Deutsche Bahn árufuvarozási vállalata tanácsadókkal dolgozik különböző forgatókönyveken, amelyek között szerepel az egyeskocsi-részleg nyolcvan százalékos csökkentése vagy teljes megszüntetése is. A lépés akár a dolgozói állomány felének elbocsátásával járhat.
A vállalat megerősítette, hogy egy olyan terven dolgoznak, amelynek célja az egyeskocsi-üzletág fenntartható és jövedelmező működtetése. Bár a teherszállítás többi üzletága elérte a megfelelő jövedelmezőséget, az egyeskocsi-forgalom továbbra is veszteséges. Ennek okai között szerepel a 2024-es szövetségi finanszírozás hiányos elosztása, a gazdasági bizonytalanság és a németországi szállítási volumenek visszaesése.
A leépítés súlyos következményekkel járna a német vasúti árufuvarozásra. 2023-ban az egyeskocsi-forgalom a teljes piac 14 százalékát tette ki, amelyből a szóban forgó szolgáltató 90 százalékos részesedéssel bírt. A részleg megszűnése jelentős űrt hagyna maga után, amelyet más szereplőknek kellene betölteniük.
A pénzügyi stabilitás elérése kulcsfontosságú, hiszen az Európai Bizottság akár szankciókat is hozhat a túlzott állami támogatások miatt. Erre példa a francia Fret SNCF esete, amelyet hasonló okból kellett felosztani. Az egyeskocsi-üzletág leépítésének gondolata ezért egyre inkább központi kérdéssé válik.
A német acél-, vegy- és építőipar cégei a vasúti árufuvarozás elsődleges ügyfelei közé tartoznak. Amennyiben a szektor meghatározó szereplője leállítaná az egyeskocsi-forgalmat, ezek az ágazatok komoly logisztikai nehézségekkel találnák szembe magukat.
Szöveg forrása: IHO
Transpack Tudástár
Egyeskocsi-forgalom – A vasúti árufuvarozás azon formája, amikor kisebb rakományokat, nem teljes szerelvényeket továbbítanak. Bár rugalmas megoldás a vegy-, acél- vagy építőipar számára, fenntartása drága és gyakran veszteséges a nagy logisztikai igény miatt. Németországban a Deutsche Bahn árufuvarozási leányvállalata mérlegeli az egyeskocsi-üzletág drasztikus visszavágását, ami jelentős piaci űrt és munkahelyvesztést okozhat.