A természetes az új luxus

A finnországi kisüzemi szeszfőzde, a The Helsinki Distilling Company megbecsüli a nyersanyagokat, és megalkuvás nélkül ügyel minden részletre. A Helsinki White Dog nevű new make spirit* és annak csomagolása olyan márkamegjelenést alkot, amelyben a nyers természetesség találkozik a luxus kivitelezéssel.

A napforduló-ünneppel kezdődött… Minden a nyersanyaggal – a finn rozzsal – és egy szimpla kérdéssel kezdődött. A három whisky-kedvelő férfi – Séamus Holohan, Kai Kilpinen és Mikko Mykkänen – együtt ünnepelte a nyári napfordulót, és közben amerikai rozswhisky-t kortyolgatott. Azon tűnődtek, hogy miért nem készül finn rozswhisky, miközben az amerikai whisky-lepárló üzemek Finnországból vásárolják a rozst – annak kiváló minősége miatt. Eltelt néhány év, és a három barát kezébe vette az ügyet, és 2014-ben megalapították saját lepárlóüzemüket, a The Helsinki DistillingCompany céget, amelyben lefőzték, majd a Helsinki teurastamói kisüzemi szeszfőzdéjében hordókban érlelték tovább a whisky-t.

A nyersanyag iránti tisztelet

Már az első naptól kezdve arra törekedtek, hogy a márkamegjelenésben hangsúlyozzák az első osztályú nyersanyagot, nevezetesen a finn rozst és árpamalátát. 2017-ben mutatták be a The Helsinki Distilling Company első whisky termékeit, amit számos más szeszes ital és egyéb italféleség követett. 2018 tavaszán jelent meg első saját készítésű new-make spirit, aminek a Helsinki White Dog nevet adták.

„A new-make italok egyre nagyobb helyet foglalnak el a kisüzemi szeszfőzdék kínálatában”, mondja Kilpinen.

A kontraszt alkotta egyensúly a csomagolásban

A Helsinki White Dog italt a fogyasztóknak 2018 tavaszán mutatták be. A piaci bevezetéshez olyan csomagolást terveztek, ami tökéletesen tükrözi a The Helsinki Distilling Company által célul kitűzött prémium képet. „A fogyasztói piacon rendkívül fontos szerepe van a csomagolásnak. Ez alakítja ki az első benyomást a márkáról és utal a termék várható ízére”, állítja Kilpinen. A csomagolásnak ki kell fejeznie a cég ízlésfilozófiáját, aminek lényege az, hogy megbecsüli a tiszta nyersanyagokat és ügyel kontrasztos elemek finomhangolására. „Ez nálunk, a Helsinki White Dog-nál az édes íz és a maláta zamatának egyensúlyát jelenti – mindkettő hangsúlyos, de egyik sem nyomja el a másikat”, magyarázza Kilpinen. Ugyanez érvényes a csomagolásra is. Hasonló egyensúlyt alkot a Metsä Bord fehér kraftliner alapanyagának organikus felülete a meleg prégeléssel kialakított finom részletekkel. Ilkka Harju, a Metsä Board csomagolásszolgáltatási igazgatója, Kilpinennel és Aleksi Ahjopalo-val, a The Helsinki Distilling Company művészeti igazgatójával együtt részt vett a tervezési folyamatban. A csomagolás középpontjába maga a bevonat nélküli, nyomatlan, tiszta karton került. A felületbe préselt aranyfólia-részletek gyönyörű 3D-hatást és kontrasztot képeznek a karton anyagával, és szinte mágnesként vonzzák a tekintetet.

Tapintható természetesség

A csomagolás a The Helsinki Distilling Company, a kartont szállító Metsä Board és a mikrohullám gyártó DS Smith Sheetfeeding and Starcke együttműködésével készült. Ez utóbbi gyártotta a végső csomagolást, beleértve a meleg fóliaprégelést is.

Kilpinen, Ahjopalo és Harju első tervezési találkozóját követően néhány héten belül el is készült a termék. „Rendkívül dinamikus projekt volt. Ennek titka az egyszerűségben rejlett: magában a végtermékben, valamint a felesleges gyártási műveletek elhagyásában”, hangsúlyozza Harju. „Az első lépés a megfelelő anyag meghatározása volt. Már ott, helyben fontos döntéseket hoztunk, amelyekből a legfontosabb az anyag kiválasztása volt. Rögtön megéreztük, hogy a The Helsinki Distilling Company számára a mikrohullámhoz a Metsä fehér fedőpapírja, a Metsä Board Natural WKL Bright lesz a legjobb választás.”A minta elkészítése után Kilpinen is egyetértett abban, hogy a karton mind megjelenés, mind tapintás szempontjából tökéletes. „Prémium termék esetében döntő fontosságú a hitelesség érzése”, emelte ki. „A csomagolás bevonat nélküli anyagának természetes minősége a természet tapintásának érzését kelti.”

A helyi szellem támogatása

A The Helsinki Distilling Company számára a finn cégek, a Metsä Board és a Starcke melletti döntés természetes partneri választás volt. „Nevünkből eredően egyértelmű, hogy helyi vállalkozás vagyunk, ezért érdemes lokális gyártókat választani, különösen annak tudatában, hogy a helyi anyagok rendkívül magas minőséget képviselnek és a fenntarthatósági szempontoknak is megfelelnek”, mondja Kilpinen. „Nagyra értékeljük a Metsä fenntarthatósági hitelesítő adatait – magától értetődik, hogy ez ugyanolyan prémium márka, mint a miénk, és ugyanúgy fenntartható forrásokból származó anyagokat használ.”

Az északi erdőkből származó friss rost természetes párja a finn rozsból és árpából készült párlatnak. A megfelelő részletekre való odafigyeléssel válnak a nagyszerű nyersanyagok a luxus leghitelesebb definíciójává.

* a whisky fő összetevőiből, desztillálással készített színtelen párlat, amit legalább három éven keresztül tölgyfahordóban kell érlelni, hogy whiskynek lehessen nevezni ‒ a ford.

Forrás: Metsä Board Sommerausgabe 2018, Szöveg: Mari Suonto, Fotó: Seppo Samuli, Fordítás: LUPE Magazin

csomagolás fenntarthatóság fogyasztó környezetbarát luxus