fbpx

Összeomolhat a megbízható rendszer

Írta: Kohout Zoltán - 2019 április 25.

Már nem a versenyképesség, hanem a túlélés a tét a szakmai-érdekvédelmi szövetség szerint.

Már a közepes és nagyvállalatok is bajban vannak az önköltséget sem fedező alacsony fuvardíjak miatt – fél év alatt ez már a második kétségbeesett hangú közlemény, amelyben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a fuvardíjak emelését, és a kormányzat együttműködő beavatkozását sürgeti.

Magunkkal szúrunk ki

Az MKFE kertelés nélkül közölte: ma már nemcsak a mikro- és kisvállalkozásokat, hanem a közepes és nagy fuvarozók szegmensét is tömeges csődök, az ellátási lánc összeomlása fenyegeti, akár néhány hónapon belül. Az útdíjak drasztikus, a hivatalosan bejelentett 5,8%-ot többszörösen meghaladó mértékű emelése, az üzemanyagárak és a munkabérek növekedése, az irreális kgfb-díjak, valamint a hazai közúti áru- és személyszállítási piac védelmének hiánya miatt összeomlás közeli helyzet alakult ki az ágazatban. „Ma már nemcsak a versenyképesség, hanem a túlélés a tét”, írja az MKFE, amely szerint a legnagyobb cégeket is érintő recesszióban tömegesen állnak le a nehéz-tehergépjárművek, amelyek helyét – hatékony ellenőrzés hiányában – gyakran az EU-n kívülről érkező, a szürkegazdaságban tevékenykedő fuvarozók veszik át.

Csalóknak segít a belföldi szürke spekuláció

Az MKFE rámutat, az EU-n kívüli vállalkozások térnyerésében partnerek azok az árukibocsátók, fuvarszervezők is, amelyek a haszon reményében szemet hunynak a szabálytalanságok felett, megbízzák a szürkegazdaság csalóit, akik a tisztességes vállalkozások árai alá kínálnak. „Ez a spekuláció veszélyezteti a hazai fuvarozók bevételeit és foglalkoztatottságát, csökkenti az össznemzeti adóbefizetések mértékét, valamint a vállalkozások leállása miatt jelentős iparűzési adó kiesést okoz az érintett települések önkormányzatainál, hátráltatva ezzel a régió fejlődését”, írja az MKFE, arra híva fel a honi logisztikai szektort, hogy a pillanatnyi haszonszerzésért ne kockáztassák egy megbízható rendszer működését, rövid távon is veszélyeztetve a teljes hazai és európai ellátási lánc működését.

Kétszámjegyű díjemelés kell

Az MKFE azt javasolja, azonnali és hatékony együttműködéssel a magyar kormány tegyen a hazai ágazat piacainak védelméért. „Miközben az EU Mobilitási Csomagja súlyos csapást mér a kelet-közép európai fuvarozókra, a magyar vállalkozásokat senki nem védi meg a szabályok alól kibúvó, etikátlan üzleti magatartást tanúsító, elsősorban harmadik országos fuvarozóktól.” Emellett szorgalmazzák a fuvardíjak azonnali emelését – amit egyébként már tavaly télen sürgetett egy MKFE-közlemény, amely azt tartalmazza: „kétszámjegyű százalékos díjemelésre kényszerülnek a magyar fuvarozó vállalkozások az akár 30%-ot is meghaladó útdíj-emelés és egyéb költségnövekedések miatt”. Például a belföldi fuvarozást végző mintegy 20 ezer EURO III és EURO IV környezetvédelmi besorolású jármű esetében az előírások 5-30 forinttal emelik meg a fuvarozók költségeit, ami kihat a fogyasztói árakra is.

Vox populi

Az MKFE közleményét élénk vita övezi. A hazai ágazati piaci helyzetének védelmével persze mindenki egyetért. Azzal már kevesebben, hogy nincs pénz a sofőrök bérének (további) emelésére. „Mit gondolsz, honnan van a fuvarcégek tulajainak pénze méregdrága kocsikra és évente több luxusnyaralásra a családdal? A sofőrök alacsony béréből”, írja egy korántsem elszigetelt véleményt megfogalmazó komment. Mások a politikát hibáztatják, amiért nem elmaradnak olyan gazdasági reformok, amelyek versenyképessé tették volna a béreket és az ágazat helyzetét.

Fogy, öregszik és nem elégedett a sofőrvilág

A nyugat-európai viszonyokkal való árnyalatlan összevetés sosem korrekt, de egyes elemei elgondolkodtatóak. A trans.info szerint a német sofőrök száma az elmúlt négy évben 18,3 ezerről 16,9 ezerre esett vissza, öregszik a szakma – egyébként Európa-szerte jelenség, hogy a sofőrálláshelyek betöltetlenek. A szállítmányozási ágazat nyugati vállalkozói különböző, elsősorban anyagi jellegű megoldásokat keresnek, de így is alacsony a szakma vonzereje. Nem vonzó az életmód, távol a család, drága a képzés, és – kinti viszonylatban – alacsony bérek. Egy német kezdő sofőr általában kevesebb mint 1800 eurót kap, de egy tapasztalt teherautó-vezető (hosszú távú szállításokkal, veszélyes anyagokkal) havonta 4500-5000 eurót keres. A német teherautó-sofőrök átlagos éves keresete durván 2400 euró havonta – míg egy szemétszállító 1500-1800, addig egy képesített tehergépjármű-vezető akár 3500 eurót is kereshet, és minden este otthon lehet…