Bezárás

Tartson velünk a zöld úton!

Írta: Transpack-2022/V. lapszám cikke - 2022 november 28.

Fontos célokat tűzött ki maga elé 2030-ra a Procter & Gamble és a Metsä Board a nagyobb fenntarthatóság felé vezető úton.

A fenntarthatóság tudatos döntésekből fakad. Ezek közül néhány a hétköznapi életünket is érinti, és meglepő következményekkel járhat. Tudta például, hogy amikor naponta fogat mos, már akkor is hozzájárul egy nagyon hosszú „ökológiai lánchoz”, amely jelentősen hat a fenntarthatóságra?

Vegyük például az Oral-B-t. Az elektromos- és kézi fogkefék és fogkrémek gyártója az egészséges szájápolási szokásokat kívánja előmozdítani, hogy megváltoztassa az emberek egészségét – miközben csökkenti a bolygóra gyakorolt hatásunkat. A vállalat többféle módon ösztönzi a felelős fogyasztást: a Clik kézi fogkefe például 60 százalékkal csökkenti a műanyaghulladékot, és a vállalat nemrégiben újrahasznosítható fogkrémes tubusokat kezdett használni.

Az Oral-B azonban csak egy a Procter & Gamble globális márkái közül. A P&G a globális fogyasztói piac egyik legnagyobb neve olyan vezető minőségi márkákkal, mint az Always®, az Ariel®, a Crest®, a Fairy®, a Gillette®, a Pampers® és a Tide®. A vállalat évek óta azon dolgozik, hogy márkáit fenntarthatóbbá tegye. 2018-ban indult a Procter & Gamble legújabb fenntarthatósági kezdeményezése, az Ambition 2030, amikor a vállalat nagyító alá vette működési tevékenységét. A P&G új fenntarthatósági célokat tűzött ki maga elé, amelyekre 2030-ig összpontosítja erőfeszítéseit.

Az Ambition 2030 célja: a fenntartható fogyasztás ösztönzése

Az egyik legfontosabb cél az, hogy 2030-ra a vállalat összes márkája a „fenntartható fogyasztásra ösztönözzön”. Az ötmilliárd fogyasztót elérő P&G márkái kiváló helyzetben vannak, például egyedülálló módon képesek befolyásolni a fogyasztói szokásokat és viselkedést, de pozitív társadalmi és környezeti fejlődést is elő tudnak idézni.

Elkötelezte magát a cég amellett is, hogy csomagolásait 2030-ra teljes mértékben újrahasznosíthatóvá, illetve újrafelhasználhatóvá teszi, és 2030-ra felére csökkenti a csomagolásokban felhasznált finomított kőolaj mennyiségét. Így a teljes márkaportfólió a körforgásos gazdaság részévé válik.

Fókuszban a papírcsomagolás

A másik fontos célja, hogy a jövőben minden papírcsomagolása újrahasznosított anyagot vagy harmadik fél által tanúsított szűz rostot tartalmazzon. Az elmúlt években a vállalat fokozta erőfeszítéseit annak érdekében, hogy több beszállítótól szerezzen be adatokat a cél felé tett előrelépés értékeléséhez. 2020-ban a P&G több mint 120 beszállítótól kapott adatokat, amelyek a globális csomagolási kiadások több mint 98 százalékát teszik ki.

Az Old Spice és a Secret lett az első vezető márka, amely 2020 májusában az Egyesült Államokban bevezette a kiválasztott alumíniummentes dezodorok teljes egészében papírból készült csomagolását. A Gillette és a Venus is átállította újrahasználható borotváinak csomagolását műanyagról modern, teljesen újrahasznosítható kartoncsomagolásra.

Virginie Helias

Virginie Helias, a P&G fenntarthatósági igazgatója hozzátette: „Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy termékeink és csomagolásaink innovációjával lehetővé tegyük és előmozdítsuk a felelős fogyasztást. Vezető szájápolási márkáink világszerte emberek millióihoz jutnak el. Például az új HDPE fogkrémtubusaink segítenek abban, hogy a fogkrémtubusok széles körben újrahasznosíthatóak legyenek a meglévő újrahasznosítási folyamatokban, csökkentve ezzel a környezeti lábnyomunkat és elősegítve a körforgásos megoldásokat. Már nem az a kérdés, hogy meg tudjuk-e tenni, hanem az, hogy milyen gyorsan tudjuk megtenni.”

