Pro Carton / ECMA Award 2013

Írta: Szerkesztőség - 2013 november 21.

Az év kartonja

Twinkle Box Pezsgőcsomagolás

Nevezés és design: Van Genechten Angoul me

Kartongyártó: Stora Enso, Mayr-Melnhof Karton

Az elképzelés egy hőszigetelő csomagolás volt a Moët & Chandon Diamant pezsgő kollekciójához. A megvalósult Twinkle Box két órán át megtartja a lehűtött pezsgő hőmérsékletét és különleges minőségét. A Van Genechten tervezte doboz feleslegessé teszi a fém vagy műanyag hűtőedényt. A grafikai design és a csomagolás struktúrája remekül harmonizálnak. A dobozt kétféle kartonból gyártják, amelyek felülete metalizált fóliával laminált. A Twinkle Box a palack kétharmad részét fedi, amely megoldás világújdonság a pezsgőcsomagolás terén. A csomagolás látványa különleges és összetéveszthetetlen. A pezsgőt becsomagolt állapotban lehet tölteni, úgy hogy a hűtődobozban maradhat.

A zsűri véleménye szerint a doboz kitűnő felületnemesítése és az érdekes konstrukció hozzájárulnak a márka piaci sikeréhez.

 

Elnökségi különdíj

A “Bombay Sapphire” világító csomagolása

Nevezés és design: Karl Knauer KG.

Márkatulajdonos: Bacardi

Kartongyártó: Tullis Russell

A márkatulajdonos Bacardi a “Bombay Sapphire” gin számára keresett hatásos, különleges csomagolást. A gyártó Karl Knauer KG javasolta a világító csomagolást nyomtatott elektronikával. A cég évek óta beszállítója a Bacardinak, és számos sikeres csomagolást valósított már meg. A csomagolás jelentős előnye a világon az első olyan megoldás, amely aktív világítást eredményez a karton felületére való nyomtatással. Az eredmény: a termék megjelenésének nincs konkurenciája, jól megkülönböztethető és remekül felismerhető.

Az innovatív technológia alkalmazásának számos előnye van, amit piaci sikere is bizonyít, hiszen a limitált sorozat rövid idő alatt elkelt.

A zsűri véleménye szerint az új technológia alkalmazása példaértékű, a világító LED integrálása a kartondoboz felületére felkelti az érdeklődést és piaci sikert eredményez.

 

Fenntarthatóság

ChocOlé

Nevezés és gyártó: Van Genechten Nicolaus, Köln

Márkatulajdonos: Griesson De Beukelaer

Design: Griesson De Beukelaer, Van Genechten Packaging

Grafikai design: Syndicate

Kartongyártó: Metsä Board

A márkatulajdonos Beukelaer a “ChocOlé” nevű új termékéhez hengeres visszazárható csomagolást képzelt el, amelyben a kinyitás után a csokoládés pálcikák virágcsokorként jelennek meg. A szokásos műanyag csomagolást elvetették, és már a fejlesztés idején értesítették az elképzelésről az ellátási lánc tagjait.

A csomagolásnak gáztömörnek kellett lennie, hogy a termék minőségét optimálisan megőrizze. A dobozhoz kombinált szerkezeti anyagot választottak, metalizált fóliával bevont kartont, amelynek megfelelő a záróképessége. A bevonat ellenére a karton reciklálható.

A csomagolás három részből áll, könnyen nyitható és visszazárható. A dobozt síkban szállítják, és a gyártónál állítják fel, töltik és zárják. A megoldás egyedülálló és ezáltal a logisztikai folyamatok költség- és környezetkímélők.

Az eredmény: feltűnő megjelenés a polcokon, fenntarthatóság a gyártás, a szállítás és a recikling terén.

A zsűri különösen a csomagolás minőségazonos megoldását értékelte, mivel a díjazott doboz alja és teteje is kartonból készült (általában a hengeres kartondobozokhoz műanyag záróelemeket használnak).

 

Italcsomagolás

Biercée Gin

Nevezés: Smurfit Kappa Van Mierlo,

Design: Peter Vervecken, Smurfit Kappa Van Mierlo

Márkatulajdonos: Distillerie de Biercée

Grafikai design: Pat Lefebvre, Coconuts

Kartongyártó: Mead Westvaco GmbH

A Biercée egy vallon szeszfőzde, ahol elsősorban gyümölcsöt dolgoznak fel. A két tulajdonos Christophe és Pierre, különböző személyiségüket egy különleges termékben egyesítették, amelyben ez a polarizáció jelenik meg: modern és hagyományos, angyali és démoni, friss és szokásos.

