Őrültség – mondták, lehetetlen. Megcsináltuk!

Írta: Szerkesztőség - 2018 január 04.

– Sokkoló adat, a termőföldtől az asztalig tartó folyamatban 30% a kidobott élelmiszerek aránya. Hogyan lehetne csökkenteni jobb csomagolással a pazarlást, illetve a vele járó környezetrombolást?
– A csomagolóipar vállalatai, közte a Sealed Air egyik legfontosabb célja olyan csomagolások gyártása, amelyek használatával csökkenthető a kidobott élelmiszerek mennyisége, mérsékelhető a környezeti terhelés. Mi a legjobb csomagolás egy adott terméknek? Ennek számtalan vizsgálandó szempontja létezik. A környezetterhelés enyhíthető, ha megnöveljük a termék fogyaszthatósági idejét. Ebben a csomagolótechnológia kulcsszerepet játszik. Az eltarthatóságot például a jól megválasztott csomagolástechnológiával megduplázhatjuk védőgázzal, vákuummal, termékfüggően, mert nem minden élelmiszert lehetséges így csomagolni. Nem fakockát csomagolunk, ezért olyan technológiát kell alkalmazni, amely a fogyaszthatóság utolsó pillanatáig védi az élelmiszert, megőrzi annak élvezeti értékét, tápanyag- és vitamintartalmát. Az elmúlt évtizedekben sokat fejlődött az élelmiszeripar és a csomagolástechnológia, ez a kettő kéz a kézben jár.

– Szerintem a mai hagymák csomagolása borzasztó. Raschel-háló, de inkább lédig. Mit gondol róla?
– A hagyma hazai kiskereskedelmére egyiptomi, kínai nyomás nehezedik, amit tovább bonyolít az eltérő termelési technológia, mivel a dughagyma mellett egyéves termesztésben magról is vetik. Ezzel együtt kell a hazai termelőknek felvenni a versenyt az importtal árban, minőségben. Az egész agrár- és élelmiszeripari ágazatnak meg kell felelnie a kereskedelemi és logisztikai rendszerek és az áruházláncok által támasztott igényeknek. Ebben nagy segítség a jó csomagolás is, ami korszerű, hatékonyan működik ezekben a nagy logisztikai rendszerekben, és betölti marketingkommunikációs és esztétikai feladatait is. 2003-ban egy ízléses papírzacskó mellett döntöttünk, több áruház, terméktanács és cégek bevonásával népszerűsítettük a makói hungarikumot. Az áruházi marketing nem volt egyszerű kihívás, hiszen egy hagymát nem lehet kóstoltatni, de promóciókat szerveztünk, kérdőíveket töltöttünk, vevők által élvezhető játékokat rendeztünk az akció keretében, így hívtuk fel a figyelmet a makói hagyma hagyományaira, értékeire. Végül mintegy 5 ezer vásárló kérdőíves adathalmazából írtam meg a főiskolai szakdolgozatomat.

– Volt olyan érzése, hogy “na, kislány, most megizzasztunk”?
– Nem, bár korlátozott volt a lehetőség. Nem volt sok időnk a munka elvégzésére, a pénz is szűkös volt, így nem tudtunk egyetemi kutatóhelyeket megbízni. Ellenben számítottunk a beszállítóink tudására és a saját erőnkre. Mindenki tett hozzá egy kicsit. A projekt vége diadalmenet lett! Foodapest díjat nyertünk a Vitagora márkanév alatt gyártott csomagolt salátákkal. Fejlesztésünk előrébb járt, mint a fogyasztói igények, így a termékfejlesztés után a kereskedelmi feladatoknál újabb kihívással néztem szembe. Mára a konyhakész csomagolt saláták piaca dinamikusan fejlődik itthon és egész Európában.

