fbpx

KITEKINTŐ: A szakmában történt (vagy történni fog)

Írta: Kohout Zoltán - 2020 április 05.

FONTOS FEJLESZTÉSEK EU-PÉNZZEL. Bő 75 milliárd forintnyi uniós támogatás brüsszeli elnyerését szeretné a magyar kormány (1059/2020. /II. 25./ korm. hat.), amelynek célja 11 vasút-, kikötő- és autópályák melletti kamionparkoló fejlesztése. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) egy közvetlenül Brüsszelben elosztott támogatási keret a tagállamok azon nagyobb közlekedésfejlesztési projektjeit támogatja, melyek európai jelentőségűek, illetve a kontinensen történő utazás-szállítás jobb lebonyolítását segíthetik. Az egyik ilyen a Kelenföld–Hegyeshalom-vasútvonal nemzetközi átjárhatóságának fejlesztése (23 milliárdos nettó költségéből 20 milliárdot támogatna a CEF). A másik a Budapest és az ukrán határ közötti egyes vasúti vonalszakaszok korszerűsítésének előkészítése (27 milliárdos költségéből nettó 23 milliárdot fedezne a CEF), illetve szerepel a tervekben több kikötő fejlesztése. Az átfogó kikötőfejlesztési főtervről és annak végrehajtásáról lapunk több ízben beszámolt: e projektcsomag 19 milliárdos költségéhez 16,3 milliárdért folyamodik Brüsszelhez a magyar kormány.

RÉGI-ÚJ TEJESÜVEG A SÓGOROKNÁL. Ausztriában bevezetik a többször használható tejesüvegeket, hogy közvetetten ezzel is csökkentsék a csomagolóanyag-felhasználást – adta hírül nemrég a Der Standard. Bár egyelőre csak a biogazdálkodásból származó tejet árulják így, ez is komoly logisztikai (szállítás, tisztítás, fertőtlenítés) előkészületet igényel(t). A csereüveges megoldás 22 eurocenttel növeli az ökotejek csaknem 1,80-as árát, ami így magyar forintban literenként csaknem eléri a 700 forintot. Várható, hogy a megoldás nálunk is megjelenik majd, ami egyrészt a halódó hazai üveggyártás, másrészt a fogyasztói tudatosság és a környezetóvás szempontjából is előnyös volna.

DRÓNOK A KORONAVÍRUS ELLEN. Nemcsak a gyógyszerfejlesztők küzdenek gőzerővel a világot aggodalommal eltöltő koronavírus-fertőzés gyógyításáért és terjedése ellen, hanem a logisztikai ipar is: az egyik vezető iparidrón-gyártó, a TTA ezer drónból álló flottát vetett be a Kínában terjedő fertőzéssel szemben. A „békeidőben” mezőgazdasági célú felhasználásban alkalmazott, 10 literes tartállyal rendelkező permeteződrónok klórtartalmú fertőtlenítőszert juttatnak ki a vírustól érintett területek felett. A repülőeszközök – amiket a kínai hadsereg és a cég szakemberei irányítanak – napi maximális teljesítménye nagyjából 40 hektár, vagyis átlagosan napi egy falut képesek lepermetezni, de közvetetten a potenciális vírushordozó állatok (madarak és emlősök) jelentette fenyegetést is mérsékelhetik. (Fotó: TTA)

TÓMENTŐ MAJÁK. A világ egyik legszebb pontjának tartott Atitlán-tó (Guatemala, Dél-Amerika) érzékeny ökoszisztémáját néhány éve komolyan veszélyezteti a környezetét elborító, egyszer használatos műanyag hulladék, aminek a helyi lakosság mellett a turisták hanyagsága az oka. A két éve megnyitott, 10 évre tervezett szemétlerakó fél év alatt megtelt, újra nincs pénz, így a műanyagszemét zöme a tóban és környékén landol, jelentős közegészségügyi és ökológiai fenyegetéssel. A tó melletti város polgármestere ezért betiltott minden, fogyasztási jellegű, egyszer használatos műanyagot, de közben intenzíven tájékoztatta a lakosságot a változásról és annak mélyebb okairól, sőt, a helyhatóság ingyen adott az embereknek lebomló, többször használható szállító- és csomagolóeszközöket. A zömmel maja lakosság is elővette a régi tudást: a húst, pékárut elkezdték banánlevelekbe, kendőkbe, fonott kosarakba csomagolni. Ezek a beruházások durván 3-4 millió forintnyi ottani pénzbe kerültek, és „cserébe” komoly – akár 600 ezer forintnak megfelelő – bírság jár a szemetelésért. Közben a helyi halászok is megkezdték a tó megtisztítását, és a kisváros példáját más települések is követik.

ÉRTED MANIPULÁL. Köztudott, hogy nemcsak a betűtípusok, az elrendezés harmóniája, hanem a színek is hatással vannak a vásárlói, megrendelői döntéseinkre. A digitális felületek megfelelő beállításával, kialakításával elérhető például, hogy az emberek számukra kedvezőbb döntéseket hozzanak. Kutatók például nemrég egy USA-ban végzett kísérlet révén azt tapasztalták, hogy az emberek egy – számukra kedvező – nyugdíj-megtakarítási programban is nagyobb készséggel vesznek részt, ha az ezt kínáló online felület szóbeli tartalmait és külalakját átalakítják. Például a semlegesebb „Nem akarok részt venni a programban” megfogalmazást „Nem akarok megtakarítani”-ra cserélték, illetve a színezést is variálták, akárcsak a tiltó- és engedélyező színeket változtató közlekedési lámpák.

MIND NÉPSZERŰBB A CSOMAGPONTOS KISZÁLLÍTÁS az e-kereskedelemben. A vásárlóknak azért előnyös a fi x pontra leszállított csomagátvétel, mert gyors, kényelmes és megbízható módja az online vásárlásnak, a kereskedőknek pedig lehetőségük van új vásárlói kört kialakítani – azokat, akik nap közben, futártól nem tudják átvenni a rendelt terméket. Vagyis a csomagpontos szállítás kisebb költséggel jár, ugyanakkor hatékonysága révén ösztönözheti a vásárlást. Persze, számos szempontot – súly- és értékhatár, lakhely stb. – ismernie, mérlegelnie kell a vásárlónak az előnyök érdekében. Ez utóbbi azért is fontos szempont, mert míg például a Magyar Posta logisztikai szolgáltatása bő 3 ezer ponton érhető el, addig nem állami kézbesítők inkább nagyvárosok bevásárlóközpontjaiban, újságosoknál, kávézókban és boltokban szolgálják ki a vásárlókat.

MLBKT: EZ MÁR A RECESZSZIÓ? Nem kizárt, hogy a világgazdaság lassulásának első jeleire int a Magyar Logisztikai, Beszerzés és Készletezési Társaság (MLBKT) friss beszerzésimenedzser-indexének elemzése. A februári 50,1 pont nemcsak a januárinál (52,2) kisebb, de a 4. legalacsonyabb 1995 óta. A legtöbben most a foglalkoztatottság, a beszerzési mennyiségek, a késztermék-készletek csökkenését vetítik előre, míg a többi fő mutatót tekintve – termelési mennyiség, új rendelések, beszerzési árak, import-és exportindex – továbbra is, bár döntően csekély növekedést prognosztizálnak – közölte az MLBKT február végén.