fbpx

Smart Logistics 2019 – trendek, kihívások és jövőbeli irányok

Írta: Szerkesztőség - 2019 július 18.

A Portfolio az idei évben is megrendezte a Smart Logistics konferenciát, ahol a világpiaci és a magyar logisztikai trendek mellett szó esett többek között az árufuvarozás kihívásairól és a csomagolás- és raktárfejlesztési újdonságokról is.

Valósággá válhat útjainkon az önvezető jármű?

Napjainkban mind gyakrabban halljuk, hogy az árufuvarozás egyik legnagyobb kihívása a gépkocsivezető hiány. De vajon van realitása a közeljövőben a sofőrnélküli vontatóknak? Önvezető járművek léteznek, de egyelőre csak zárt rendszerben dolgoznak. A Volvo Trucks az első, aki felkérésre önvezető flottát biztosított megbízója számára: a kamionok Norvégiában egy kőbányából a kikötőbe szállítják alagutakkal és szerpentinekkel tarkított 6 km hosszú útszakaszon a rakományt. Ezek a járművek küllemre megegyeznek a közúton közlekedő járművekkel, s akár pilóta is beleülhet, ismertette Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. A kamionok önmaguk végzik a rakodáshoz szükséges tolatást is a rakodógép-kezelő utasítására.

Az önvezető jármű másik formája a Platooning, az úgynevezett konvojozás, aminek tesztelése már közúton is zajlik. A Platooning esetében csak az első járműben ül gépkocsivezető, az összes többi „hozzákapcsolt” járműben csak a teszt ideje alatt felügyeleti jelleggel tartózkodik pilóta. A járművek hálózatba kapcsoltak, így amit az első kamion csinál, azt teszi a többi is. A közöttük lévő távolság csak akkor változik, ha például egy személyautó közéjük áll, mert felveszik a szabályos követési távolságot.

A Volvo Vera a teljes önvezetés alternatívája, ahol már a fülke sem kapott helyet. A járműből eddig egy példány készült: emberi koordinálással nem képes haladni, az előre beprogramozott útvonalat teszi meg. A Volvo Vera a közlekedési szabályokat is betartva jut a célállomásra.

Fáczán Gergely szerint nem valószínű, hogy a teljesen önvezető vontató a közeljövőben a közutakon is megjelenik, inkább a logisztikai központok közötti szállítás valós alternatívája. Amennyiben az önvezető járművek szériaéretté is válnak, a jogi akadályokkal akkor is számolni kell. Jelenleg nem tisztázott például, hogy egy esetleges más tulajdonában okozott kárért ki a felelős: a gyártó, az üzemeltető vagy senki?

Újdonságok a csomagolóiparban

A konferencia külön szekciót szentelt a csomaglogisztika és raktározás terén nyújtott legújabb technológiai megoldásoknak és s a jövőbemutató fejlesztéseknek. A vállalkozások gyakran nem fordítanak elég figyelmet arra, hogy a raklaprögzítéshez milyen zsugorfóliát választanak, pedig ezzel éves szinten sok pénzt spórolhatnak. Nem érdemes indokolatlanul vastag zsugorfóliát vásárolni, s a minőségre is érdemes figyelni, hangsúlyozta előadásában Homolya Péter, a Golden-Pack Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. Kiváló választás a cég vékony Smart fóliája, hiszen ezzel a termékkel ugyanannyi pénzért több fóliát vásárolhatunk, ráadásul a tartása is kiváló.

A Golden-Pack biztonsági ragasztószalagjával véget vethetünk a csomag illetéktelen felbontásának: eltávolításakor látható nyomot hagy a felületen, így azonnal kiderül, ha megbontották. A ragasztószalag emblémázva is rendelhető, így még teljes átcsomagolással sem tüntethető el a felbontás jelei.

A cég saját fejlesztésű sorszámozott biztonsági ragasztószalagot is kínál, aminek eltávolítása során vörös színű nyomattal figyelmezteti a rossz szándékkal közelítőt. A sorszámozott ragasztószalag a kereskedelemben nem beszerezhető, nem pótolható. Amennyiben a ragasztószalag sorszámát feltüntetik a szállítólevélen, megérkezéskor ellenőrizhető, hogy hozzá nyúltak-e a szállítmányhoz.

A konferencia előadásai is azt erősítették, hogy a digitalizáció és a robotizáció a logisztika területén egyre hangsúlyosabb kérdés a munkaerőhiány és a hatékonyság tekintetében egyaránt.

Csomor Zsolt