fbpx

Tévhitek az elektromos autókról

Írta: Csomor Zsolt - 2020 április 03.

Tíz évvel ezelőtt az emberek még nem igazán tudták, mi is az elektromos autó. Napjainkra egyre tájékozottabbak vagyunk, és mindinkább megbarátkozunk az e-autóval. Azonban sokak fejében még mindig rengeteg negatív prekoncepció él az elektromos autókkal kapcsolatban.

A Volkswagen egy blogbejegyzésben próbálta helyre tenni a téves elképzeléseket, ezért összegyűjtötték az elektromos autó körüli leggyakoribb tévhiteket:

„Az elektromos autók károsabbak a környezetre, mint a hagyományos modellek”

Tanulmányok alapján az Európai Unió jelenlegi villamosenergia-összetételében is kevésbé szennyezők az elektromos autók, mint a benzines, dízel vagy hibrid társaik. A második gyakori ellenérv az akkumulátorok gyártása során kibocsájtott CO2. Itt általában az elektromos autók ellenzői egy korábbi, a Svéd Környezetvédelmi Intézet által elvégzett kutatásra hivatkoznak, ahol igen magas szintet állapították meg. Azóta azonban az intézet ezt korrigálta, aminek köszönhetően több mint a felére estek vissza az értékek.

„Az elektromos autózás a gazdagok kiváltsága”

Régebben az elektromos modellek ára jóval magasabb volt a hagyományos kivitelekhez képest, azonban ez a különbség az idővel egyre csökken. A jövőben pedig az elektromos autók valószínűleg olcsóbbakká válnak, mint a belsőégésű motorral szerelt társaik. Ráadásul a fenttartásuk jóval kedvezőbb, és a „tankolás” is olcsóbb. Most még lehet, hogy a tehetősebbek járnak elektromos utóval, a jövőben viszont ugyanolyan elterjedtek lehetnek, mint ma a benzines vagy a dízel autók.

„Túlságosan hamar tönkre mennek az akkumulátorok”

Az akkumulátorokat alapvetően úgy tervezik, hogy az autó teljes élettartamáig kitartsanak. A Volkswagen például garantálja, hogy autói akkumulátor-kapacitása 8 év elteltével vagy 160 ezer kilométer alatt sem csökken 70 százalék alá, függetlenül a töltésektől. A gyártók hűtéssel, fűtéssel és a töltés szabályozásával is kiemelten védik az akkumulátorokat annak érdekében, hogy azok élettartama minél hosszabb legyen. Amikor az akkumulátorcella leszolgálta a maga idejét, akkor sem kell kidobni, hiszen újrahasznosíthatók.

„Az elektromos autók hatótávja nagyon kicsi, főként hideg időben”

Az elektromos autók hatótávolsága mind inkább növekszik, s egyes modellek már most is nagy távolság megtételére képes egy feltöltéssel. Ráadásul az egyre fejlődő töltési infrastruktúrának köszönhetően a járművek „tankolása” sem okoz már különösebb problémát. A villámtöltők elterjedésével pedig a töltési idő is jelentősen csökkent.

„Könnyen lángra kapnak, és nem lehet eloltani”

Karl-Heinz Knorr a Német Tűzoltók Szövetségének elnöke szerint az elektromos autók nem égnek jobban vagy gyakrabban, mint a benzin- vagy dízelüzemű járművek, csak másként. Tűz esetén vízzel olthatók, köszönhetően az akkumulátorokba épített biztonsági berendezéseknek, melyek a balesetet követően az akkumulátorból kijövő áramot azonnal megszakítják.

„Nincs elegendő nyersanyag, és azok kitermelése káros az emberekre és a környezetre egyaránt”

Az elektromos autó szíve a lítium-ion akkumulátor, aminek két fő összetevője a lítium és a kobalt, ezért az ezek iránt a kereslet a jövőben növekszik. Azonban szakértők szerint a földön 150 évre elegendő nyersanyag áll rendelkezésünkre ezekből. Az autógyártók ráadásul nem akarnak megragadni a lítium-ion akkumulátoroknál. Folyamatosan kísérleteznek e tekintetben, amik nagyon ígéretesnek bizonyulnak, így valószínűleg a jövőben sem fog nyersanyaghiány fellépni.

A kitermelés károsanyag-kibocsátásának mértéke pedig attól függ, hogy egyes gyártók mennyire követelik meg beszállítóiktól, hogy betartsák a környezetvédelmi előírásokat.