Komplikált az előzmény a megfelelő csomagolás kialakításához, végül meglepően egyszerű a megoldás. A doboz lágy felülete – a Smurfit Kappa tervezőjének ötlete volt – puha érzetet kelt, és azonnal érzelmi kapcsolatot létesít a vevő és a termék között. A grafika designere fekete és fehér rombuszokat alkalmazott, amely utalás Harlekin klasszikus öltözetére. Az UV-lakk meghatározott helyeken való felvitelével hangsúlyozza a lágy és a kemény közötti ellentétet. A doboz belsejéhez csúszásmentesítő lakkot használtak.

A Biercée szeszfőzde ezzel az érdekes új csomagolással új piacokra tudott bejutni, a csúcsgasztronómia területére valamint Franciaország, Hollandia és Németország exportpiacaira.

A zsűri véleménye szerint a látszólag egyszerű csomagolás bizonyítja, hogy az egyszerűség még kemény piaci viszonyok ellenére is hatásos lehet.

 

Fogyasztási cikkek

Nut Box

Nevezés: Du Caju Printing NV

Márkatulajdonos: Barry Callebaut Belgium

Designer: Berlin/Du Caju Printing NV

Kartongyártó: James Cropper, Iggesund Paperboard

A La Morella Nuts márkanévvel különböző dióból készült termékeket gyártanak és forgalmaznak igényes fogyasztók részére. A márka egyedülálló Know-how-val rendelkezik, amely a fák telepítésére, a termés begyűjtésére és a diók feldolgozására vonatkozik, és mindez hozzájárul a termékek kiváló minőségéhez.

A csokoládégyártás területén a világelső Barry Callebaut bemutatására a Du Caju Printing olyan kartondobozt alkotott, amely a világon a legjobbakat tartalmazza: csokoládé szeleteket ropogós dióval. A csomagolás a La Morella hagyományos kézműves termékek készítésének kommunikációs eszköze. A dobozokon rajzos figurákkal a fekete kartonon dombornyomással jelenítik meg az egyes munkafolyamatokat. A csomagolás maga a termékről szól, bemutatja annak származását és kézműves előállítását.

A zsűri értékelése szerint a fekete matt karton egyszerűnek tűnik, és hozzájárul a termék hangsúlyozásához. A csomagolás különböző eszközökkel kelti fel a vevő figyelmét.

 

Gyógyszerek

Nicorette Pandora Box

Nevezés: A&R Carton Oy, a doboz gyártója

Márkatulajdonos és grafikai design: Johnson & Johnson

Designer: Peter Andersson

Kartongyártó: Stora Enso

A megrendelő a McNeil, az A&R Carton-tól a nikotin rágógumihoz ideális kartondobozra kért javaslatot. A csomagolásnak gyermekbiztosnak kellett lennie, emellett az élelmiszerek követelményeinek, a jó záróképességnek és az automatikus gépi feldolgozás követelményeinek kellett megfelelnie. A megrendelő elvárta, hogy a fogyasztó könnyen nyithassa ki a dobozt és vehesse be a rágógumit. Fontos volt még a kedvező ár és a rugalmas szállítás teljesítése.

A gyermekbiztos csomagolás megoldása kartonból még ritkán fordul elő – inkább műanyagból gyakori -, ennél a terméknél viszont a kartoncsomagolást részesítették előnyben. A Nicorette Pandora Box gyermekbiztos zárása megfelel a gyógyszeripar szigorú előírásainak és a márkatulajdonos elképzeléseinek. A megrendelő minden kívánsága teljesült, még a gépi feldolgozhatóság is, mert a meglévő csomagoló gépsor csekély átalakítással használható.

A zsűri elnöke szerint nehéz volt a döntés, mert a kategóriában sok értékes nevezés volt, viszont a Nicorette csomagolást azért választották, mert a megrendelő követelményeit a legjobban teljesítették.

 

Polcra kész csomagolás

Coverit Display 

Nevezés és design: Lucaprint S.p.A dobozgyártó

Márkatulajdonos: Coverit Srl.