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának megfelezése

És mi a helyzet a P&G-nél az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásával? – A vállalat egyik célja, hogy azt minden területen 50 százalékkal csökkentse. Ezen túlmenően a jövőben az elektromos energia 100 százalékát világszerte megújuló forrásokból kívánja beszerezni.

És ez még nem minden: a telephelyeinek 35 százalékkal kell növelnie a vízhatékonyságot, és 2030-ig legalább ötmilliárd liter vizet kell újrahasznosított forrásból beszereznie. A vállalat már 27 százalékkal javította a vízhatékonyságát, és jelenleg több mint kétmilliárd liter vizet használ fel újrahasznosított forrásokból.

A P&G arra is törekszik, hogy egész hálózatát fenntarthatóbbá tegye. A vállalat 2030-ig az éghajlat, a víz és a hulladék területén legalább tíz jelentős partnerséget kíván kötni az ellátási láncon belül a körforgásos gazdaság előmozdítása érdekében.

Hasonló elhatározásokra jutotta Metsä Board is

A Metsä Board csomagolóanyag-beszállítóként fontos része a P&G „zöld hálózatának”. A Metsä Board maga is ambiciózus célokat tűzött ki maga elé, és 2030 végére teljesen fel akarja számolni a fosszilis tüzelőanyagok használatát a gyáraiban és a termékeiben.

Fontos lépés ebbe az irányba a husumi cellulózgyár korszerűsítése, amely a tervek szerint 2022 második felében kezdi meg működését. Az integrált üzem saját villamosenergia-ellátása 50 százalékról 80 százalék fölé emelkedik, mivel a villamosenergia-termelés teljes egészében megújuló biomasszán alapul.

E jelentős beruházás mellett két finnországi üzemében fokozatosan megszünteti a tőzeg energiatermelésre történő felhasználását. A Kyro gyárában teljesen, a Simpele üzemében lépésről-lépésre csökkenti a tőzegfelhasználást.

Víztakarékosság!

A Metsä Board törekszik arra, hogy 2030 végére (2018-hoz képest) 10 százalékkal javítsa az energiahatékonyságot, és legalább 30 százalékkal csökkentse az egy tonna termékre jutó vízfogyasztást. Például a Metsä Board a kemi kartongyárában a folyamatban lévő fejlesztési program keretében a gyár vízfogyasztását körülbelül 40 százalékkal, az energiafogyasztást pedig körülbelül 5 százalékkal csökkenti a gyártott karton tonnájára vetítve. A Metsä olyan termékekkel járul hozzá a műanyaghulladék felszámolásához, mint a népszerű diszperziós bevonatú barrier kartonok. Az Äänekoskiban található kiválósági központjában az ügyfelekkel közös kezdeményezések folynak a műanyagtakarékos és újrahasznosítható csomagolások kifejlesztésére.

Tiszták már a fogai? Akkor ne folyassa a csapvizet!

2021-ben a nyersanyagainak és csomagolóanyagainak száraz tonnánkénti 99 százaléka fosszilis anyagoktól mentes volt.

Mika Joukio

Tudományos alapés ambiciózus célok

Mika Joukio, a Metsä Board vezérigazgatója rámutat arra, hogy a vállalat üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentési céljait a Science Based Targets kezdeményezés támogatja, és megfelelnek a Párizsi Klímaegyezmény legszigorúbb követelményeinek.

„A célok ambiciózusak, és elérésükhöz új technológiákat kell alkalmaznunk. Bővítenünk kell a kutatási és fejlesztési munkánkat, és beruházásokat kell eszközölnünk.” A tervezett beruházások közül a legnagyobb a husumi cellulózgyárban valósul meg, ami fontos lépés a fosszíliáktól mentes üzemek felé vezető úton.

