Három jármű egy sofőrrel
Szeptember közepén három impozáns külsejű Volvo-kamion hajtott fel az M1-es autópályára Lébénynél, majd Rábapatonánál lekanyarodott az M85-ös gyorsforgalmira. Az első hallásra banális hír mögött – még államtitkárok értékelése szerint is – a történelmi léptékű technikai-technológiai forradalmakhoz mérhető kísérlet áll. A három kamionból ugyanis csak az elsőt irányította hús-vér ember, a másik kettő önvezető irányítással, úgynevezett platooning-technológia segítségével, vezeték nélküli kapcsolat révén – és persze a volánnál ügyelő kísérősofőr óvó figyelme mellett – közlekedett a forgalomban.
Biztonságos forradalom
A Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt. közös tesztjének sikere bizonyítja, hogy a szóban forgó technológiával a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így nagyobb fokú biztonság mellett, kevesebb az üzemanyag-felhasználás és a baleset érhető el, és kisebb a károsanyag-kibocsátás. A tehergépjármű-vezetők Európa-szerte tapasztalható hiánya, illetve a szakma átalakulása mellett a technológia forradalmi fejlődés is indokolja, hogy Magyarország is aktívan részt vállaljon e vívmány bevezetésében.
(További részletek a Transpack decemberi számában!)
Kohout Zoltán