Kitörni a műanyagcsapdából

A nagy-britanniai Iceland Foods fagyasztott élelmiszert forgalmazó lánc bejelentette, hogy 2023-ra minden műanyag csomagolását ki akarja cserélni kartonra. Az Inspire Ian Schofield-al, az Iceland Label & Packaging átalakulásért felelős menedzserével beszélt.

2018 januárjában az Iceland Foods bejelentette, hogy a saját termékeinek műanyag csomagolását 2023-ig ki szeretné cserélni kartonra, ami nagy médiavisszhangot keltett. Ian Schofield csomagolásmenedzser ebben a döntésben személyes karrierjének iróniáját látja. „Amikor 40 évvel ezelőtt csomagoló-technikusként végeztem, akkor a csomagolásokhoz minél több műanyagot kellett használnunk. Ma pontosan fordítva van: az összes műanyagtól meg kell szabadulnunk.

”Schofield korábban már dolgozott hosszabb ideig az Iceland Foods-nál, majd öt évvel ezelőtt ismét visszatért a céghez. 2012-ben Malcolm Walker, aki 1970-ben megalapította az Iceland Foods-ot, egy befektetési társaság segítségével új alapokra helyezte a társaságot. Felajánlotta Schofieldnek, hogy ismét dolgozzon a társaságnál, és legyen a vállalkozás saját termékcsomagolásainak felelős vezetője. A cél a fenntarthatóság volt. „Három oka volt a döntésnek” – mondta Schofield. „Richard Walker, Malcolm fia, aki a cég vezérigazgatója – mellesleg szörfös – elmesélte, valahányszor vízen van a deszkájával, mindenhol műanyag hulladékok veszik körül. Miután megnéztük a BBC Blue Planet sorozatát, felismertük mennyire komolyan kell vennünk a műanyaghulladék problémáját. Harmadsorban elterveztük, hogy piacra dobunk egy sor terméket gyermekek számára, és teljes őrültségnek tűnt, hogy ezeket műanyagba csomagoljuk.

”Nem volt nehéz az irányváltás egy ilyen nagy vállalatnál, megszabadulni a műanyag csomagolásoktól?„

Évente összesen 3 milliárd font árbevételt realizálunk, de meglehetősen kicsik vagyunk a nagy szupermarketláncokhoz képest. Ezért megy nekünk gyorsan az irányváltás. Olyan mozgékonyak vagyunk, mint egy versenycsónak, szemben az olyan nehézkes szupertankerekkel, mint például a Sainsbury’s vagy a Tesco. És arról vagyunk ismertek, hogy gyors döntéseket hozunk. Tel jes ellátási láncunkat kontrolláljuk, és minden árubeszerzőnk pontosan tudja, hogy már nem fogadunk el készételeket vagy egyéb termékeket műanyag csomagolásban. A teljes cég támogatja a projektet.

”A legnagyobb kihívás az volt, hogy a csomagolás megváltoztatása nem befolyásolhatja a fogyasztói árat. Nem lehet magasabb árakat kérni – mondta Schofield – mert a vevők már nem tudnak pénzt költeni élelmiszerre.

„Bár a felmérésekben az emberek azt mondják, hogy a fenntarthatóság érdekében elfogadnák a magasabb árakat, de a valóság mást mutat. A második kihívás az volt, hogy alternatív anyagokat találjunk. A karton alkalmazása kézenfekvőnek tűnt. Fenntartható erdőgazdálkodásból származó termékeket használunk. A fóliáknál nehezebb a helyzet, bár léteznek olyanok, amelyek cellulózból készülnek. De amikor a gyártóktól megkapjuk a műszaki adatokat, gyakran nincs információ a minőségükről, és sok fólia műanyagot is tartalmaz.

”Az Iceland Foods nagyon elkötelezett a környezet iránt, sőt hatalmas mennyiségű olyan műanyag csomagolást vásárolt vissza, amit a társaság ma már karton csomagolással helyettesít.

„Számos fióktelepünkön állítottunk fel automatákat, ahol az ügyfelek visszajuttathatják a műanyag csomagolásokat, és pénzt, vagy kuponokat kapnak érte. Ezután gondoskodunk arról, hogy ezeket a csomagolásokat újrahasznosítsák, így nem kerülhet mikroműanyag az óceánokba.”

Milyen reakciók érkeztek erre?

„Rendkívül pozitív, nemcsak ügyfeleink részéről, hanem mindenkitől, aki érintett ezen a területen. Ezt nem azért tesszük, hogy pénzt keressünk, hanem azért, mert helyesnek találjuk. Valóban mi voltunk az elsők az élelmiszerpiacon, akik ezt megtették.”

Az Iceland Foods gyakran használ Incada kartont, amit a Workington Iggesund-gyárban készítenek.

„Szeretjük ezt az anyagot. Fenntartható erdőgazdálkodásból származik, ahol egy kivágott fa helyett akár három újat ültetnek. Erről személyesen is meggyőződtem. Ezenkívül az Iggesund által használt összes rostot többször is felhasználják. Az Incada fantasztikusan jól nyomtatható – minden prémium termékünkhöz ezt használjuk. Kiválóan hajtogatható még a nagysebességű gépeken is, a dobozok pedig az utolsó feldolgozási szakaszban magasfényű bevonatot kapnak. Ez különleges hatást kölcsönöz a termékeknek.”

Hogyan látja a csomagolási technológia jövőjét?

„Nagyon pozitívan! Igaz, nem kevés kompromisszumot kell kötni, amikor a műanyagot rost alapú termékekre akarjuk lecserélni. Lehet, hogy nem minden termékünk rendelkezik pontosan ugyanazzal az eltarthatósággal, mint korábban, de mindig gondoskodunk arról, hogy biztonságosan legyenek becsomagolva, még akkor is, ha más a csomagolás. Előbb-utóbb eltűnik a műanyag az összes szupermarketből, ebben biztos vagyok.”

Öt „anti-plasztik” tipp

Tartsa a fejében: El az összes műanyaggal!

* Használjon minél kevesebb csomagolást! Sok gyártó szükségtelen dolgokat használ, például műanyagtálcákat, elválasztó-fóliákat és fedeleket.

* Győződjön meg arról, hogy a társaságnál mindenki megérti-e, mennyire fontos a csomagolás! Sokan teljes egészében a termékre összpontosítanak, de a csomagolás kialakításának is a termékhez kell igazodnia.

* Nem csak az elsődleges csomagolásról van szó, hanem a másodlagosról is, például a zsugorfóliáról, amellyel a csomagokat a raklapon rögzítik. Az Iceland újrahasznosítja a zsugorfóliát, és zacskókat készít belőle. * Gyakoroljon nyomást a regionális és nemzeti szintű hatóságokra az újrafeldolgozás működtetése érdekében, mert ez az ön életét és bolygónk helyzetét is javítja!

Forrás: Inspire 2019/61
Szerző: Michael Dee
Fotó: Iggesund
Fordítás: LUPE Magazin

csomagolás fenntarthatóság környezetvédelem műanyag újrafeldolgozás