Az emberi elme nagyszerűségét nemcsak a szellemi, hanem a műszaki-technológiai vívmányok is méltatják – különösen az olyan pályaívek, mint Hub van Doorne holland mérnöké, akinek 90 éve nyitott sörgyári műhelyéből egy világraszóló sikertörténet indult útjára a mai DAF-kamionokkal.
Így kerültek a versenytársak elé
Van Doorne 1928. április 1-jén nyitotta meg kis gyártóműhelyét a hollandiai Eindhoven városában. A szerény kezdetek után a DAF egy világméretű vezető tehergépkocsi-gyártóvá fejlődött, amely az innovációra, a minőségre és a szállítási hatékonyságra helyezi a legnagyobb hangsúlyt. A Van Doorne’s Aanhangwagen Fabrieknél (rövidítve a DAF-nál) a pót- és félpótkocsik gyártásánál az egyik újdonság egy speciális hegesztési eljárás volt, amelynek révén a járművek nagy teherbírásukkal és kisebb saját tömegükkel tűntek ki a versenytársak közül. A másik páratlan újdonság a DAF 1936-ban bemutatott konténerszállító pótkocsija, amelyet arra terveztek, hogy gyorsan lehessen fel-, illetve lerakodni konténereket vasúti kocsikról. Ez egy nagyon korai példája volt az intermodális fuvarozásnak, amellyel a DAF a világ egyik első, konténerszállító pótkocsikat gyártó vállalatává vált. Nem sokra rá 3, 5 és 6 tonnás tehergépkocsi-alvázak előállításával elindult az a tehergépkocsi-gyártó vállalat, amelyet ma is ismerünk.
Élvonalban a saját motorokkal is
A DAF története során élen járt a sajátmotor-fejlesztésben is, így motorjait már 1959-ben turbóval, majd 1973-tól töltőlevegő-hűtéssel látta el, s folyamatosan kisebb fogyasztású motorokat fejlesztett. A 2005-ben alkotott PACCAR MX motor már azért kerül a DAF összes nehéz-tehergépkocsijába és a Kenworth, illetve Peterbilt teherautók csaknem felébe, mert már figyelemre méltóan kis motorfordulatszámnál is nagyon hatékonyak, s így takarékosak is.
Hasonlóan haladt a komfortos sofőrfülkék fejlesztése is, amelyek nemcsak a szervizelés, hanem az üzemeltetési költség, a biztonság és a kényelem terén is etalonnak számítanak a mai napig.
Erre tart a DAF élvonalbeli innovációja
A DAF teherautóinak kiváló minőségét és innovatív jellegét mutatják az elnyert szakmai-iparági díjak (öt Év Tehergépkocsija díj: 1988, 1998, 2002, 2007 és 2018) is. A jövőbeni innovációk egyik fő irányát természetesen a tehergépkocsi-konvojozás fejlesztése jelöli ki. A DAF már 2015-áben bemutatta e megoldását, az EcoTwin járműrendszert, amelyben a konvoj járművei automatikusan követik a felvezető tehergépkocsit, így kevesebb fogyasztással és CO2-kibocsátással közlekednek, támogatva a gördülékenyebb forgalomáramlást. Az EcoTwin sikere révén csak a DAF vesz részt az angliai konvojozási kísérletekben. A DAF emellett vezető európai technológiafejlesztési projektekben is részt vesz, hogy széles körű tapasztalatokat szerezzen az alternatív elektromos és hibrid hajtásláncokkal.
A DAF legjei világszerte
Nem csoda, hogy a világméretűvé fejlődött DAF termékeit a világ több országában gyártják, és öt földrészen, 1100 független márkakereskedőnél értékesítik. Tehergépkocsijaik mellé a PACCAR Parts és a PACCAR Financial által nyújtott élenjáró szolgáltatások biztosítanak támogatást.
„A DAF kiváló tehergépkocsik teljes választékával áll rendelkezésre, amelyek az iparág legkisebb üzemeltetési költségeit, legnagyobb szállítási hatékonyságát és legmagasabb szintű járművezetői kényelmét kínálják” – mondta Preston Feight, a DAF elnöke.