fbpx

A láb arra megy, amerre a szem néz

Írta: Szerkesztőség - 2018 január 26.

Február 27 és március 1 között fogadja látogatóit a Beviale Moscow 2018 italgyártási szakvásár. Az oroszországi és a Moszkvában várhatóan megjelenő keleti országok gyártói kooperációs lehetőségeket kínálnak a magyar vállalatok számára is.

Teljes lánc

A Német-Magyar Gazdaság Házában tartott ismertetőn elhangzott, a nemzetközi italgyártás-ipari rendezvényen a bevált programok mellett természetesen ismét szerepelnek új ötletek, és nemcsak a sörrel kapcsolatban, még ha a sör volt és marad is a szakvásár középpontja. Az italipar teljes folyamatláncát egy helyszínen összegző moszkvai rendezvény kedveltté vált az italipari vállalatok körében. A legutóbbi seregszemlére majdnem minden második kiállító (40%) külföldről érkezett, mindenekelőtt az EU tagországaiból, valamint Kínából és az USA-ból. A magyar italgyártást, akárcsak legutóbb, ezúttal is várhatóan a Magyar Borok Háza fémjelezte, fémjelzi majd.

Lassú ébredés

A szakmai kínálat mindent magában foglal, amire egy italspecialista csak vágyhat – fogalmazott Thimo Holst, a nürnbergi és a moszkvai szakvásárok projekt menedzsere, legyen az akár sör, bor, pezsgő, ásványvíz, égetett szesz, alkoholmentes ital, akár folyékony tejipari termék palackozásához és csomagolásához szükséges gép és berendezés. Oroszország gazdaságáról szólva elhangzott, 4-6 konszern kezében összpontosul a sörforgalmazás és gyártás, azonban lassan, de folyamatosan erősödnek a kisebb sörfőzdék, körükben élénkül a gépesítési, a palackozási igény. A gazdasági programjaik a saját, nemzeti termelésüket támogatják, ez fokozza a tejipari, bor és söripari csomagoló, palackozó gépek és berendezések iránti igényeket, amelyek jellemzően külföldről érkeznek. Thimo Holst szerint Oroszországban semmi nem történik gyorsan.

Az ország lassan, de folyamatosan fejlődik. Az ottani piacok megismeréséhez türelem szükséges, az orosz emberek hűségesek, megbecsülik azokat, akik az első kisebb szél miatt nem hagyják ott őket. A közelgő moszkvai kiállítás érdekessége, ezúttal egy önálló, elkülönített pavilonban kapnak helyet a borágazat képviselői, illetve kiemelt módon mutatkoznak be a PET-palack készítők, címke- és a záródugó gyártók, valamint a csomagoló segédanyagokat kínálók.

Magyar kilátások

A magyar vállalatok számára több lehetőséget kínál Oroszország. Érthetetlen, hogy a lehetőségekkel csak kevesen élnek, holott, például a magyar borágazatnak nagyon jó a híre – fogalmazott Ullrich Umann, a Germany Trade & Invest szakértője. Elismerte, a rubel értékének zuhanása sokakat elriasztott az orosz piacoktól. Az uniós megszorítások sem használtak az országok közötti kereskedelem fejlődésének. Az orosz gazdaság mára, a kezdeti visszaesés után visszatért a növekedéshez, illetve a nemzetközi embargó miatt kiváltották a külső forrásigényeket belső hitelekre, és szűk körbe szorították az inflációt. Elérték, hogy gyakorlatilag versenytárs nélkül dolgoznak például a mezőgazdasági, élelmiszeripari cégeik. A moszkvai kormány támogatja az élelmiszerágazatot, ennek következtében Oroszországban megtermelt élelmiszerek foglalják el a boltok polcainak döntő részét. Az italágazatban lényegében befejeződtek a bő egy évtizede megkezdett beruházások, ennek köszönhetően a világ nagy márkái megvetették a lábukat. Napjainkig 88 projektet zártak le 40 cég érdekeltségében. Az orosz gyártók, befektetők mellett főként az USA-ból érkezett társaságok jeleskedtek az összesen 4,5 milliárd dollárt igénylő fejlesztésekben. A források 57%-a a gyártást bővítette, 21% erősítette az értékesítést, 10% jutott a szállítás, logisztika területére. Ullrich Umann szerint a magyar élelmiszeripari gép- és berendezés gyártók és forgalmazók elbizonytalanodtak az oroszországi kereskedésben, még azokon a területeken is, amelyekre nem terjed ki az embargó, például az alkoholmentes italgyártásban használt gépekre, technológiákra. Ennek lett a következménye, hogy a korábbi 4,3%-os arány mostanra 0,7-re csökkent. Gyakorlatilag nincs magyar alma- és körteital-kivitel sem, illetve az alkoholos italok értéke mindösszesen évi 3 ezer dollár.

Nehéz piacon

Ullrich Umann megjegyezte, a verseny éles az italgyártó-ágazatban, hiszen a fejlesztések következtében Oroszországban telítődött az italpiac. Az új igényeket a korszerűsítések vezérlik. Csökken a sör és a vodka fogyasztása, emiatt visszaesett a gyártók termelése. A vásárlók körében átrendeződik az italfogyasztás, emelkedik a minőségi italok iránti igény, ez pedig befolyásolja az egyes italfélék palackozását, kiszerelési formáját. Például a söröknél vezet a 1,5 literes műanyag palack (39,9%), fej-fej mellett halad
az üveg és az alupalack (26-24%), 12% a hordós kiszerelés aránya. A habzóborok esetében látványosan nőtt a palackozás igényessége. Ásványvizet, szénsavas italt, kvászt és gyümölcslevet több mint 2000 vállalat palackozik, további 1500 cég forgalmaz, értékesít. A bővülés egyik területe az ásványvíz, a vásárlás mennyisége folyamatosan emelkedik, az orosz lakosság éves személyenkénti fogyasztása 36 liter, ez jóval alatta marad az európai kiskereskedelmi forgalomnak.

Tegyék láthatóvá, hogy mivel foglalkoznak! A vásárokon alig néhány négyzetméter terület áll az egyes gyártók rendelkezésére, itt kell felkelteni partnereik érdeklődését a termékeik, fejlesztéseik, szolgáltatásaik iránt! – hangoztatta Karla Jügel vásári marketingszakértő a Beviale Moskow 2018 szakvásár leendő kiállítóit megszólítva. A láb arra megy, amerre a szem néz – tette hozzá, hiszen egy-egy szakvásáron a versenytársak ott vannak mellettünk, velük összehasonlíthatóak vagyunk, ezért különleges dolgot kell felkínálni, egyedi üzenetet kell adnunk magunkról. Karla Jügel általános tanáccsal szolgálva hozzátette, a vásárlátogatók érdeklődésére jó előre felkészülni, illetve egy-egy vásár tovább tart, mint a kapuk bezárásáig tartó idő, hiszen a lényegi munka a vásár után kezdődik, amelynek első lépése a kapcsolatok elmélyítése, az érdeklődés felkeltése.