A neutrális színeket szaknyelven akromatikus („nem színes”) színeknek is nevezik, melyek színárnyalattal nem rendelkeznek, semlegesek, leegyszerűsítve a fehér, a fekete és a közte lévő szürke. Előfordul a „monotone” elnevezés is, ami nemcsak a fehér és fekete közötti szürkére értelmezhető, mivel csomagolástervezésben megtaláljuk a bézs (beige) és a vakondszín (taupe) színeket is, ez utóbbi a szürke és a bézs keveréke.
Bézs és vakond
A bézs és a vakondszín könnyen asszociálható az idővel, az antik dolgokkal, az időtálló piramisokkal, műemlékekkel, épületekkel, templomokkal. Csomagolástervezésben ezen neutrális színek a biztonságot, a nyugalmat, a tartósságot sugalmazzák.
Elsőként tekintsük meg a brit Burberry luxuscikk gyártó cég termékét, a Cameo Blush púder csomagolását. Maximális egyszerűség és elegancia, mindezt a jól kiválasztott betűtípussal, a dizájn visszafogottságával érik el. A klasszikus betűtípus és a doboz felületkezelése mellett szót kap annak színe is. Itt a bézs szín jól utal az eleganciára, minőséget, időtállóságot sugároz. Jól harmonizál a sötétszürke – nem fekete – felirattal. Messziről látszik róla, hogy nem egy diszkont termék a tartalma.
Következő példánk a német Babor kozmetikai cég szemfestéke. Itt is az elegancia az elsődleges, bár modernebb, mint az előző brit csomagolás – ez köszönhető a modern, talp nélküli antikvák használatának és a fémes hatású felületkikészítésnek. A vakondszín itt is az időállóságot támasztja alá.
Fehér
És elérkeztünk a legtisztább színhez, a fehérhez. Ez a szín nem okoz meglepetést, tiszta és egyszerű. A fehérről mindig a tisztaság jut eszünkbe. Nem véletlenül alkalmazzák gyógyszerek, gyerekeknek szánt termékek csomagolásánál.
A Nivea előszeretettel használja a fehér színt a csomagolásainál. Különösen ott, ahol a tisztaságról, a gondoskodásról kell meggyőzni a lehetséges vevőt. Példánknál az SOS Lotion termékcsalád tagjainál jól használják az egyszerű, tiszta tipográfiát, a szintén egyszerű és modern formával. Visszafogott, de a logó kékjének, az ezüst prégeknek és a vörös színnek köszönhetően átütő, modern és elegáns is. A csomagolás tisztán mutatja, nem olcsó termékről van szó.
És hogy ne maradjon ki korunk egyik legértékesebb márkája sem, a következő példánk az Apple iPod mini-je. Mint majdnem minden Apple termék doboza – ez is fehér. Hát nem véletlen. A fehér tisztaságával utal arra, hogy ez nem egy szedett-vedett holmi. Itt fix beszállítók vannak, a minőség tiszta, garantált. Szintén tipikus a szürke szín használata a logónál és a címsornál is. Ennél a fiataloknak szánt lejátszónál a „mini” szó színei biztosítják a kommunikációt a célcsoport felé. Remek márka, remek csomagolás.
Fekete
És itt vagyunk az utolsó színünknél, a feketénél. Ez a szín kitörölhetetlenül összekapcsolható az emberi agyban az éjszaka mágikus rejtelmeivel. A vásárlók a feketét tekintik a leghatékonyabb, legdrámaibb, legelegánsabb és legdrágább megjelenésnek. Ez különösen érvényes az élelmiszer-csomagolásra, ahol a fogyasztó többet fog fizetni egy gourmet (ínyenc) kategóriájú termékért, mint egy hétköznapiért.
Boroknál is igen gyakori a fekete szín használata. Mintánknál az amerikai Chateau Ste. Michelle Eroica borának prémiumcsomagolását mutatjuk be. A henger alakú merev doboz teljes felületére domborított papír van kasírozva, UV lakkal és arany prégeléssel ellátva (nem olcsó mulatság). A fekete és arany színek, valamint a különböző felületnemesítési eljárások mind-mind az értékállóságot, a kiválóságot sugározzák.
És végül, de nem utolsó sorban egy brit stúdió által tervezett indiai kolbász termékcsaládját mutatom be. Ahogy említettem a fekete szín kiabál a vásárlók felé: „Figyelem ínyencek, ezt vegyétek meg!”
Ajánlom figyelmükbe a http://mindentbecsomagolunk.blog.hu/ oldalt, ahol a csomagolást érintő általánosabb kérdésekről olvashat, illetve ha konkrétabb kérdések foglalkoztatják a csomagolástervezéssel kapcsolatban, akkor keresse a http://www.csomagolas-ami-elad.hu oldalt, ahol választ is kaphat kérdéseire.