fbpx

3D-s medertérképet ad az új mérőhajó

Írta: Kohout Zoltán - 2019 november 11.

Uniós kikötőfejlesztés

A Duna kihasználtságának fokozása és a vízi szállítási hatékonyság növelése nemcsak környezetvédelmi érdek, hanem nemzetgazdasági is, és a jelentős tartalékaink vannak ebben a szegmensben – írtuk márciusban, amikor a folyam magyarországi szakaszára érvényes kikötőfejlesztési főterv kidolgozása kezdődött az Európai Unió 1 millió eurós támogatásával. Miközben több, a hajózhatóságot javító intézkedés már folyamatban van, a kikötőfejlesztési főterv célja hiánypótló, átfogó terveket készíteni a Duna-menti kikötői infrastruktúra és kikötői szolgáltatások fejlesztésére.

Medermérés a Gardával

A programzáró sajtótájékoztatón (2019. november 11-én) megkeresztelik a Garda mérőhajót, amelynek elsődleges feladata az ágazati dunai medermérések elvégzése lesz. A hajó, rámpaszerkezetűen nyitható orra révén, a méréseken kívüli vízügyi feladatok ellátására is alkalmas. A projekt kulcsfontosságú eszköze a mérőhajó, amivel a hajózást jelentősen befolyásoló gázlók, szűkületek rendszeres mérését a vízügyi ágazat hatékonyan végre tudja hajtani. A hajó többsugaras fejjel van ellátva, mely alkalmassá teszi, arra, hogy teljes – kvázi 3D-s – mederképet kaphassunk.

Nem a betonozás a cél…

Márciusban a programban részt vevő Ex Ante tanácsadócég illetékese azt mondta: cél, hogy a kikötők képes legyenek logisztikai központként és ipari parkként is funkcionálni, a termeléssel sikerül összekötni a logisztikai profilt. A főtervben új elem az ipartelepítés, iparfejlesztés azért, hogy az ipar alapanyagok, termékeik szállítása révén kihasználja a vízi utat, a vízi szállítást. Ugyanakkor nemcsak új ipari parkról lehet szó, hanem kihasználatlan övezetek revitalizációjáról, be költözik gazdasági tevékenység. Ha a főterv révén néhány komoly beruházás sikeres, és néhány nagy befektető – mint például a Győr–Gönyű-kikötő esetében a Wuppermannal – betelepíthető, akkor a főterv máris megérte. „Nem az a cél, hogy ha már kapjuk a pénzt, akkor betonba öntsük, hanem az, hogy élő, termelő, munkahelyet létrehozó és termelést folytató ipari-logisztikai övezetek jöjjenek létre” – fogalmazott év elején Barna-Lázár Zoltán, az Ex Ante ügyvezetője.

(Dr. Polinszky Tibor képei illusztrációk)