Változatok borcsomagolásra

Írta: Szerkesztőség - 2014 február 14.

Szögletes borospalack

 

A kaliforniai Truett-Hurst háromtagú bor termékcsaládját szögletes borospalackban hozta forgalomba. A palackformája alapján a háromtagú termékcsalád neve California Square. A Stranger & Stranger Design Stúdiónál Kevin Shaw tervezte a palackot, amelynek grafikája és szitanyomással készült címkéje a régi alkoholos italok külső megjelenésére emlékeztet. A California Square három bora: 2012-es Valley Chardonnay, 2012-es Cabernet Sauvignon és egy vörösbor, amely háziasított Syrah, Sangiovese, Zinfandel és Merlot , amelyek mindegyike a fenntartható borászat boraiból készült.

 

 

Fotó: Truett-Hurst

 

A California Square palack, illetve a borok a 2013. szeptember végén rendezett 65. Annual Emmy Awards versenyen debütáltak, ahol egy filmsztár mutatta be. A borok ajánlott kereskedelmi ára US $ 19.99 és interneten a TotalWine.com-on keresztül megvásárolhatók.

A designerek elmondták: ha a borászatok hengeres palackok helyett a szögleteset alkalmaznák, akkor egyedül a dobozokból származó megtakarításból egymillió fát menthetnének meg, valamint a szállításnál és raktározásnál is jelentkezik megtakarítás. A szögletes palackok előnye még, hogy nem gurulnak el, ha oldalára fektetik, tárolásuk egyszerű és könnyebb.

A Truett-Hurst nem idegenkedett eddig sem a különös csomagolásoktól. A borászat a tavalyelőtti évben öt borát reciklált papírból gyártott papírba csomagolta, melynek piaci sikere volt. A hagyományos boros címkén nincs elég hely a bor történetének leírására, vagy ételreceptek megjelentetésére viszont a csomagoláson mindez lehetséges.

 

 

Fotó: Truett-Hurst

 

Művészi hordók

 

A Vylyan Pincészetet sokan úgy is ismerik, mint a bor és a kortárs művészetek “összefonója”. Szeretnek olyan ötleteket megragadni, amelyek a művészetek és a szép borok találkozásából születnek.

Egy boroshordó élettartama rövid négy évjárat. Egy kiselejtezett boroshordó igazán jobb sorsot érdemel. A képzőművészet és a borok keresztmetszetéből indult a hordók újrahasznosításának története 2008-ban. A Vylyan Pincészet és 17 pécsi művész összefogásából művészi hordó kiállítás nyílt 2008 augusztusában az I. Ördögkatlan fesztiválon. A VYLYAN Pincészet Művészi Hordók gyűjteménye évről-évre új alkotásokkal bővült. A Magyarországon élő és alkotó képzőművészek mellett nemzetközi munkák is gazdagítják a tárlatot. A Művészi Hordók állandó köztéri kiállításra egész évben várják a látogatókat a Vylyan Pincészetnél, gyönyörű panorámával, védett természeti területet körülölelő szőlőlankákkal, mediterrán hangulatú terasszal.

 

 

Fotó: Wéber Tamás

 

Ajándékot rejtő pezsgősdoboz

 

A Hungaria díszdoboz az IS Innovative Solutions és az STI Petőfi Nyomda Kft. sikeres együttműködésének eredménye. A termékhez kapcsolódó kampány kidolgozására a Törley Pezsgőpincészet Kft. kérte fel az IS Innovative Solutions ügynökséget.

A megbízás egy olyan ajándékcsomag kidolgozásáról szólt, mellyel a karácsonyi szezonban a Hungaria márka ki tud tűnni az ünnepek előtti ajándékcsomag-dömpingből, s egyben vásárlásra csábítja az embereket, a “Pezsgő másképp” felirat is ezért került a dobozra. Az IS feladata a promóció, a kampány kidolgozása, az ajándék megtervezése és annak kivitelezése volt. A grafikai munkálatokat – szintén a Törley megbízásából – a Carbon Group végezte el. A pezsgősüveghez illeszkedő ajándékcsomag tartalmazta a prémium minőségű pezsgőt, melyhez egy egyedileg gyártott, Swarovski Elements kristállyal díszített, formatervezett pohárjelölő társult, amely összesen 4 színvariációban készült el.