Ideális esetben a vállalatok úgy tudnak fellépni az éghajlatváltozás ellen, hogy aktív vezetőkké válnak az iparágban. Az úttörő szerep időt ad a vállalatnak a hosszú távú tervek és beruházások ellenőrzött végrehajtására” – mondja Joukio. Továbbá a vezető szerep egyértelmű versenyelőnyt jelent: az energiahatékonyság javítása például költségmegtakarítást eredményez.

Joukio szerint az éghajlatváltozás az egész világot érinti, és mindenhol aggodalomra ad okot. A vállalatok ezt például az ügyfeleik változó igényeiben láthatják, akik gyakran gyorsabban reagálnak, mint a jogalkotók.

„Ezért most itt az ideje, hogy új módon gondolkodjunk és cselekedjünk.”

Szükség van az alacsony szén-dioxid-kibocsátásúinnovációra

A Metsä Board folytatja erőforrás-hatékonyságának és folyamatainak erősítését, valamint a megújuló energián alapuló új, fenntartható ipari koncepciókba és technológiákba való beruházást. Ezzel összefüggésben a vállalat aktívan részt vesz a kutatás, fejlesztés és innováció előmozdítását célzó hálózatokban is. Az ilyen közös alkotás egyik példája az Expand Fibre, egy teljesen új típusú K+F program és ökoszisztéma.

További fontos célkitűzés a felelős fogyasztás és termelés. A Metsä Board a teljes értékláncában elkötelezett a körforgásos gazdaság mellett. Így például a Metsä Board a gyártás során keletkező melléktermékek több mint 99 százalékát újrahasznosítja.

Fenntartható kartonok

A Metsä Board kartonjai megújuló friss rostból készülnek. A felhasznált fa teljes mértékben nyomon követhető, és fenntarthatóan kezelt erdőkből származik. A kartonok könnyűek, mégis erősek, és előállításuk kevesebb nyersanyagot, valamint kevesebb energiát és vizet igényel, mint a nehezebb kartonfajták gyártása. A könnyű súly csökkenti a karbonlábnyomot, és a szállítás során is előnyös. Használat után pedig a könnyű kartonfajták kevesebb hulladékot hagynak maguk után, mint a nehezebb csomagolóanyagok. A Metsä Board valamennyi terméke újrahasznosítható vagy komposztálható, és jó alternatívája a fosszilis eredetű csomagolóanyagoknak. A világ legismertebb márkái közül sokan elsősorban a fenntarthatósága miatt támaszkodnak a Metsä Board kartonokkal kapcsolatos kompetenciájára.

A forrásra összpontosítva

A Metsä Board éghajlatvédelmi kötelezettségvállalásának fontos eleme, hogy a fát kizárólag fenntartható módon kezelt erdőkből szerzi be. Így a vállalat biztosítja, hogy az erdőkben több fa nőjön, mint amennyit felhasználnak, és hogy a fák szén-dioxid-elnyelőként is működjenek.

2021-ben a Metsä Board által felhasznált nyersanyagok és csomagolóanyagok99%-át fosszilis tüzelőanyagok felhasználása nélkül állították elő

Azok az erdők, amelyekből a Metsä Board a faanyagot beszerzi, vagy minősítettek, vagy megfelelnek az ellenőrzött eredetmegjelölés kritériumainak. A vállalat célja, hogy folyamatosan növelje a tanúsított rost részarányát az összes általa felhasznált faanyagban (2021-ben ez 83 százalék volt).

És itt, a finn erdő közepén véget is ér ökológiai utazásunk. Mostanra már eléggé egyértelmű, hogy a fenntarthatóság csapatmunka, senki sem képes mindent egyedül csinálni. Ugyanakkor mindenki tehet valamit.

Forrás: Metsä Board Fachmagazin, 2022 Sommer | Szöveg: P&G honlap és sajtóközlemény, Sami Anteroinen | Fotók: Jussi Hellsten | Fordította: LUPE Magazin