Több mint doboz

Írta: Szerkesztőség - 2020 május 09.

Nem elég csak kinyitni egy dobozt és kivenni annak tartalmát. A jövő fogyasztója azt is elvárja, hogy a csomagolás érzéseket keltsen. Emma Chiu, a Wunderman Thompson kreatív innovációs igazgatója előrevetíti a csomagolás legfontosabb trendjeit.

Egészség és jólét

Fontos fogyasztói makrotrend az egészségre és a jólétre irányuló figyelem. Olyan időben élünk, amelyben sok mindent magunk is meg tudunk mérni. Jólétünkre összpontosítva a termékek értékelési módja is megváltozik. Sokan – különösen az Y-generáció tagjai – hátat fordítanak az alkoholnak az egészségesebb alternatívák javára. A brit Seedlip cég piacra dobta a világ első desztillált, alkoholmentes röviditalát olyan csomagolással, amely ugyanolyan jó, mint az ital íze és illata, ezért igazi alternatíva mindenkinek, aki nem akar alkoholt fogyasztani. A hagyományos bor helyett már a borvíz is kapható, ami egészségesebb, mint a bor, és nagyon ízléses a csomagolása.

Hang: A fülünk is vásárol

Megvizsgáltuk azt is, hogyan próbálnak a márkák egyre inkább a hang segítségével utat találni a fogyasztókhoz. A podcastok térnyerésével együtt láthatjuk, hogyan igyekeznek a márkák új csatornákon keresztül megtalálni saját hangjukat. Willi Ringwaldtól, a Multi Packaging Solutions értékesítési menedzserétől – aki Decléor számára tervezett klick-box dobozt kattanós zárral – hallottam a következő mondatot: „Az eladások 5%-a fülön át történik.” Ezt érdekesnek találtam. Egyre nagyobb figyelmet szentelünk a csomagolás hangjának. Mással összehasonlítva olyan, mint a biztonságnak és a magas színvonalnak az a bizonyossága, amit akkor érzünk, amikor megelégedett kattintással összezárunk egy ajakrúzst, és amit kizárólag a két anyag összepattintásakor keletkező hang vált ki. A hang is egyre fontosabb szerepet játszik a csomagolóiparban.

Markáns formák

A tervezők feltűnő formákat hoznak létre, azért, hogy a fogyasztók amint meglátják a csomagolást azonnal felismerjék az adott márkát. A koreai Dear Dahlia márka nyolcszögletű, elegáns fekete-fehér márványos csomagolást használ a termékeihez, amitől azok Instagram-slágerekké váltak. Egy másik példa a Lilah B. kavics alakú csomagolása. Ezek kezdeti időkben jellegzetes alakú parfümös palackok voltak. Azóta több más kozmetikum – a rúzstól az alapozókig – gyakran kavics formában tündökölnek.


Emma Chiu csapata minden év végén összeállítja a Future 100 listát, azt a 100 mikrotrendet, amelyekre az elkövetkező években figyelni kell


©Seedlip


©Samuel Dixon/Unsplash


©Lilah B

Fenntartható megoldások

A mai fenntarthatósági mozgalom következében egyre jobban háttérbe szorulnak a műanyagok. Sok tudós és csomagolástervező dolgozik innovatív megoldásokon a műanyagok helyettesítése vagy újrahasznosítása érdekében. Néhány induló vállalkozás – mint például a Potato Plastic vagy a Nuatan – kukorica- vagy burgonyakeményítőt használ a műanyagokhoz nagyon hasonló anyag előállításához. Bár még kezdeti szakaszban vannak, de az anyagot még szemüvegkeretekhez is felhasználják. Tehát ez az anyag nagyon erős. Az igazi kérdés az, hogyan lehet ezt nagyobb menynyiségben előállítani. Egy másik fenntarthatósági tendencia az, hogy több anyag helyett csak egyfélét használunk. Minél több komponens van egy termékben, annál nehezebb azt újrahasznosítani. A csomagolóanyag-gyártók így csak egy anyag felhasználására koncentrálnak.

Mozdulatvezérelt csomagolások

Ez arról szól, hogyan kezeljük a technológiát. Egyre több és több dolgot csinálunk az egyik kezünkkel végzett törlő mozdulattal. A következő logikus lépés lenne az egy kézzel – lehetőleg törlő mozdulattal – nyitható csomagolás. Ebben az az érdekes, hogy az egész érintőképernyő-forradalom eredetileg a befogadásra irányult. Ez egy olyan piac kiszolgálásáról szólt, ahol nehéz volt billentyűzetet használni. Tehát az érintőképernyők fejlesztésénél és a mozdulatvezérelt csomagolásoknál „befogadó formatervezésről” beszélünk, ami azt jelenti, hogy sokkal több ember képes használni. A mozdulatvezérelt csomagolás egyik példája a Glossier új szilárd parfümje, amelyet egy kézzel kinyithatunk, ha hüvelykujjunkat a mélyedésbe helyezzük és a fedelet feltoljuk.

Néhány luxuscsomagolás-gyártó most egy lépéssel továbbhalad az új fenntarthatósági tendencia mentén” – Emma Chiu

Heirloom Packaging

Néhány luxuscsomagolás-gyártó most egy lépéssel előbb halad az egyedi, tartós, és nemes anyagból készült csomagolások alkalmazásával. Ezt a tendenciát„Heirloom Packaging”-nek („családi ékszer csomagolás”) nevezzük. Ide tartoznak például a francia Le Bouche Rouge ajakrúzsai, amiket úgy reklámoznak, hogy „újratölthető, fenntartható és tiszta”. A rúzsok elegáns fekete bőr tokban vannak, és utántöltőként külön is kaphatóak.

Atipikus formák

Egyre több iparág egyesül egyetlen életmód-ökoszisztémává. Ilyen módon a szépségápolási termékek közelebb kerülnek az italokhoz és az ételekhez – és fordítva. Ugyanez vonatkozik a csomagolástervezésre is, ahol a tervezőket más iparág is inspirálja. Ennek a keresztezésnek köszönhetően az étrendkiegészítők olyan csomagolásban is érkezhetnek, amelyet prémium szépségápolási termékekhez terveztek, sőt a kiskereskedelmi szegmenseken keresztül össze is olvadhatnak. A teljes értékű étrendkiegészítő, a Beauty Chef például azzal a jelzéssel kerül forgalomba, hogy „egészséges bél és ragyogó bőr”. Az Elle Macpherson bőrfeszítő, energiát fokozó Super Elixir wellness termékcsomagolása pedig drága illatcsomagoláshoz hasonlít. Ugyanez a fejlemény figyelhető meg a hajápolási területen is: a palack, amelyben a Briogeo Hair Be Gentle, Be Kind kondicionálóját forgalmazzák, inkább egy gyümölcsitaléra emlékeztet.


©Pontus Törnqvist


©Glossier


©Briogeo


©La Bouche Rouge

Forrás: Inspire 2019/63
Szerző: Lisa Garner
Fotók: Inspire Magazin
Fordítás: LUPE Magazin