A csomagolás kivitelezése az STI Petőfi Nyomdában történt. A doboz 260 grammos E-hullám kartonból készült, négy szín ofszet nyomtatással. A doboz felülete matt, UV lakkozott. A grafika alapelemeit képző pezsgősüveget, poharat és ajándékot, a termék megnevezését, illetve a szlogent ezen felül UV fényes formalakkal emelték ki a szakemberek. A doboz stabilitást és védelmet biztosít a terméknek, és a ragasztási folyamat után egy mozdulattal összeállítható. A csomagolás felső részében lévő vályú az ajándék elhelyezését, rögzítését szolgálja, amely nem igényelt ragasztást, ezért költséghatékony megoldásnak minősül. A doboz alsó sarkainak meghosszabbítása – mint négy kis láb – szintén a termékkel feltöltött doboz stabilitását növelik. A doboz a 2013. évi Hungaropack Csomagolási Versenyen a Trade Magazin különdíjat nyerte el.

 

 

Fotó: STI

 

Bor fogantyús gyűjtőcsomagolása

 

A bor értékesítéséhez fontos a látványos és jól használható csomagolás, amelyet a kereskedelem és a vevő egyaránt kényelmesnek tart. A vevő megnyerésére előnyös, ha a csomagolás figyelemfelkeltő, viszont az egyszerű kezelhetőség is fontos.

Az A & R Carton felismerte az igényeket, és az interneten innovációs versenyt hirdetett. Az eredmény: 6 x 750 ml-es bor kosárszerű csomagolása. A kosárforma és annak grafikája vonzó külső megjelenést eredményez a csomagolásnak. A hordfogantyús kivitel akár nehezebb borospalackok esetén is jó megoldásnak bizonyult. Egy közepes nagyságú borászatnak megtetszett az új forma, amely még a csomagoláskor is előnyös, mert könnyen felállítható. A doboz fedele védi a palackokat és stabilitást is jelent. Az első sorozatot sikerrel mutatta be a Lehrensteinfeld EG borászat a düsseldorfi Pro Wein kiállításon, a kereskedők kedvezően fogadták. Az italok kategóriájában ProCarton díjat nyert.

 

 

Fotó: ProCarton

 

Borok állótasakban

 

A bag-in-box csomagolás már elterjedt a borcsomagolás terén, a következő megoldás a bag box nélkül, amely már jelen van számos bortermelő országban. Az amerikai PPI technologies Group fejlesztési eredménye a Redi-2-DrinQ™ VinoPaQ™ LLC és BarrelPaQ™ néven állótasakokat gyárt borcsomagoláshoz. A tasakokon kívül a csomagológépeket is gyártják. Európában Franciaországban a Le Cep Silver fejlesztett borcsomagoláshoz állótasakos technológiát a JeanJean borászattal együttműködve.

Az állótasakok számos előnyt jelentenek az üveggel szemben:

  1. A széndioxid lábnyom az üveghez viszonyítva csak 20 százalék.
  2. A felhasználás lényegesen gazdaságosabb, mert két üvegpalack tartalmát egy 1,5 literes állótasak képes befogadni.
  3. Az eltarthatóság érdekében a tasakokból töltés előtt eltávolítják az oxigént, és nitrogénnel töltik fel.
  4. Az állótasak könnyebb – mint az üvegek – és könnyebben kezelhető, a bag-in-box-hoz hasonlóan a tasakon műanyag csap van. Felnyitás után még 8 hétig eltartható hűtőszekrényben.

Tehát az állótasakos borcsomagolás környezetvédelmi szemponton kívül a borászatoknak, a forgalmazóknak és a fogyasztónak is előnyös.

A hagyományos bortermelő Franciaországban is bevezették az állótasakot, például a francia Brise de France borászat bio boraihoz.

 

 

Fotó: Brise de France