Grafikai designer: Endemo.it di Fabrizio Lucchini

Kartongyártó: Stora Enso

A megrendelő Coverit specialitása a belső terek dekorációja. A Lucaprint Coverit dobozgyártótól ajánlatot és mintát kért olyan bemutató displayre, amelyet az üzletekben el lehet helyezni. A display a vevőnek a megfelelő anyag kiválasztásához kell, segítséget nyújtva különböző példák bemutatásával. Előzőleg volt már egy display, amelyet hullámkarton lemezből készítettek, azonban ez nem volt elég elegáns ahhoz, hogy a termékek különlegességét érzékeltesse.

Az ideális megoldás sikerült, a jó minőségű ofszetnyomatot kartonlemezre kasírozzák. A fejlesztő Lucaprint a biztonságra koncentrált, ami a display szállításakor és annak felállításakor fontos. A szerkezettel a térkitöltés takarékos, az üzletben pedig azonnal “shelf ready”, azaz polcra kész. A négyzetalakú mintadarabok optimálisak, a displayből kivehetők és vevő számára közelről jól megtekinthetők.

Ebben a kategóriában kevés nevezés volt, a zsűri értékelte, hogy a belső terek dekorációjával az alkotók új módszert valósítottak meg.

 

Élelmiszer

Party Packaging Lovely Cookies

Nevezés: Remmert Dekker B.V. dobozgyártó

Márkatulajdonos: Danerolles, Bookhoorn Food Group

Designer: DeDutch

Grafikai designer: Quatre Mains

Kartongyártó: Metsä Board

A csomagolásfejlesztéskor a Danone szorosan együttműködött a designerrel és a Remmert Dekker dobozgyártóval. Sikerült elérni, hogy a különleges és ritka kónikus forma alkalmas lett a gépi feldolgozásra és töltésre. Az eredmény egy teljesen új termék, amely eddig nem volt a piacon, olyan sütemény, amely nyolc perc alatt elkészül és frissen kerülhet az asztalra. A kartoncsomagolás ideális erre a célra. A doboz anyaga megfelel az élelmiszeripari követelményeknek és tökéletesen reciklálható. Az új termék az új dobozban sikeres, az első 200.000 darab gyorsan elkelt, és a gyártás már 300.000 darabbal folytatódott.

A zsűri szerint a félkész termékek sütése növekvő piaci terület, amelynél fontos a vonzó csomagolás, mert máris erős a verseny. A díjnyertes csomagolás formailag és grafikailag is jó példa a design előnyös alkalmazására.

 

Fogyasztási cikkek

Kleenex “Slim” arctörlő kendő 

Nevezés: MMP CP Schmidt dobozgyártó

Márkatulajdonos és design: Kimberly-Clark

Grafikai design: Tin Horse, UK

Kartongyártó: Buchmann

A megrendelő célja világos volt, olyan csomagolást kívántak fejleszteni, amely könnyebben tárolható, kielégíti a fenntarthatóság követelményét és sokoldalúan használható.

A papírkendőkkel kapcsolatban egy tanulmány készült, amely hangsúlyozta, hogy akkor hasznosak, ha mindenkor kéznél vannak. A könnyű, decens csomagolások előnyösek, ha könnyen tárolhatók ott a felhasználás helyén. A fejlesztés folyamán új nyílást alkalmaztak a dobozon, és ez további csomagolóanyag megtakarítást eredményezett.

A Kleenex tavaly a teljes portfólióra megváltoztatta a csomagolást. Megállapították, hogy a kisebb terjedelmű csomagolások könnyebben szállíthatók és otthon jobban elhelyezhetők. A kereskedők a polcokon több terméket tudnak ezáltal elhelyezni, és nem kell olyan gyakran utántölteni. A csomagolóanyagnál a 30%-os csökkentés évente 640 tonna megtakarítást jelent. Mindez 29%-kal kevesebb tehergépkocsi kilométert és 28%-kal kevesebb CO2 emissziót eredményez. A végeredmény a fokozott környezetvédelem valamint a logisztikai kiadások csökkentése. Mindezek az előnyök a Kleenex márka imázsát szolgálják.

A zsűri nagyra értékelte a fejlesztés eredményét, a csomagolóanyag csökkentését és azt, hogy a kisebb csomagolásból az összepréselt kendők ugyanolyan könnyen kivehetők, mint az előzőből.