– Hogyan igazolt át a Sealed Air-hez?
– Egy élelmiszeripari kiállításra érkeztünk Párizsba, és tudomást szereztünk róla, van ott a cégnek egy bemutatóterme. Leesett az állam: 16 féle csomagológép működött egyszerre, és bármit be lehetett csomagolni a helyszínen. Órák múlva egy gép mellől rángattak el, hogy záróra. Nem vettem észre, mennyi az idő, úgy beletemetkeztem a munkába. Ha valaki ezt a lehetőséget egy évvel korábban, a saláta csomagolási problémáink idején megemlíti, mennyi energiát, bajt megelőzhettem volna! Tengernyi szakmai kérdés merült fel bennem, amit ott azonnal fel is tettem, és jórészét megválaszolták a cég szakemberei. Ott azt mondtam magamban, ha egyszer kapok lehetőséget, én itt fogok dolgozni. Fél év múlva újsághirdetésben mérnök üzletkötőt kerestek.

– Hogyan zajlik egy-egy csomagolási ajánlat?
– Nagyon sokszor gyűjtőpontként mi vezetjük a projektet. A saját technológiákon, gépeken kívül, sok partnercéggel dolgozunk együtt, így a gyártókat komplett, kulcsrakész megoldásokkal tudjuk segíteni. A projekt során tárgyalok a fejlesztést kezdeményező gyártóval, vagyis a megrendelővel, majd eldöntöm, házon belül, vagy a partnercégeinktől milyen segítségre, szakemberre van szükségem a projekt sikeres megvalósításához. Sokszor nagy csapattal dolgozunk, 8-10 főt is bevonunk a projektbe, néha egymagam oldom meg a feladatot. A megrendelő döntése előtt számos kérdésben kell egyeztetni, tárgyalni, mindenki kifejti, mit szeretne, milyen igényei vannak a termelési, műszaki, marketing, kereskedelmi, pénzügyi osztálynak, ezeknek kell megfelelünk, amikor átadjuk az ajánlatot. Sok jó, de sajnos sok rossz beruházási döntést is láttam. Egy csomagolóipari beruházás akár 1-2 millió dollár, vagy még magasabb értékű is lehet, és 5-10 évre szól. A döntés nagy felelősség, a döntési folyamat sokszor nagyon komplikált. Ezeket az összetett kérdéseket elektronikus felületen nem lehet megbeszélni, sok-sok egyeztetés, információ előzi meg a döntést. Ha sikeres egy csomagolásfejlesztés, sikeres lesz a folyamat valamennyi szereplője a termék gyártójától kezdve a kiskereskedőn át. A tárgyalóasztalhoz a szakma krémjét alkotó szakembereket ültetjük le. Készítünk egy pillanatképet, és elképzeljük, mi lesz 5-10 év múlva.

– Egy vákuumfólia ráfeszül a húsra. Megakadályozható a migráció?
– A csomagolóanyagoknak szigorú szabályozásoknak kell megfelelniük, ebben az unió nagyon konzekvens. Ha egy élelmiszergyártó feltünteti a termékén például, hogy csomagolóanyaggal együtt süthető, főzhető, mikróban melegíthető, akkor a csomagolóanyag-gyártónak kell garantálnia, hogy a hőkezelés során is megfelel az anyag az előírásoknak, és nincs kockázat a migráció terén.

– Egykori gyöngyösi és gödöllői diáktársai értik, hogy miről beszél, mivel foglalkozik?
– Anyukám jó 12 éve nem érti, a lánya mit is csinál pontosan, a barátaimat csak az általános fogyasztói edukáció szintjéig traktálom a szakmámmal. De az emberek érdeklődőek, kérdéseik vannak az élelmiszerekkel kapcsolatban, hiszen ez bizalmi termék, mindannyian jó minőségű, biztonságos ételeket akarunk enni, ezért ez a téma fontos mindenki számára. E beszélgetés után Ausztriába megyek, onnét Svájcba. Ez idő alatt a férjem istápolja 5 éves kislányunkat. Nagyon sok támogatást kapok a családomtól, és nagyon komoly internetes feladat-naptárat működtetünk, így mindenki tudja, mi a dolga. Menedzseréletünk van, amihez sok egyeztetés, rugalmasság és kompromisszum kell, de igyekszünk megtartani a klasszikus értékeket is.